«Колектори казали, що розклеять мої фотографії біля «Криївки». І напишуть, що я злодійка»
Аферисти примудрилися взяти на львів’янку Мирославу кредитів на суму близько ста тисяч гривень!
45-річний чоловік в одному з районних центрів, що на Львівщині, вдався до самогубства через те, що не зміг віддати кредити. Чоловік заборгував 150 тисяч грн. На нього почали тиснути колектори, залякували, погрожували. Надсилали на його мобільний відео доньки, яка йде до школи. Фотографували дружину і теж надсилали ці фото йому на телефон… Часто-густо українці не думають про наслідки, які їх чекають, коли звертаються до сумнівних контор по «швидкі гроші». Не вміють українці захищати і свої особисті дані. А для шахрая паспортні дані людини — на вагу золота. Маючи їх, можуть взяти не один кредит на людину… Журналістка «ВЗ» поспілкувалася з львів’янкою Мирославою. Жінка звернулася до суду, аби довести, що стала жертвою шахраїв. Вони оформили на неї кредитів, сума яких разом з відсотками «добігає» ста тисяч гривень!
" Я сама колись користувалася послугами кількох кредитних компаній, — розповідає пані Мирослава. — Усі позики вчасно погашала. Максимальна сума, яку брала, сягала семи тисяч грн. Востаннє такий кредит оформила взимку минулого року. А восени побачила, що хтось зламав мої паролі у соцмережах. Очевидно, у шахраїв був номер мого мобільного, серія паспорта, ідентифікаційний код. Думаю, з цих кредитних компаній, де я брала кредити, і витекли мої дані".
«Шахраям вдалося оформити на мене більш ніж десяток кредитів»
Пані Мирослава розповідає, що шахраї оформили на її ім’я кредити у 15 компаніях. Жінка, звісно, про це нічого не знала. «Десь взяли 12 тисяч грн, десь 7 тисяч грн, десь 1,5 тисячі. Загалом шахраям вдалося оформити на мене більш ніж десяток кредитів, — веде далі жінка. — Накрутили відсотки за протерміновані платежі. Одного дня я отримала на електронну пошту повідомлення, що кошти уже на моїй банківській картці. Здивувалася, бо жодних кредитів на той час не брала. А кілька днів до того у мене раптово заблокувався мобільний телефон. Жодного дзвінка зробити не могла. Пішла до мобільного оператора, але там не змогли пояснити, що сталося з моїм мобільним номером. Запропонували написати заяву на розблокування SIM-картки і почекати добу. За добу нічого не змінилося».
Пані Мирослава каже, отримувала раніше на свій мобільний якісь дзвінки з невідомих номерів. Часто їй телефонували під час робочого дня. Пропонували якісь акції або мовчали. Не звертала на ці дзвінки уваги. «Коли почали телефонувати з вимогою віддати борг, подумала, що хтось розважається. Після консультацій з юристом мені вдалося натиснути на мобільного оператора, і мені відновили доступ до моєї телефонної картки. Це сталося через три тижні. Мобільний номер — ключ доступу до електронних кабінетів з кредитами. На цей номер надходили усі повідомлення-підтвердження цих договорів».
«Вони могли до безконечності брати ці кредити?» — запитую. «Так, — каже пані Мирослава. — Картка була для мене заблокована. Але з іншого номера я могла зателефонувати на свій номер. Слухавку брав якийсь Ігор (очевидно, шахраї зробили переадресацію. — Авт.). Коли я зателефонувала мобільному оператору, аби дізнатися певну інформацію, до мене зверталися як до Ігоря. Шахраї активно користувалися моїм номером, поки я його не відновила. Тепер я зрозуміла, що оформляти SIM-картку для фінансових операцій потрібно лише з паспортом».
Аферисти змогли також зняти кошти з «приватбанківської» картки пані Мирослави. Сума була незначна, але діяти треба було швидко. Бо шахраї продовжували брати кредити на її ім’я. Коли звернулася до Франківського відділу поліції, там їй сказали: «Вам здалося, це якась помилка». У цей час на жінку уже почався психологічний тиск…
«Свій мобільний я намагалася не часто вмикати, — каже Мирослава. — Коли вмикала, були дзвінки з кредитних компаній, вимагали, аби я сплатила борг за користування кредитом. Розмовляли російською. Погрожували, що розклеять мої фотографії біля „Криївки“ і напишуть, що я злодійка. Обзивали мене… Казали, що знають, де я живу. Вже, мовляв, виїжджають. Ці мікрофінансові організації та колектори постійно чинили на мене та на моїх рідних психологічний тиск. Живу у постійному нервовому напруженні, почала погано спати, з’явились проблеми зі здоров’ям».
«Я написала дві заяви до Франківського відділу поліції, відповіді щодо розслідування наразі не отримала, — каже пані Мирослава. — Буду оскаржувати бездіяльність у прокуратурі та суді. До паспортного сервісу зверталася і казала, що мої дані використовують інші люди. До речі, підтвердження того, що на моє ім’я беруть кредити, я отримала на сайті Українського бюро кредитних історій. Там можна побачити усі кредити, які взяті на ваше ім’я».
Як вберегтися від кредитних аферистів?
Правозахисники кажуть, з точки зору захисту персональних даних у нашому законодавстві — величезна діра. Якщо така ситуація трапляється, кредитні організації мають проводити розслідування, а не тиснути на клієнта.
Співзасновник Українського офісу захисту даних Богдан Хаустов, який веде судові справи Мирослави, каже: «Позовні заяви у цій справі разом з додатками заважили сім з половиною кілограмів! На жаль, суд прийняв рішення роз’єднати позов на 15 окремих справ, які розглядаються різними судами, зокрема м. Києва».
«Як шахраям вдається прокрутити такі схеми?» — запитую адвоката. «Є класична ситуація, коли людина використовує свій номер одночасно для телефонних дзвінків, соцмереж, банківських рахунків та електронної пошти, яка прив’язана до всього перерахованого. Так сталося і у випадку з пані Мирославою. Якщо на пошті чи в обліковому записі МФО зберігаються скани особистих документів, а жертва має гарну кредитну історію — завдання кіберзлочинця виконано. Він може оформляти кредити, виводити гроші на свої картки та робити з акаунтами потерпілого що завгодно».
Богдан Хаустов наголошує: «Кожен клієнт фінансової установи має знати, з якою метою збирають і обробляють його персональні дані. Ризик для тих, хто користується кредитами, — великий! Позичальники погоджують електронні договори, не читаючи правил користування сайтом та політики конфіденційності, а потім дивуються, звідки у фінансової компанії з’являється, наприклад, список контактів зі смартфона. Багато МФО не хочуть афішувати реальні умови кредитування, які, до речі, тільки читати доводиться кілька годин. Відомо, якщо людина не сплачує борг, її кредит передають колекторським компаніям. Нерідко мікрофінансові організації, колектори діють цинічно та протиправно. Наприклад, погрожують, що наліплять на фотографію позичальника порнографічну картинку та розішлють всім, хто його знає. Від погроз переходять до практики, тероризуючи все оточення.
На жаль, колекторам простіше «трусити» жертву, ніж наводити лад у своїй системі безпеки та проводити внутрішні розслідування, визнаючи свою вразливість. А правоохоронна система працює вибірково, поліція на місцях з небажанням реєструє заяви потерпілих, а іноді вдається до таких брудних прийомів, як звинувачення жертви в проблемі чи у банальній бездіяльності. У таких випадках потерпілий від кіберзлочину потрапляє в становище, якому не позаздриш, адже доводиться виправдовуватися за кредити, які людина не брала, і потерпати від свавілля МФО і колекторів. Деякі психологічно нестійкі люди готові сплатити такий борг, щоб цей жах припинився".
Тим, хто отримав повідомлення щодо сплати кредиту, якого людина не брала, юристи радять:
- Перевірити інформацію у бюро кредитних історій. Звернути увагу на запити.
- Якщо є кредит, якого ви не брали, обов’язково пишіть до фінансової організації звернення про видалення персональних даних та анулювання такого договору. Це є належним досудовим врегулюванням спору.
- Складіть повноцінну заяву до поліції з детальним описом подій та посиланням на конкретні статті Кримінального кодексу. Це бажано робити з адвокатом, який спеціалізується на представництві потерпілих.
- У разі відмови чи ігнорування вашого звернення подавайте на фінансову компанію до суду. Паралельно контролюйте хід кримінального провадження та оскаржуйте бездіяльність поліції, якщо така буде.
А тим часом…
Служба безпеки України викрила злочинну схему з вимагання грошей у громадян, які оформляли «легкі» кредити через Інтернет. Одна з компаній-лідерів на ринку онлайн-мікрокредитування неправомірно нараховує своїм клієнтам, які не змогли вчасно погасити кредитні зобов’язання, штрафні санкції та пеню у розмірі понад… 300% від суми кредиту. Це є порушенням законодавства, адже такі нарахування не можуть перевищувати 50%. До вимагання «штучно створених» кредитів залучалися колекторські компанії. А ті стягували з позичальників гроші, вдаючись до тиску, погроз, фізичного насильства чи знищення майна.