Марафонський забіг на президентську дистанцію
Більш ніж третина виборців ще не визначилися, за кого голосувати. Кандидати-невдахи, на думку експертів, ризикують назавжди зійти з політичної сцени
![](https://img.wz.lviv.ua/T7G7R2IG4HnXgEOL92sv3iDICYo=/428x285/smart/filters:format(webp)/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/383091/bulava.jpg)
За день до Нового року в Україні стартувала президентська кампанія. Коли мільйони пересічних громадян нарізали складники до своїх святкових олів’є, кількадесят вітчизняних «небожителів» укладали у папки документи, які ось-ось віднесуть у Центрвиборчком. Для того, щоб зареєструватися претендентами на найвищу посаду у країні. Випередив усіх шоумен Володимир Зеленський. 31 грудня, за кілька хвилин до 24.00, в ефірі одного з телеканалів дав зрозуміти, що готовий свою «квартальну» сцену змінити на політичну. Зеленському, його команді й спонсорам так не терпілося сповістити цю новину, що вдалися до безпрецедентного кроку: наважилися змістити трансляцію новорічного привітання чинного президента… А першим кандидатські документи приніс екс-міністр екології в уряді Яценюка Ігор Шевченко.
Українців чекає три місяці боротьби за «гетьманську булаву». Останній термін подачі заяв від охочих бути главою держави — 3 лютого. Голосування відбудеться 31 березня. Якщо жоден із кандидатів не набере більш ніж 50% голосів (швидше за все, так воно і буде), ЦВК оголосить другий тур. Два фаворити першого «забігу» зійдуться у фінальному суперництві 21 квітня. Результат мають оголосити не пізніше 1 травня. Інавгурацію новообраного президента України призначено на 31 травня.
Про найважливішу, справді доленосну подію року, її ймовірні перипетії кореспондент «Високого Замку» спілкувався з виконавчим директором Інституту світової політики Євгеном Магдою, директором Центру дослідження проблем громадянського суспільства Віталієм Куликом і науковим директором Фонду «Демократичні ініціативи» ім. Ілька Кучеріва, професором Києво-Могилянської академії Олексієм Гаранем.
— Чим нова виборча кампанія відрізнятиметься від попередньої, зразка 2014 року?
Є. Магда. Цього разу вибори відчуватимуть на собі дуже помітний вплив війни. Тому питання миру активно звучатиме у виступах усіх кандидатів. Це будуть перші вибори, коли українське суспільство повністю усвідомило і масштаб протистояння з Росією, і наявність суттєвих втрат. Сотні тисяч виборців воювали на сході, і це теж накладе свій відбиток на виборчу кампанію. Відзначатиметься жорсткою критикою опонентів і популізмом. Відбуватимуться цікаві метаморфози з вітчизняною соціологією. Із січня 2018 року нам у різні способи твердять про перемогу одного з кандидатів на президентську посаду, водночас недавні вибори в об’єднані територіальні громади засвідчили дещо іншу картину по всій країні.
Росія намагатиметься підірвати ситуацію, запропонувавши «добрі послуги» окремим кандидатам, пробуватиме зірвати голосування на території деяких адміністративно-територіальних одиниць. Загалом гратиме активну роль в українських реаліях, оскільки для Москви впливати на українські вибори — це набагато дешевше, ніж організовувати військовий наступ на Донбасі.
І ще один важливий момент, який заслуговує на увагу. Те, що президентські і парламентські вибори не будуть дочасними, свідчить про певну стабілізацію ситуації всередині України.
В. Кулик. Основна відмінність виборів 2019-го і 2014-го в тому, що нинішня кампанія відбувається в умовах, коли не можна з точністю хоча б до 5% сказати, хто переможе на цих виборах. Нема підстав говорити, що результат уже запрограмований — спрогнозувати його важко. Підсумок виборів залежатиме від багатьох чинників, у тому числі — ірраціональних, таких, які не піддаються оцінці соціологів і прогнозуванню.
З іншого боку, ці вибори — джек-пот. Той, хто отримає перемогу на них — отримає все. Переможець намагатиметься розвинути успіх, «задавити» свого основного опонента на парламентських виборах, зняти для себе можливі ризики.
Для ключових учасників кампанії ці вибори визначать їхню подальшу долю, шанси на перебування у політиці. Для декого вони будуть останніми. Скажімо, якщо та ж Тимошенко цього разу не досягне своєї мети, це означатиме, що вона зійде з порядку денного.
Вибори будуть динамічними, непрогнозованими, з використанням широкого арсеналу боротьби. Не виключаю маніпуляцій, провокацій, підкупу, інших порушень закону, намагання переграти правила під час самої гри. А також — зовнішніх впливів.
О. Гарань. На президентських виборах у 2014 році був явний фаворит. Зараз можна спрогнозувати, що до другого туру вийде Юлія Тимошенко. Експерти б’ються у здогадках, хто буде ще одним учасником фіналу. Наш Фонд оприлюднив дані найсвіжішого опитування, яке було проведено в останній декаді грудня. Дослідження показало, що у другий тур виходить Петро Порошенко, у нього є відрив від інших конкурентів. А загалом змагання конкурентів буде жорстким. Ми бачимо, що інші кандидати ідуть буквально один за одним.
— Спрогнозуйте кількість учасників президентських перегонів. Чи побачимо ми поряд з тими, чиє ім’я у всіх на слуху, несподіваних, але перспективних фігур?
Є. Магда. 2019-й — Рік Свині, а не Коня… Не бачу підстав для появи «темної конячки».
В. Кулик. Прогнозую у списку присутність більш ніж тридцяти кандидатів. Але чи всі вони будуть у виборчому бюлетені — питання. Все залежатиме від результатів соціології на момент старту. Тоді основні претенденти зважуватимуть, чи потрібні їм будуть технічні кандидати, які забиратимуть від пів до півтора відсотка голосів. Якщо так — ці технічні кандидати підуть на вибори. Якщо ні, фаворити намагатимуться не допустити участі величезної кількості висуванців.
О. Гарань. Появи кандидатів-сюрпризів навряд чи слід чекати. Дехто до таких відносить Зеленського-Вакарчука — але про них сказано вже багато. Вони «засвічені», тож якщо зважаться балотуватися, не стануть несподіванкою.
Кандидатів у списку буде дуже багато. Але реальних, які набиратимуть голоси основної маси виборців, від сили набереться 6−7. Проте навіть «не основних» кандидатів ігнорувати не можна. Усі вони матимуть своїх представників у дільничних виборчих комісіях, а це, у разі демаршу того чи іншого висуванця, може створити проблеми для працездатності цих комісій.
— Які нові месиджі потенційних претендентів на президентську булаву, крім тих, що рясніють на білбордах, можуть почути виборці?
Є. Магда. Найперше стоятиме питання про припинення війни. Але варто пам’ятати: коли будь-який з кандидатів говоритиме про мир, то повинен назвати його ціну. Якщо не відповідає на це запитання, тоді обманює або лукавить. Ще одна особливість: у своїх передвиборчих обіцянках кандидати легко виходитимуть за межі президентських повноважень. Скажімо, гарантуватимуть дворазове зниження цін на газ, збільшення розміру субсидій і багато чого з того, що не має механізму реалізації. Тому таким обіцяльникам не зайвим буде перечитати Конституцію. Найперше хотілося б з уст майбутніх кандидатів почути вболівання за національні інтереси.
В. Кулик. Білборди не є визначальними для успішного проведення виборчої кампанії. Це всього-на-всього слогани. Вони — мертві, образно кажучи, не несуть ніякої доданої вартості, не мотивують. Треба буде дивитися на програмні матеріали кандидатів, слухати їхні дебати, де претенденти озвучуватимуть свої ідеї.
О. Гарань. Свої гасла кандидати можуть змінювати, варіювати, політтехнологи щось їм придумають. Але загальне тло вже окреслено. Порошенко, очевидно, говоритиме про те, чого вже досягнуто і що ще можна зробити у сфері зовнішньої політики та оборони, на що якраз поширюються повноваження президента і де у нинішнього глави держави найбільше досягнень. Натомість опозиція, напевно, критикуватиме владу за соціально-економічну ситуацію. Опозицій у нас буде кілька — українська, патріотична, і проросійська. Той же Зеленський — такий собі «кандидат проти всіх», гратиме на протестному полі.
— Чи може у ході виборчої кампанії кардинально змінитися розстановка кандидатів? Які чинники можуть вплинути на це?
Є. Магда. За три місяці президентської кампанії ситуація здатна змінитися суттєво. Я не радив би читачам приймати нинішні рейтинги від соціологів як істину в останній інстанції. Добра третина наших громадян ще не визначилася зі своїми політичними симпатіями. Багато людей остаточно зупиняться на своєму виборі ледь не у день голосування. Рекомендував би людям не стільки оцінювати обіцянки, як той шлях, який пройшли ті чи інші кандидати до виборів.
О. Гарань. Чинники можуть бути різними. Скажімо, для Порошенка як кандидата від влади важливі стабільність ситуації, передбачуваність, конкретні успіхи. Водночас будь-які соціально-економічні негаразди або невтішні події на фронті можуть негативно позначитися на позиції чинного президента.
— Росія впливала на вибори в Америці, Франції, на Вrexit у Великій Британії. Наскільки високою є ймовірність того, що цей свій досвід вона перенесе і в Україну? Які це може мати наслідки?
Є. Магда. Безумовно, Кремль намагатиметься вплинути на наші вибори. Для нього це важливо. Але, на відміну від попередніх кампаній в Україні, Росії доведеться змінювати тактику, бути більш підступною, паскудити чужими руками. Це зменшує ефективність її дій. Нові умови потребуватимуть від неї нових ресурсів, нового колаборантства з боку українських політиків і медіа. На це теж треба зважати.
В. Кулик. Від російського впливу ми нікуди не дінемося.
О. Гарань. В Україні у Путіна набагато більше ресурсів, ніж у тій же Америці — аж до можливості піднімати/опускати температуру на фронті, спекулювати на проблемі військовополонених, політв’язнів… Утім, я переконаний, що проросійський кандидат на цих президентських виборах не переможе. Зрештою, для Росії важливі не стільки ці вибори, скільки майбутні парламентські.