«Ще трохи, і будемо жити при «зеленій» диктатурі...»
У намірі наділити президента правом ухвалювати «політико-правові рішення» експерти бачать чергову загрозу для демократії
Перед літніми депутатськими канікулами «слуги народу» Микола Стефанчук (рідний брат віцеспікера парламенту Руслана Стефанчука) та Іван Калаур внесли у Верховну Раду контраверсійний законопроєкт. Суть його — наділити президента додатковими повноваженнями, дати йому право ухвалювати «політико-правові» рішення. В опозиції угледіли у цьому черговий намір монобільшості перетворити главу держави у безконтрольного, авторитарного монарха, диктатора, який, обходячи Конституцію, закон, виносить рішення за принципом політичної доцільності.
Автори законопроєкту мотивують свої ініціативи благими намірами. Кажуть, що розробили його «з метою забезпечення своєчасного й ефективного захисту прав людини», «щоб унеможливити ухилення від кримінальної відповідальності осіб, які вчинили тяжкі чи особливо тяжкі злочини на тимчасово окупованій території України». Поняття давності щодо такого роду злочинів не застосовуватиметься.
В одній із запропонованих норм ідеться: «з метою… прискореного вирішення питань, пов’язаних з агресією Росії проти України (щодо повернення на Батьківщину осіб, які утримуються чи притягуються до кримінальної відповідальності або засуджені на території держави-агресора; повернення таких осіб з тимчасово окупованої території України), президент України може ухвалювати політико-правове рішення як винятковий кримінально-правовий захід».
У чому саме суть такого політико-правового рішення, не пояснюється. Що це буде: президентський указ про помилування невинних чи рішення Гаранта про позасудове покарання злочинців? Як ці, доволі дискусійні, новації сприймуть зарубіжні експерти-правознавці, зокрема Венеційська комісія?
Законотворці від «СН» переконують, що «політико-правове рішення» покликане забезпечити правову процедуру обміну осіб, які на законних підставах захищали незалежність України і які засуджені на території країни-агресора чи на тимчасово окупованій території України. Кажуть, що ці норми є тимчасовими, будуть скасовані після деокупації, коли проблема обміну (вочевидь, ідеться про військовополонених) втратить свою актуальність.
Вкрай критично оцінив цю ініціативу колишній фронтовий волонтер, колишній голова Луганської військово-цивільної адміністрації Георгій Тука. Ось як він розшифрував «ноу-хау» від «слуг»: «…Якщо рішення президента не відповідає чинному законодавству але, з точки зору президента, є політично доцільним, то він має право на ухвалення таких рішень… „Если нельзя, но очень хочется, то — можно“. З кожним днем ми все далі від прийнятих норм демократії та верховенства права! З кожним днем ми все ближче до диктатури під назвою „політична доцільність“. Жоден ЗЕфанат не здатен визначити ту межу, на якій зупиниться Зеленський. Так само, як і жоден із цих шанувальників Зеленського не усвідомлює того, що, рано чи пізно, Зеленський піде. І яким чином буде використовувати ЗЕлені механізми „політичної доцільності“ його наступник, відповіді немає».
Такі ж тривоги у наукового співробітника Інституту держави і права ім. В. Корецького Андрія Смолія: «Цей документ передбачає, що президент зможе «приймати політико-правове рішення як виключно кримінально-правову дію». Тобто особисто Зеленський буде засуджувати та вести розслідування? Смішно? Вже стає зовсім не смішно, бо вони збираються протягнути саме таке.
Це вже навіть не лукашенківська Білорусь. Це вже щось схоже на совєцько-сталінські часи, коли були розстрільні трійки та особисті рішення Сталіна.
Спочатку він (Зеленський) розтоптав Конституцію. Потім знищив законний парламент. Потім почали кидати за ґрати волонтерів та військових. Потім — «рішення» РНБО. І ось тепер Зеленський сам хоче визначати, кого садити, а кого — ні. Ще трохи, і будемо жити при «зеленій» диктатурі…"
Коментар для «ВЗ»
Євген Магда, виконавчий директор Інституту світової політики
Є така приказка: благими намірами устелено шлях до пекла. Вона повністю передає ситуацію, про яку йдеться… Пригадайте обмін військовополонених наприкінці 2019 року. Тоді українська влада видала так званим «днр», «лнр» осіб, яких у нас було засуджено за тероризм, а щодо деяких, як-от колишніх «беркутівців», судові процеси навіть не було завершено. Тобто, якщо є прагнення робити такі політичні рішення, то команда Зеленського їх уже робила.
Думаю, цей законопроєкт не пройде експертну оцінку у парламенті. Бо президенту пропонують надати не властиві йому повноваження — і тим самим порушити Конституцію, законодавство України. Ініціюючи подібні закони, парламентарії створюють враження, що «все погоджено і узгоджено». Один з ініціаторів — рідний брат першого віцеспікера, який працює у команді Зеленського чимось на кшталт «правового гуру».
Суспільно-політичний клімат в Україні є таким, що подібні сумнівні ініціативи не пройдуть. Якщо «слуги» цього не розуміють, це означає, що вони дуже далеко відірвалися від народу.