«Напевно, незалежний Верховний Суд не дуже влаштовує чинну владу...»
В Україні і за кордоном критикують судову реформу, ініційовану президентом Зеленським
Після велелюдних вуличних збурень, викликаних «мирним планом» президента Зеленського, в Україні розгорілися пристрасті через ініційовану главою держави судову реформу. До ухваленого закону на цю тему вкрай критично ставляться як у самому суддівському корпусі, так і у політичних колах, у міжнародних інституціях. Не була одностайною щодо його підтримки навіть провладна фракція «Слуга народу»…
Схвалені парламентом (лише 236 голосів «за») зміни у деякі закони щодо діяльності органів суддівського управління мають свої плюси і мінуси. На радість популістам, склад Верховного Суду (який було сформовано порівняно недавно) вирішено зменшити удвічі, із 200 до 100 суддів. За яким принципом підбиратимуть новачків — невідомо. Уріжуть і їхню платню: якщо раніше оклад члена ВС становив 75 прожиткових мінімумів (тобто 150 тисяч 375 грн), то тепер цих «мінімумів» для «верховних» залишили лише 55.
«Компактнішою» буде і Вища кваліфікаційна комісія суддів (ВККС) — із 16 членів її «оптимізували» до 12. Жорсткіше виписано вимоги щодо обрання членів ВККС, вони мають пройти сито люстрації, обиратимуть їх за конкурсом, за участі міжнародних експертів, а не так, як раніше, — за квотами різних правових інституцій. Розширено перелік підстав для звільнення членів цієї комісії, зокрема їх можуть звільнити за прогули. Поскаржитися на того чи іншого члена ВККС матиме право будь-який громадянин.
Якщо «перетряска» зачепила ВСУ, ВВКС, то жодним чином вона чомусь не стосуватиметься Вищої ради правосуддя (ВРП), з вини якої у нинішній склад Верховного Суду потрапили чотири десятки скомпрометованих осіб, як-от Павло Гречківський, якому інкримінували хабар у пів мільйона доларів. Є хіба що слабка надія на створену Етичну комісію, яка могла б виставляти шлагбауми перед недоброчесними членами чи кандидатами у ВРП.
Депутат від «Слуги народу» Олександр Корнієнко переконаний, що у суспільстві підтримають судову реформу. На його думку, зменшення Верховного Суду дозволить заощадити у бюджеті чималі кошти на його утримання. І позитивно позначиться на якості роботи цих суддів, «вони працюватимуть інтенсивніше». Суперечлива теза — адже навантаженість на суддів непомірно зросте…
Голова Верховного Суду України Валентина Данішевська гостро розкритикувала президентський закон. Вважає, що заплановане «перезавантаження» без реформи судів нижчих інстанцій негативно вплине на стабільність судової системи, спірні дисциплінарні процедури створять суттєві ризики для незалежності судової влади, можуть нівелювати досягнення реформи правосуддя 2014−2018 років, зокрема у частині деполітизації судів. Валентина Данішевська спрогнозувала кадровий параліч у судовій системі внаслідок запропонованих новацій.
Голова Верховного Суду не виключила політичних мотивів ухвалення згаданого закону. «ВСУ є тим органом, який прийматиме остаточне рішення не тільки у справах Коломойського, а й по виборах на непідконтрольних територіях. Тому, напевно, незалежний ВСУ не дуже влаштовує чинну владу», — цитує Валентину Данішевську «Українська правда». Про свої побоювання голова ВСУ хотіла поговорити з президентом. Але той не знайшов часу для такої розмови. Зате, з іронією зазначила пані Валентина, з Томом Крузом зустрівся…
Стурбовані судовою «реформою» і друзі України у світі. Посли, які представляють у Києві Канаду, Велику Британію, Німеччину, Євросоюз, звернулися до спікера парламенту Дмитра Разумкова, прем’єра Олексія Гончарука, керівника Офісу президента Андрія Богдана з проханням переглянути окремі положення цієї реформи, співпрацювати при її плануванні з Венеціанською комісією, привести положення цієї реформи «у повну відповідність із спільними цінностями».
Вирішальне слово за президентом, у силах якого заветувати власне дітище…
Коментар для «ВЗ»
Олег Синютка, народний депутат («Європейська Солідарність»)
Дуже часто щодо закону про судочинство лунають критичні думки — мовляв, забагато у нас суддів, зависокі у них зарплати… Як на мене, це дріб’язкові речі, які не передають основної проблеми. А вона криється насамперед у незалежності судової гілки влади. Надзвичайно важливо зберегти цю незалежність, судове врядування. Треба пам’ятати і про наші зобов’язання перед Європейським Союзом, які брали при набутті асоційованого членства в ЄС. «Реформаторський» закон президента щодо судової системи піддали критиці наші партнери в Європі, які переживають за незалежність судочинства в Україні. Крім дипломатів, своє занепокоєння висловили Європейська Бізнес-Асоціація і Американська торгова палата в Україні. Вони звертають увагу на те, що бізнес сумнівається щодо чесного судочинства при обстоюванні інтересів інвесторів. Прикро, що законопроєкт не пройшов перевірку Венеціанської комісії на предмет дотримання європейського законодавства. Все це ставить під загрозу синхронізацію вітчизняного законодавства з європейським.
У чому ризики для незалежності українських суддів? Якщо ви глянете на Перехідні положення, там йдеться про суттєвий перегляд Кваліфікаційної комісії з відбору суддів, функціонал Вищої ради правосуддя ставиться під загрозу. Багатьох наших громадян може торкнутися проблема вчасного розгляду їхніх звернень до Верховного Суду — адже при зменшеному складі ВСУ до цих справ довго не доходитимуть руки…