У Норвегії різко впали продажі електромобілів «Тесла»
А цей ринок для компанії Маска — другий після США… Причина кризи? Мільярдер підтримує в Європі ультраправих
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/528203/norway.jpg)
Норвежці, які є великими прихильниками «зеленого переходу», активно купують електромобілі. Порівняно зі січнем 2024 року, у січні 2025-го продажі нових «електричок» зросли у Норвегії на 82,4% - до рекордних 9 тисяч 343 автівок. А от продажі найпопулярнішого ще не так давно у Норвегії бренду електромобілів, Tesla, різко впали… Експерти пов’язують це насамперед із політичними поглядами власника компанії, скандального американського мультимільярдера Ілона Маска.
Іще рік тому беззаперечним лідером за продажами нових «електричок» була в Норвегії саме «Тесла». На цю компанію припадав кожен п’ятий проданий електромобіль. Однак після того, як власник «Тесли» Ілон Маск почав безпардонно влазити в європейську політику, відкрито підтримуючи ультраправі, євроскептичні й проросійські партії (зокрема, британську Reform UK і «Альтернативу для Німеччини»), продажі його «електричок» упали в Норвегії на понад третину.
Як наслідок, частка «Тесли» у продажах електромобілів на норвезькому ринку скоротилася до 7% (у січні 2025 року в Норвегії купили менше 700 «електричок» компанії Маска). Падінням продажів «Тесли» скористалися конкуренти, зокрема німецький Volkswagen і японська Toyota, продажі електромобілів яких зросли більш ніж утричі. На ці два бренди минулого місяця припала понад третина усіх проданих у Норвегії нових «електричок».
"Ми зосереджені на нашій продукції, — прокоментувала ситуацію норвезьким ЗМІ представниця відділу комунікацій Tesla Norge Маріт Ладе. — У нас дуже якісні автомобілі, а коментувати рівень продажів, імовірний вплив на це Маска чи його висловлювання нам не дозволили".
А от інші фахівці, яких опитав норвезький телеканал TV2, не сумніваються: саме політична позиція Маска, який останніми тижнями активно підтримував ультраправі партії Європи (зокрема, у своїй соцмережі Х мав розмову з кандидаткою у канцлери ФРН від проросійської «Альтернативи» Алісе Вайдель), спричинила падіння продажів електромобілів «Тесла» у Норвегії.
«Не купуватиму машини Маска, — запевняє депутат парламенту Норвегії від Ліберальної партії Ола Ельвестуен (ексміністр клімату, колишній віцемер Осло, що відповідав за „зелений перехід“. — Падіння їх продажів є розумною відповіддю на те, що Маск робить у Європі. Це наслідок його підтримки ультраправих партій і спроб вплинути на хід і результати виборів».
«Бізнесменам такого масштабу не варто говорити про політику, — розповів TV2 про „фундаментальні помилки“ інвестиційний директор Nordea Роберт Насс. — Коли ви займаєте конкретну політичну позицію, половина покупців може з вами не погодитися. Нерозумно відлякувати клієнтів у такий спосіб. Якби це сталося в іншій компанії, її боса чи президента, імовірно, вже давно би звільнили».
Утім, симпатії Маска до європейських ультраправих партій — не єдина причина, через яку норвежці не хочуть купувати «Теслу».
"Саме Tesla очолює список ненависних людям брендів, який склали Норвезька автомобільна асоціація і Речник прав споживачів, — розповів TV2 економіст із Університету Берґена Тор Ойвінд Єнсен. — Важливе значення має ставлення виробника до покупців. Автівки «Тесла» мали несправності, і клієнтів, які поскаржилися, компанія зустріла зарозумілістю й повільним обслуговуванням. Ми в Норвегії звикли, що коли з авто щось не так, то клієнт має рацію, а виробник вибачається. Поведінка Tesla далека від стандартів, до яких ми звикли в Європі".