«Зник із радарів миттєво...»
У небі над Іраном загинуло 176 людей, серед них 11 українців. Не виключено, літак авіакомпанії «МАУ» збила іранська ракета
В Україні і світі шоковані трагедією у небі над Іраном, яка сталася вранці 8 січня. Цього дня «Боїнг-737−800» компанії «Міжнародні авіалінії України», що курсував за маршрутом Тегеран — Київ, через кілька хвилин після злету, на висоті 2700 метрів, вибухнув і, охоплений полум’ям, упав на землю. Усі 167 пасажирів і дев’ятеро членів екіпажу загинули. Серед загиблих 11 громадян України, а також представники Канади, Ірану, Німеччини, Великої Британії, Швеції, Афганістану. Двоє українців, які планували летіти цим рейсом, з різних причин на борт не піднялися, отож залишилися живими. Серед загиблих — 24-річна стюардеса з Івано-Франківська Марія Микитюк. Інформагенція «Бі-бі-сі» зазначає: «Чотири дні тому ця дівчина виклала у соцмережах своє фото біля новорічної ялинки. На ньому Марія усміхається і запитує: «Кому розповісти віршик?»…
Президент України Володимир Зеленський, лідери багатьох інших держав, міжнародних інституцій висловили співчуття родинам загиблих. Фахівці озвучують різні версії цієї трагедії. Чи не основні з них — теракт або ракетна атака з боку військ протиповітряної оборони Ірану, яку приведено у підвищену боєготовність у зв’язку з різким загостренням відносин зі США. На цю причину, зокрема, вказує популярне німецьке видання «Більд».
«Катастрофа сталася через 4 години 14 хвилин після ракетного нападу Ірану на військові бази в Іраку. Тому, ймовірно, мулли чекали американської контратаки (…). Не виключено, що протиповітряна оборона Ірану сприйняла українську машину як американський військовий літак або ракету, що надходить, і збила її», — зазначає «Більд». Видання повідомляє, такі підозри експертів викликані тим, що влада Ірану швидко визнала, що причиною трагедії став технічний дефект. «У випадку аварії лише зрідка причину дають негайно. Аналіз причин аварії вимагає днів, тижнів, а іноді навіть довше. (…) Те, що в цій справі (іранські) державні ЗМІ почали говорити про технічний дефект майже одразу після катастрофи, неймовірно». «Більд» зазначає, що український «Боїнг» упевнено піднімався і набирав швидкість, не було жодної інформації про проблеми з двигуном. Водночас видання повідомило, що на уламках літака знайдено невеликі отвори та подряпини, які можуть виникати внаслідок вибуху зенітної ракети…
Розслідуванням авіакатастрофи займається влада Ірану — як країни, на території якої сталася біда. У таких випадках до слідства має бути залучено компанію-виробника літака (у цьому випадку — США). Однак через гостру кризу у відносинах між цими державами американських фахівців навряд чи допустять до розслідування причин «НП». Технічних засобів для пошуку істини у самого Ірану недостатньо, відтак розслідування може затягнутися. Ще одна проблема: представники Ірану відмовляються надавати для розшифрування записи двох бортових самописців. Британський політолог українського походження Тарас Кузьо запитує: що такого приховують іранці, щоб не віддавати «чорні скриньки» з українського літака?
Експерти сумніваються у тому, що літак 2016 року випуску був несправним, кажуть про високу надійність цієї моделі «Боїнга». Зазначають: якби виникли проблеми з двигуном, літак на такій висоті міг би маневрувати. Він же зник з радарів миттєво…
На жаль, у цій історії не найкращим чином спрацювало посольство України в Ірані. У перші хвилини трагедії воно поспішно розтиражувало інформацію іранської сторони про те, що причиною падіння «Боїнга» стала аварія двигуна, а версії теракту чи ракетної атаки виключено. Така заява безвідповідальна, має упереджений характер, зважаючи на те, що розслідування трагедії лише на початковій стадії. Хтось, очевидно, вказав на це нашим малопрофесійним дипломатам, і вони змінили текст повідомлення на більш нейтральний…