Монахи проти музейників
У Музеї архітектури і побуту назріває будівельний конфлікт
Шедевр дерев’яного зодчества, трьохсотлітня дерев’яна церква Святого Миколая зі села Кривки, що на Турківщині, яка є візитівкою Музею народної архітектури та побуту імені Климентія Шептицького (у народі — «Шевченківський гай»), опинилася у центрі будівельного конфлікту. Біля пам’ятки архітектури національного значення хочуть розбудувати вже наявну сучасну літню каплицю. А це грубе порушення українського пам’яткоохоронного законодавства.
Заступниця директора Музею архітектури та побуту Леся Гарасим розповіла «ВЗ» про історію цієї церкви і нинішню ситуацію довкола неї. Невеличка частина території музею поруч із Кривчицькою церквою від кінця 1920-х років за сприяння митрополита Андрея Шептицького стала осідком для монахів-студитів. Митрополит придбав там землю для ченців, видав грамоту про заснування лаври. Монахи там хотіли збудувати собі храм для молитви. Але відомий мистецтвознавець Іларіон Свєнціцький і тогочасний директор Національного музею у Львові Михайло Драган запропонували перевезти у Львів дерев’яну церкву зі села Кривки. Парафіяни того села хотіли збудувати нову церкву, а Кривчицьку — розібрати. Завдяки клопотанням митрополита Андрея Шептицького та його брата, блаженного Климентія Шептицького, 1930 року дерев’яну церкву розібрали, перевезли возами зі села Кривки і склали у Львові — як церкву для потреб монастиря отців студитів. Таким чином вона стала першим експонатом музею просто неба.
Церква була діючою, але коли почалася війна й прийшли «совіти», монастир припинив діяльність. 1946 року радянська влада розгромила УГКЦ, церква пішла у підпілля. Кривчицька церква стояла закрита. Аби зберегти цю пам’ятку, представники львівської інтелігенції — Ірина Вільде, Філарет Колесса, Іван Крип’якевич — запропонували створити Музей народної архітектури просто неба. Але аж 1966 року нарешті утворили відділ народного будівництва при Музеї етнографії у Львові. І лише 1971-го цей відділ був реорганізований у Музей народної архітектури та побуту просто неба.
У 1990-ті роки, коли УГКЦ вийшла з підпілля, ченці-студити заявили свої історичні права на Кривчицьку церкву. Але законних підстав для цього не було — музей державний, його експонати охороняються законом про культурну спадщину. Однак був також історичний факт існування там монастиря студитів. З огляду на це, тодішній директор музею пустив монахів на цю територію.
Досі музей і студити жили мирно. Ченці живуть в окремій будівлі на території музею, відправляють служби у Кривчицькій церкві, на «базі» якої створили Свято-Іванівську лавру студитського уставу. У музею є договір із монастирем, який раз на кілька років поновлюється. Згідно з ним, монахи не мають втручатися у музейну роботу і експозицію. По суті, музей передав монахам Кривчицьку церкву у користування.
Але у липні цього року музейники прочитали у соцмережах, що настоятель лаври отець Юстин Бойко оголосив збір коштів на «порятунок пам’ятки». «Як ми з’ясували, монахи біля церкви хочуть збудувати літню каплицю з дзвіницею, — говорить Леся Гарасим. — Це новобуд, що категорично заборонено законом. Згідно з договором, ченці повинні нас попередити, ми повинні знати, що у нас на території відбувається. Може, люди не до кінця розуміють, що церкву з Кривки рятувати не треба, вона в нормальному стані. Нещодавно завдяки меценатам і завдяки тому ж отцю Юстину відреставрували дерев’яне покриття — гонту. Тут ми вдячні отцю Юстину. Наші реставратори також працювали з цією церквою. Але щоб збудувати тут літню каплицю, і взагалі, щоб збудувати будь-що в музеї, треба мати проєкт і дозвіл. Церква з Кривки — пам’ятка національного значення, і ні музей, ні міська рада не можуть видавати такі дозволи — тільки Міністерство культури України. Ми запропонували: якщо монахи хочуть завершити ансамбль церкви і мати дзвіницю, є варіант перевезти дерев’яну дзвіницю з села Тухлі. Вона теж у бойківському стилі. Відбулися переговори з громадою Тухлі, з місцевим отцем, і вони нам готові віддати ту дзвіницю. Міська рада теж готова нам у цьому допомогти. Наступного року 50 років музею, і це була би вже гарна символічна подія, ми би продовжили справу Шептицького. На жаль, отець Юстин не хоче нас слухати. Але новобуд у музеї — це просто нонсенс… Отець Юстин збирає кошти, і ми боїмося, що в один момент побачимо вже збудовану каплицю. І будемо виглядати як такі, що не виконали свого музейного обов’язку. У міській раді нас підтримують. Керівниця управління культури ЛМР Наталія Бунда розмовляла з отцем Юстином — він сказав, що будівництво не продовжує, до з’ясування ситуації. Але як та ситуація має з’ясуватися — невідомо».
Колишній настоятель Свято-Іванівської лаври, керівник Постуляційного центру монастирів Студійського уставу, отець доктор Юстин Бойко розповів «ВЗ», що від 2017 року у міській раді є розроблена стратегія розвитку Свято-Іванівської лаври і музею. «2027-го буде сто років заснування Свято-Іванівської лаври митрополитом Андреєм Шептицьким, — розповів отець Юстин. — Ми покроково здійснюємо різні заходи, аби і лавра, і музей отримали належний розвиток. Коли ми почали повноцінну реставрацію комплексу церкви Пресвятої Софії премудрості Божої (так монахи називають Кривчицьку церкву. — Авт.), музей поставив перед нами завдання перенести від церкви цвинтар монахів, що ми й зробили. З огляду на ковідну ситуацію, виникла велика потреба у літній капличці. Вона існує від 2017 року, там майже цілий рік, крім зимового періоду, відправлялися Служби Божі. Нам поставили завдання перенести її на інше місце. Біля церкви розташований мало відомий громадськості Львова скит. 2000 року його відкрив один із наших монахів. Скит — це місце, де жили печерні монахи. Треба зробити його доступним людям, бо там збереглися історичні фрески і мозаїки авторства наших монахів. Тому ми вирішили той скит законсервувати, щоб він не протікав. Для того літню капличку треба перенести на інше місце. І місце це ми вибрали разом із дирекцією музею. Ця літня каплиця — тимчасова. Вона як конструктор, не на цвяхах, а на кілках, її можна перенести. До пошуку кращого рішення, а особливо зараз, під час пандемії, вона буде виконувати літургійні функції. Коли знайдеться інше оптимальне рішення, воно буде втілене у життя».