Передплата 2025 «Добре здоров’я»

Ціна «Парнасу» – 680 тисяч фунтів

На аукціоні Sotheby`s продали копію театральної завіси, яка прикрашає Львівську оперу

Це зменшена авторська копія театральної завіси «Парнас» знаного польського художника Генрика Семирадського, оригінал якої вже понад сто років прикрашає сцену Львівської національної опери. Про це «ВЗ» повідомили у пресслужбі театру.

Як ідеться на офіційному сайті аук­ціону Sotheby`s, копію театральної завіси продали за близько 680 ти­сяч фунтів (приблизно 760 тисяч євро). Стартова ціна копії «Парнасу» оголошу­валася як 400−600 тисяч фунтів. Ім’я но­вого власника твору мистецтва не розго­лошують.

Розміри копії — 91 на 147 см (розмі­ри оригіналу — 6 на 9 метрів). Художник створив повнорозмірну завісу 1900 року, а копію написав того ж року, але пізніше. Технічний аналіз копії показав, що Семи­радський використовував інноваційний для тих часів фотографічний метод — пе­рекопіював контури львівської композиції на полотно, пропорційно зменшивши їх.

Композиція «Парнас» являє собою зі­брання алегоричних фігур, які символі­зують Творчість, Життя і Театр. Біля під­ніжжя давньогрецької гори Парнас на тлі храму Аполлона, бога поезії та мистецтв — центральна фігура Натхнення у вигляді пророчиці Піфії. Довкола неї — алегорич­ні фігури Фортуни, Слави, Любові, Поезії, Музики тощо.

Як не дивно, на сайті Sotheby`s оголо­шення про продаж копії «Парнасу» міс­титься у розділі «Російський живопис»… Сайт аукціону також розповідає про іс­торію власників копії. У 1900-х роках ко­пію «Парнасу» у Семирадського при­дбав один з найбільших промисловців Лодзі, почесний мешканець міста, тек­стильний магнат Аугуст Моріц Едуард Гербст (1844−1921). Художник був знайо­мий із Гербстами і влітку 1901 року відві­дав Лодзь, де родина володіла текстиль­ними фабриками і мала одну з головних резиденцій — Палац Гербст. 1918 року Едуард, молодший син подружжя Аугус­та і Матильди Гербст, одружився з Еллою Громанн, яка походила з іншої родини потужних промисловців Лодзі. Вони пе­реїхали до садиби Едуарда в Сілезії, де, як вважають, «Парнас» висів до перед­часної смерті Едуарда 1929 року. Після смерті сина картину повернули Матиль­ді, яка володіла нею, поки 1939 року не померла. 1943-го внучки Матильди, Інге­борг та Урсула, відправили картину ра­зом з іншими цінностями на зберігання до Інсбрука (Австрія), де їхня мати Елла мала будинок з 1931 року. Робота пере­жила Другу світову війну неушкодженою: пролежала у ящику у вугільному погребі будинку.

«Парнас» Генрика Семирадського, який зберігається в одній родині понад століття і ніколи не показувався публіч­но, є захопливим відкриттям для колек­ціонерів та істориків мистецтва", — пові­домляє аукціонний дім.