Гондоли у Венеції коштують, як у нас квартири у новобудовах
Перлина Італії шокує високими цінами. Але навіть якщо у кишені кілька євро, можете провести у місті незабутній день
Жителі Венеції звикли бачити за вікнами своїх домівок не клумби, припарковані автомобілі і дитячі майданчики, а канали, наповнені водою, та натовпи туристів. Вода камінь точить — всі будинки у місті мають наліт старовини. Їх регулярно реставрують, однак через високу вологість повітря штукатурка швидко відлуплюється, а фарба — вицвітає і тріскає. Самі будівлі мають міцний фундамент. Їх зводили на палях з дуба та модрини, деяким палям — по 500 років, і вони практично не зруйнувалися. Секрет у венеційських грязях, якими збагачений місцевий ґрунт. Вони обволікують деревину, перекриваючи доступ кисню до неї, і захищають будівельний матеріал від комах та гризунів. Без сумніву, Венеція могла б простояти ще не одне століття. Однак учені лякають: через підвищення рівня Світового океану кожні п’ять років місто затоплюється на 2 см. З такими темпами до кінця століття може зануритися у море на півметра… Чим не привід відвідати Венецію, яка по праву вважається одним із найбільш романтичних міст світу?
До Венеції з інших міст Італії нон-стоп курсують електрички. Залізнична лінія (як і автомобільне шосе) проходить греблею, яка з’єднує острівне місто з материковою його частиною. Не хвилюйтеся — своєї зупинки не пропустите, бо далі вокзалу, який розташовується на околиці Венеції, потяг не поїде.
На виході з вокзалу відкриється захоплива панорама міста — Венеція, як і годиться знатній дамі, вражає і захоплює гостей «з порогу». І відразу ставить їх перед вибором — або ті пересуватимуться містом пішки, або на вапоретто — аналогу річкового травмая, який є єдиним видом громадського транспорту у Венеції.
У нашій групі були люди поважного віку (найстаршій паломниці — 72 роки), тож керівник Ольга Солодкова запропонувала не випробовувати ноги на міць і придбати квитки на пароплавчик. У складі чисельної групи вийшло дешевше (за квиток туди й назад — 7,5 євро з кожного). Ми ж з чоловіком у Венеції були не вперше, тож вирішили прогулятися. У карту навіть не зазирали — вивести із лабіринту крихітних вуличок може тільки інтуїція або хороший гід.
Венеція розташовується на 118 островах Венеційської лагуни, розділених 150 каналами. Перейти з одного на інший можна по мосту, яких тут — чотири сотні. Через дефіцит суші Венецію доводилося щільно забудовувати — у місті немає широких вулиць (за винятком Гранд-каналу, де кожен турист вважає своїм обов’язком зробити кілька вдалих фото) та великих площ, крім площі Святого Марка.
На площі Сан-Марко розташовується однойменна базиліка, де зберігаються мощі святого апостола Марка. Тут коронували глав Венеційських республік, відправляли у далекі походи відомих мореплавців, на свята і у часи лихоліть збиралися місцеві жителі. Всі дороги у Венеції ведуть до цього собору. Якщо приїдете у серпні, щоб потрапити всередину, доведеться вистояти довжелезну чергу. З наплічником не впускають — його треба здати у камеру зберігання неподалік собору. Наша паломницька група мала попередню домовленість із адміністрацією, тож ми безперешкодно потрапили всередину храму, де у крипті нам дозволили відправити Літургію.
У Венеції немає сенсу орієнтуватися за назвами вулиць — якщо не знаєте італійської, для вас це буде просто набором літер, який вилетить із голови швидше, ніж відірвете очі від мапи. Найкращий орієнтир — напис на стінах Piazza San Marco. Його можна зустріти на кожному повороті. Намальована стрілка показує, в якому напрямку необхідно рухатися.
Вулички Венеції можуть змагатися між собою за звання «найкоротшої» і «найвужчої». Через найвужчу, якщо у вас великий наплічник чи Бог не обділив габаритами, доведеться буквально протискатися. Ширина Calle Varisco (так називається вуличка-рекордсмен) — лише 52 см!
Місто вільне від автівок: увесь транспорт — водний. На моторних човнах пересувається «швидка», поліція і ремонтні бригади. Якщо готові розпрощатися із 80 євро (2600 гривень), можете півгодини покататися на гондолі. Цю суму можна розділити на п’ятьох — стільки пасажирів вміщається у традиційний венеційський човен. Намагалися непомітно сфотографувати гондольєрів за роботою. Було видно, що норовливим італійцям це не подобається, і їх можна зрозуміти. Уявіть, якби вас фотографували день при дні тисячі незнайомців!
Унікальна професія передається у спадок від батька до сина, хоча є серед гондольєрів одна жінка. Самі гондоли коштують, як у нас однокімнатні квартири у новобудовах. Їх у Венеції — строго визначена кількість: 425. На кожного гондольєра — один човен.
Було цікаво, куди місцеві викидають сміття, адже на вулицях — жодного смітника. Кожного дня до будинків під’їжджають сміттярі із тачанкою, волають під вікнами, щоб повідомити мешканців про свій візит, а коли ті не чують — стукають у двері, заходять, забирають пакети з відходами, вантажать їх на тачанку і їдуть далі. З перехожими їм, буває, нелегко розминутися, тому кричать безперестанку, щоб привернути увагу зівак, аби ті часом не звалилися у воду.
А ловити ґав у Венеції не варто — через засилля дрібних злодюжок (звичне явище для туристичних «Мекк») та жебраків. Минулого року не бачили жодного африканця, який би випрошував гроші. А цьогоріч вони там — на кожному кроці: тільки й чекають, аби зустрітися з вами поглядом і почати виклянчувати кілька євро «на хліб».
Якщо не любите їсти у товаристві великої кількості людей або якщо бюджет поїздки у вас обмежений, більшість венеційських закладів громадського харчування не для вас: галасливо і дорого. Фаст-фуд також не врятує. Піца коштує 4−15 євро (130−490 гривень, залежно від начинки). Кулька морозива — 2−3 євро (65−100 гривень). Філіжанка кави — від 1,5 євро (45 гривень). Випічка (булочки, тістечка) — 1−4 євро за штуку. Водою бажано запастися по дорозі до Венеції. Півторалітрова пляшка мінералки тут коштує 3−3,5 євро (100−115 гривень). Але багато води не вип’єте: у кав’ярню у туалет вас не впустять (місто «кишить» туристами, і якщо заклади почнуть впускати всіх охочих справити нужду, розоряться, бо всю виручку доведеться спустити на мило і туалетний папір), а громадські туалети (яких насправді не так багато) — платні. Вхід — 1,5 євро.
Найкраще тамувати голод і спрагу фруктами. За 2,5−3 євро на старовинному базарі, розташованому поблизу мосту Ріальто, одного зі символів Венеції, можна купити кілограм персиків чи бананів. Якщо на вулиці спека — це краще, ніж «давитися» тістом. Найдорожчі фрукти — ківі (продавці правлять за них по п’ять євро за кілограм). Ціни на ягоди також зашкалюють — жменька полуниць (буквально 5−7 штучок) коштує 3 євро.
Купувати морепродукти ми не збиралися, але нагоди ознайомитися з асортиментом не упустили. Чого тільки не продають у рибному павільйоні: лангусти, омари, гребінці, каракатиці, восьминоги! Серед покупців багато місцевих. Воно й не дивно: у готельному номері чи хостелі мідій не приготуєш. А ціни на житло у Венеції — не для бюджетних туристів. У «високий» сезон найдешевший варіант ночівлі на двох у готелі з однією (!) «зіркою» обійдеться… у 65 євро (2100 гривень)! У хостелі — 50 євро (1600 гривень). Ось чому більшість гостей Венеції зупиняється у сусідніх містах — Местре, Маргері чи Кампальто. Винайняти тут кімнату чи ліжко можна на 40−65% дешевше.
Найпопулярніший сувенір із Венеції — карнавальна маска. Але ту, що продають з яток за 5−10 євро індійці, африканці і китайці, купувати не варто, адже виготовили її не в Італії, і навіть не у Європі. Таке саме барахло можна придбати й в Україні на місцевому ринку або у магазині «Все по 1 гривні». Маски, виготовлені венеційськими майстрами, — дуже дорогі. Найдешевшу, яку нам вдалося знайти, продавці оцінили у 45 євро (1,5 тисячі гривень).
Фото авторки та Андрія Гелия
Автор щиро дякує за організацію подорожі Паломницькому центру Матері Божої Неустанної Помочі (www.palomnyk.info).