Передплата 2024 «Неймовірні історії життя»

Учені зробили черговий крок до створення ліків від ВІЛ

• 02.10.2021, 19:15

У клітинах мишей і мавп дослідники виявили білок retroCHMP3, який блокує утворення нових частинок ВІЛ і вірусу Ебола

Учені зробили черговий крок до створення ліків від ВІЛ

Про результати нового дослідження повідомили в науковому журналі Cell.

RetroCHMP3 — це скорочена версія білка CHMP3, без якого не працює ланцюжок генів ESCRT. Він сортує різні молекули в клітинах. Цей набір генів допомагає формувати оболонку вірусів.

«Ми думали, що ланцюжок генів ESCRT — це „ахіллесова п’ята“, якою ВІЛ, Ебола та інші віруси можуть скористатися для втечі з клітин. Відкриття пов’язаного з ним білка retroCHMP3 усе змінило. Ми сподіваємося, що цю речовину можна використовувати для створення противірусних ліків», — розповів Юта Нельс Ельде, один з авторів дослідження, доцент Університету штату.

Так, скорочена версія CHMP3 активно поєднується з оболонками вірусів і не дає доформувати нові вірусні частинки повноцінних білків ланцюжку ESCRT.

Саме так мавпи й миші уникають зараження ВІЛ, вірусом Ебола і збудниками багатьох інших інфекцій. Однак процес сортування білків у їхніх клітинах не порушується.

«Пересадження» гена retroCHMP3 в людські клітини зробить їх невразливими для вірусу імунодефіциту й збудників інших хворіб без порушення їхньої діяльності.

Надалі вчені планують з’ясувати, як можна використати цей білок у створенні ліків від ВІЛ.