Передплата 2025 «Добра кухня»

У Норвегії різко впали продажі електромобілів «Тесла»

А цей ринок для компанії Маска — другий після США… Причина кризи? Мільярдер підтримує в Європі ультраправих

Через “вибрики” Маска частка “Тесли” у продажах “електричок” на норвезькому ринку скоротилася в січні 2025-го до 7%. Фото UCG
Через “вибрики” Маска частка “Тесли” у продажах “електричок” на норвезькому ринку скоротилася в січні 2025-го до 7%. Фото UCG

Норвежці, які є великими прихильниками «зеленого переходу», активно купують електромобілі. Порівняно зі січнем 2024 року, у січні 2025-го продажі нових «електричок» зросли у Норвегії на 82,4% - до рекордних 9 тисяч 343 автівок. А от продажі найпопулярнішого ще не так давно у Норвегії бренду електромобілів, Tesla, різко впали… Експерти пов’язують це насамперед із політичними поглядами власника компанії, скандального американського мультимільярдера Ілона Маска.

Іще рік тому беззаперечним лідером за продажами нових «електричок» була в Норве­гії саме «Тесла». На цю компанію припадав кожен п’ятий проданий електромобіль. Однак після того, як власник «Тесли» Ілон Маск по­чав безпардонно влазити в єв­ропейську політику, відкрито підтримуючи ультраправі, євроскептичні й проросійські партії (зокрема, британську Reform UK і «Альтернативу для Німеччини»), продажі його «електричок» упали в Норвегії на понад третину.

Як наслідок, частка «Тесли» у продажах електромобілів на норвезькому ринку скоротила­ся до 7% (у січні 2025 року в Нор­вегії купили менше 700 «електри­чок» компанії Маска). Падінням продажів «Тесли» скористалися конкуренти, зокрема німецький Volkswagen і японська Toyota, продажі електромобілів яких зросли більш ніж утричі. На ці два бренди минулого місяця припа­ла понад третина усіх проданих у Норвегії нових «електричок».

"Ми зосереджені на нашій продукції, — прокоментувала си­туацію норвезьким ЗМІ пред­ставниця відділу комунікацій Tesla Norge Маріт Ладе. — У нас дуже якісні автомобілі, а коменту­вати рівень продажів, імовірний вплив на це Маска чи його ви­словлювання нам не дозволили".

А от інші фахівці, яких опитав норвезький телеканал TV2, не сумніваються: саме політична позиція Маска, який останніми тижнями активно підтримував ультраправі партії Європи (зо­крема, у своїй соцмережі Х мав розмову з кандидаткою у кан­цлери ФРН від проросійської «Альтернативи» Алісе Вайдель), спричинила падіння продажів електромобілів «Тесла» у Нор­вегії.

«Не купуватиму машини Мас­ка, — запевняє депутат парла­менту Норвегії від Ліберальної партії Ола Ельвестуен (ексмі­ністр клімату, колишній віцемер Осло, що відповідав за „зелений перехід“. — Падіння їх продажів є розумною відповіддю на те, що Маск робить у Європі. Це наслі­док його підтримки ультрапра­вих партій і спроб вплинути на хід і результати виборів».

«Бізнесменам такого масш­табу не варто говорити про політику, — розповів TV2 про „фундаментальні помилки“ ін­вестиційний директор Nordea Роберт Насс. — Коли ви займає­те конкретну політичну позицію, половина покупців може з вами не погодитися. Нерозумно від­лякувати клієнтів у такий спосіб. Якби це сталося в іншій компанії, її боса чи президента, імовірно, вже давно би звільнили».

Утім, симпатії Маска до єв­ропейських ультраправих пар­тій — не єдина причина, через яку норвежці не хочуть купувати «Теслу».

"Саме Tesla очолює список ненависних людям брендів, який склали Норвезька автомобіль­на асоціація і Речник прав спо­живачів, — розповів TV2 еконо­міст із Університету Берґена Тор Ойвінд Єнсен. — Важливе зна­чення має ставлення виробни­ка до покупців. Автівки «Тесла» мали несправності, і клієнтів, які поскаржилися, компанія зустрі­ла зарозумілістю й повільним обслуговуванням. Ми в Норве­гії звикли, що коли з авто щось не так, то клієнт має рацію, а ви­робник вибачається. Поведінка Tesla далека від стандартів, до яких ми звикли в Європі".