«Можливо, через п’ять років перестануть казати, що нищу вишиванку, і зацінять те, що роблю…»
Як створюються дизайнерські речі? У чому різниця між модним і стильним? Чи є шанс в українських модельєрів стати відомими світовими брендами? І яким був шлях Оксани Караванської до успіху та слави?
Про це говоримо з відомою українською дизайнеркою в авторському проєкті «Балючі теми».
«Першу колекцію дошивала у поїзді на коліні»
— Оксано, коли ви вперше зіткнулись зі світом моди?
— Це були мої ляльки у дитинстві. Коли не вистачало ляльок та клаптиків тканини, які я вирізала з маминих сукенок, з’явився олівець. Тоді я малювала ляльок і малювала на них одежинки. Коли пішла у дитячий садок, до мене стояла черга з дівчаток, яким я малювала принцесок, що мали зовсім інший одяг. Про те, що є професія дизайнер, тоді ще не знала. У мене батько — професор математики. І коли він дізнався, що хочу вступати в Академію мистецтв, у нього була істерика. Казав, що маю хороші мізки, то чого туди пхаюся, буду все життя шити… Обзивали «дипломованою швачкою».
— В Академії ви були бунтаркою?
— Так, мене тричі виганяли з Академії мистецтв, але не вигнали. Декан запросив на розмову і запитав: «Совість є?», я сказала: «Мені не цікаво, що маю тут вчити?».
— Розкажіть про ваші перші кроки у професії, перші успіхи…
— Ну, перші кроки були не дуже успішні. Я навчилася халявити в Академії. Мене запросили на перший дизайнерський конкурс у Таллінн. Там зазнала такого провалу, що не можу передати. Зі 150 учасників була майже у самому кінці.
— А як це було? Ви у Львові відшили колекцію…
— Я її дошивала у поїзді на коліні. Тому був такий трагічний фінал. Головами журі були Пако Рабан і… Вони почали це все вивертати.
— А там халтура…
— Не те що халтура, там наживо нитка на коліні зшита.
— Соромно було?
— Дуже соромно. Ця історія вплинула на все моє подальше життя. Тоді зрозуміла, що все роблю неправильно і що так працювати у цьому бізнесі не можна.
— А перший успіх?
— Найбільше пишаюся трьома показами, які зробила у Львові в театрах. Це був 1997, 98 і 99-ий роки. Перший був у Театрі Заньковецької, називався «Тіні забутих предків». Другий — присвячений творчості Соломії Крушельницької в Оперному театрі. Третій знову у Театрі Заньковецької, і це, напевно, був мій найкращий показ за все життя.
— У чому була фішка цього показу, чому «вистрілив»?
— Він не вистрілив. Журналісти написали: «Жаба в пір’ї від Караванської». Це було настільки зашвидко, наскільки не на часі… Мені давно кажуть, що років на п’ять випереджаю події, всі мої колекції ставали актуальними через 3−5 років. Можливо, через п’ять років перестануть казати, що я нищу вишиванку, і нарешті зацінять те, що роблю…
— Але чому «жаба в пір’ї»?
— Бо там було пір’я. Театр Заньковецької до сьогодні згадує цей показ… Режисер мав задумку зробити безумне дефіле. Концепція: жінка — п’ята стихія. У фіналі мало бути відчуття легкості, повітряності, якого треба було якимось чином досягнути. В аеропорту ми взяли велетенський вентилятор, який розчищав сніг на злітній смузі. Принесли в театр і поставили на сцені. Я принесла з хати дві подушки з пір’ям. І кожній моделі дали кошик з пір’ям. Вони йшли попри вентилятор, і кожна кидала у нього пір’я. Вентилятор розкручувався, розкручувався і нарешті розкрутився: пір’я було на балконах, на останніх рядах…
— Такі покази дуже затратні. Це дороге задоволення. Вам фінансово допомагав чоловік?
— Він знаходив правильних спонсорів.
— Вам то виплачувалося? Ви робили у такий спосіб собі ім’я?
— Воно не виплачується до сьогодні. В Україні, на жаль, дизайнери не заробляють таких грошей, які заробляють всесвітньо відомі бренди.
— А за рахунок чого живуть?
— Чоловіки, тати, коханці. У кого як виходить.
— Немає жодного українського дизайнера, який би на своєму імені заробляв великі гроші?
— Можна заробляти гроші, за які живеш, і непогано жити. Але це не ті гроші…
— Оксана Караванська на бренді «Оксана Караванська» заробляє гроші?
— В Європі або США. У мене в Штатах був шоурум, і ми там успішно продавались.
Локдаун багато чого змінив. Зараз у мене є партнерка, яка закінчила у Лондоні коледж, і є художник з вишивки. Ми започаткували новий проєкт.
— Це Ксенія Уманська, донька колишнього міністра фінансів. У вас уже був один спільний показ.
— Перший показ ми зробили у Києві.
— І одразу виникає питання: зробили спільний показ, щоб через своє ім’я розкрити молодого дизайнера? Тато попросив, проінвестував?
— Хеллоу хейтери, хеллоу заздрісники (сміється. — Авт.).
— Я це питання задаю, бо, думаю, воно виникає у багатьох…
— Так, Катя Осадча на показі так само запитала її батька, чи це він все проплатив. Так з’являються чутки і плітки. Ніхто не вірить у те, що може бути талант.
— А як ви цей талант побачили?
— Талант сам прийшов до мене в офіс, показав роботи, сказав, що я хотіла б з вами працювати. Я спочатку вагалася, зокрема і через плітки. А потім думаю: так, Караванська, ти стільки років живеш, невже ті плітки тобі не байдужі?
— Тобто тато перед тим не дзвонив, не просив за доньку?
— Ні.
— Дівчинка сама до вас прийшла.
— Так, вона мала мету, хотіла попрацювати з кимось із українських дизайнерів, прийшла до мене на співбесіду, і ми знайшли спільну мову.
— Якби ця дівчинка не була донькою міністра…
— По-перше, тоді він не був міністр, вже був колишнім міністром. А вже коли ми почали працювати, знову став міністром фінансів.
— Фінансово вам допомагає?
— Ні, звичайно.
«Найкраща вишиванка — коли ніхто такої не має»
— Вас критикували за те, що вириваєте елементи вишивки зі старих вишиванок і потім комбінуєте…
— Коли я починала робити проєкт Vyshyvanka Couture Третього Тисячоліття, розуміла, що є люди, які люблять лише класичну автентику. Я виросла з цими людьми, я вчилась в Академії мистецтв, там крок вправо, крок вліво — істерика: «Як ти посміла, ти підняла руку на найсвятіше!». Мої прабабуся і бабця, які самі вишивали, ніколи не йшли за традиційними узорами, треба було, навпаки, щось своє створювати. Найкраща вишиванка — коли ніхто такої не має. За моєю бабцею у церкві коліжанка ставала з листочком паперу і малювала ті взори, бо бабця нікому не давала перевишити. Перемальовували, стоячи на колінах. В Лондоні одна пані прийшла до мене на показ і каже: «Боже, Караванська привезла порубану Україну». Ці пані вважають, що стара вишиванка може бути тільки у музеї, вставлена у рамочку як картина, бо, мовляв, це цінність нації… Вишиванки — це одяг, вони створюються для того, щоб їх носили.
— Дехто вас звинувачує, що це варварство, що ви вирізаєте…
— Я не вирізаю, а рятую те старе, що валялося зі страшними брудними плямами. Людям носити з тими плямами? Я обдираю полотно, яке нічого собою не являє цінного, а залишаю, власне, ту цінність, і вже ставлю її так, як вважаю за потрібне. Це вже моє бачення.
— Як думаєте, чому вас за це критикують? Це бажання критики заради критики? Чи це заздрощі?
— Заздрість — це окрема тема розмови. Колись плакала від цього. Розповім одну історію — перша болюча рана для мене. Я вже була на українському Тижні моди, привезла свою колекцію, ми товаришували з Іриною Данилевською, Володимиром Нечипоруком, засновниками Тижня моди. Вони видавали свої журнали, і я була на обкладинці того журналу. Сидять у кафешці на тій виставці Нечипорук, мій чоловік, а поруч сидять дві дами і між собою розмовляють: «Ой, а ти бачила Караванську на обкладинці?» — «Та зрозуміло, її чоловік 20 тисяч доларів заплатив». Мій чоловік і власник цього журналу це чують, хором повертаються і кажуть: «Розкажіть нам про це детальніше, будь ласка…». Потім Володя каже моєму чоловікові: «Богдан, де мої гроші?». Це історія, яка, напевно, переслідує багатьох жінок-дизайнерів в Україні. Коли ті, хто сам не спромігся чогось досягти, кажуть: «Та ясно, то їй все чоловік зробив!». Чи тато, коханець… Я ридала потім довго і нудно.
Було дуже прикро. У ті часи 20 тисяч доларів — космічна сума. Якби я мала такі гроші, насамперед на тканини витратила б, а не на своє фото в журналі. Або мене взяли у телепроєкт «Модний вирок». Так само скільки було розмов. «Чому Караванську взяли? Ясно, за неї заплатили». Насправді мене запросили на кастинг, я прийшла, і мені тут же сказали: «Продано!». Ще мені платили високий гонорар.
«З чоловіком були підписані усі фінансові папери…»
— Розкажіть, як ви познайомились зі своїм чоловіком?
— Ми познайомились, коли мені було 17 років. Я навчалась на першому чи другому курсі. Оскільки займалася гірськими лижами, поїхала виступати за Академію. Ми пішли на дискотеку на базу Політеху. Там і познайомились. Чоловік мій майбутній був професором-початківцем… Він значно старший. Але ми розійшлися на 10 років. Мені, 17-річній, нецікаво було з 30-річним професором, навіщо він мені був потрібен (сміється. — Авт.).
Потім, коли у нас почали брати інтерв’ю, він, звичайно, не міг це визнати. Як це я його «бортанула» на 10 років! Він казав: «Вона така молода коза була, що мені теж не дуже хотілось». І ми зустрілись через 10 років…
— А що ви робили 10 років?
— Жила своїм активним творчим життям.
— Заміж не вийшли?
— Сходила заміж, але це швидко закінчилося. Через десять років ми зустрілися випадково. Я була зі своїм черговим бойфрендом у ресторані. А він там з кимось обідав. Мене побачив, підійшов і сказав: «Оксано, ти мене пам’ятаєш?». Потім місяців три витягав мене на каву…
— Якби не ваш чоловік, то була би сьогодні така Оксана Караванська?
— Ну, звісно, що була б! Оксана Караванська така народилася і перла як танк.
— Але без фінансової підтримки…
— Була інша фінансова підтримка. Не факт, що цей інший чоловіком би став, але фінансова підтримка була б. Його великий плюс, що не звертав уваги на те, що посуд деколи не мию за собою, їсти не дуже багато готую. Він розуміє, що я — творча людина. Підтримував і морально, і фізично, і матеріально. Але він прекрасно розумів, якщо мені не дати робити те, що хочу, я його кину і піду далі.
— Тобто матеріально завжди підтримував?
— Так, але у нас завжди були підписані всі папери. Він, як банк, давав позику. Це бізнес. Не можна просто взяти гроші для бізнесу, їх треба повернути. Це правило гри.
— Повертали?
— Звісно… Не завжди (сміється. — Авт.). Деколи казала: «Слухай, ти мені не купив шубу! Де мої «брюлики»? От вважай, що це мої «брюлики».
— А чому немає «брюликів»?
— Немає. У мене є чорні перли за купу грошей. Чоловік подарував, коли народилася донька. Вдягаю їх раз на п’ять років.
— Чоловік часто робить дорогі подарунки?
— Ні, тому що ніяк не втрапить. Одного разу на день народження я прокидаюсь, він мені приносить букет і каже: «Я тобі не купив подарунка, тому що тобі знову не вгодиш». Я не з тих жінок, що подарували і «дякую, дякую, дякую»…
— Не вважаєте, що це була стратегічна помилка?
— Так. Тепер сиджу без «брюликів» (сміється. — Авт.).
«Мої бірки на базарі продавалися»
— Ви носите переважно свій одяг?
— Шопінг ненавиджу. Він мене виснажує. А ще коли заходжу у бутики дорогих брендів, знаю собівартість цих речей, у мене рука не піднімається заплатити такі гроші навіть на дуже великому розпродажі. Повертаюся і йду геть. Взуття не виробляю, то купую. Взуття, торбинки можу купити дуже дорогі…
— Маєте на увазі, що брендові речі не коштують тих грошей, бо вони їх виробляють масово, а ваші речі дорого коштують, тому що ви робите індивідуально кожну річ?
— Скажімо, кофтинка Армані шиється на фабриці Армані, але у Китаї і тиражем один мільйон. Є різниця між тим, що шиємо ми. У мене кофтинка максимум має розмірну сітку. Мої клієнти знають, що такої самої вечірньої сукні від Караванської не буде ніде і ніколи.
— Чому українці, причому часто небагаті, готові платити величезні гроші, щоб носити бренди?
— Це снобізм: краще я буду з голою попою, але ззовні всім покажу красиву картинку. Престижність носіння українського бренду ще не вироблена. Напевно, має минути більше часу, щоб українські бренди заробили право бути нарівні зі світовими.
— А чому українські бренди за 30 років не змогли заробити собі таке ім’я, аби їх хотіли носити?
— 30 років б’юся головою об стіну, намагаюся знайти цю відповідь, і наразі не знайшла. Наприклад, у Штатах до мене на
вулиці підійшла жінка, а я була у своїй куртці чи пальті, каже: «Таке класне, де ви купили?». Їм цікаві неординарні, небанальні речі. А в Україні бірка на чолі важливіша, аніж сама річ!
— Часто українки, особливо молоді, готові купувати навіть підробки, але щоб там був написаний бренд.
— Ще й такими великими буквами.
— Звідки ця брендоманія?
— Бо хочуть виглядати дорого. Дивляться в Інстаграм на заможних блогерок, і їм здається, якщо будуть мати брендову торбинку, то виглядатимуть так само дорого. Краще подумали б, як зробити себе привабливою не за рахунок брендів, а через прояв особистості. Але простіше купити бренд і ним завіситися. Бо зробити себе привабливою — велика праця. Але так ти себе одразу виставляєш підробкою.
— І як цю тенденцію зламати?
— Зневажати. Коли ти нариваєшся на зневагу зі своєю торбинкою а-ля Луї Віттон, можливо, другий раз подумаєш, чи варто її брати, чи краще купити якогось американського Кельвіна Кляйна за ті самі гроші. Чи ще краще — український бренд.
— Який ваш улюблений бренд світовий?
— Дизайнер, якого дуже люблю, вже пішов на пенсію — Жан-Поль Готьє. Обожнюю його за нестандартний погляд на одяг і за те, що він дуже цікава особистість.
— Коли йдете по вулиці, звертаєте увагу, як люди вбрані?
— За кордоном звертаю увагу.
— А в Україні?
— Нецікаво. За кордоном цікавіше вдягаються.
— Вважалося, що в Україні одягаються з більшим смаком, ніж за кордоном.
— Не погоджусь. Страшенно люблю поняття стильності, коли люди міксують, експериментують. Європейки це роблять.
— А як ставитеся до таких брендів, як, наприклад, «Зара»? У чому феномен?
— Вони просто здирають основні критерії і трошки модифікують по-своєму, щоб їх не зловили за одне місце.
— Тобто плагіатором бути вигідно?
— Завжди було вигідно.
— Ви від цього страждали?
— Так. І мої бірки на базарі продавалися. Було таке, що людина казала мені, що купила мою річ, а я бачу, що це не моя річ. А скільки моїх вишиванок плагіатили! Для чого платити Караванській космічні 30−50 тисяч грн за вишиванку, якщо можна підробку за 5 тисяч купити…
— Ваша вишиванка коштує 50 тисяч?
— Є і 60 тисяч! Але ця вишиванка повністю шита вручну і така одна-єдина. У неї вкладено багато ідей, душі, і шиється мінімум пів року.
— Вам не здається, що українські дизайнери зловживають вишивкою, намагаються використати вишиванку як безпрограшний варіант.
— Здається. Саме тому я започаткувала Vyshyvanka Couture. Як казала моя бабця — вишиванка має бути одна і єдина.
— Ви згадували дизайнера Жана-Поля Готьє. В одному інтерв’ю він казав, що на початках платив гроші Мадонні, щоб вона одягала його речі. А які у вас стосунки з зірковими клієнтами?
— Я нікому не плачу. Вони мені платять за роботу. Я за своє життя не заплатила за жодну публікацію про себе.
— Навіть якщо це дуже відома людина, ви не будете безкоштовно давати їй вашу річ заради реклами?
— Можливо, в теперішніх обставинах бізнесу я перегляну своє ставлення до цього, але я так не робила ніколи. Можу подарувати, якщо мені сподобалася людина.
— Українські дизайнери мають шанс стати відомими світовими брендами?
— Мають, але тоді треба платити Мадонні.
Дивіться також: Софія Федина у проєкті «Балючі теми»: про голодне дитинство, стосунки з Порошенком, «Голос країни», Моргенштерна