«Саме на секонді купую штори з «Ікеї» для пошиття екоторбинок, а шкіряні куртки – для брошок»
Для творчих людей магазини із вживаним одягом – азартна справа і своєрідний антидепресант
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/437202/sekond-kostum.jpg)
Українська режисерка Ірина Цілик написала на своїй сторінці у Фейсбуці: «Пост для інших королев секонд-хендів, які можуть розділити мою радість. Я щойно нарила на Лісовій оригінальні офігенні сандалі Givenchy за 60 грн! Жінка, яка там працює, дуже завзято мені допомагала. „А тут ще є дивні босоніжки, які пахнуть цукерками…“. „О, Melissa, клас!“ (Це така „фішка“ бренду Givenchy. — Авт.). Нагребла… Відчуття, що вже знайшла всі білі гриби й зловила всю потрібну мені рибу цього літа!».
Пост отримав десятки коментарів від інших любительок секонд-хенду. Виявляється, серед творчих людей чимало таких, які полюбляють «виловлювати» на «секонді» відомі світові бренди «за копійки». Це, за їхніми словами, азартна справа і антидепресант…
Ірина Цілик поділилася у коментарях своїми думками: «Мені теж часу переважно не вистачає… Але буває везіння, як сьогодні. Зайшла на пів години, їдучи зі села через Лісову, і вийшла з чотирма парами класного взуття. Усе разом менш ніж 300 грн. Я чомусь знаю і розуміюся на цьому, хоча не можу сказати, що бренди для мене аж такі важливі. Просто так склалося. Плюс моя сестра — художниця з костюмів, і ми з нею — одвічні королеви секонд-хендів з тих часів, як вони взагалі у нас з’явилися у 90-х. До речі, як я дізналася від працівниці, сортувальниці просто не роздивилися сандалі Givenchy. Але продавчиня пораділа за мене…».
Щоправда, деякі дописувачі зазначали: хоча й досі обожнюють деякі речі, куплені на «секонді» десять років тому, у них почалася алергія на те, чим дезінфікують одяг. Тож від походів на «хенд» довелося відмовитися.
Тернопільська письменниця, художниця, майстриня Ганна Осадко розповіла журналістці «ВЗ» про власний досвід. Мисткиня шиє красиві екосумки з того, що знайде на секонд-хенді, а також гаманці, іграшки тощо. Майстриня каже, усі покупки — бюджетні, тож багато грошей на них не витрачає.
/wz.lviv.ua/images/articles/2021/06/sumka_sekond.jpg)
/wz.lviv.ua/images/articles/2021/06/sumka_sekond2.jpg)
/wz.lviv.ua/images/articles/2021/06/sumka_sekond3.jpg)
«Секонди — це не просто крамниці вживаного одягу. Це щось середнє між відвідуванням психотерапевта і збиранням грибів. Це — пошук, — каже Ганна Осадко. — Найчастіше — пошук невідомо чого. І завжди — пошук себе. Пригадую, як після зимового локдауну, коли після тримісячної вимушеної перерви нарешті відкрили секонди, почула у черзі діалог жіночки передпенсійного віку з продавчинею: «Знаєте, у мене, напевно, залежність від секонду. — Не лише у вас, вас тут таких багато. — Розумієте, на роботі так втомлююся, вдома мільйон проблем, депресії постійні, мене донька навіть до психотерапевта водила. І що я вам скажу — не допомогло. А тут — допомагає. Отако після роботи зайду, пройдуся поміж стелажів, навіть ніц не куплю, просто походжу-подивлюся — і вже краще стає… А як ще куплю якусь дурничку за двадцятку — взагалі щастя».
/wz.lviv.ua/images/articles/2021/06/sekond_gamanecy.jpg)
/wz.lviv.ua/images/articles/2021/06/sekond_plyska.jpg)
«Секонд — це речі з історією сотень, тисяч, мільйонів людей, — веде далі пані Ганна. — Це долі. Приватні історії. Якщо маєш добру фантазію, можна взагалі писати цілі книги про ту чи іншу річ, про її шлях — від і до, з країни в країну, з рук у руки. Секонд — попри всі економічні, психологічні, естетичні фактори — ще й дуже еко. Бо для природи справді суттєве полегшення — коли люди не накопичують лахи, не міняють щосезону на щось модніше, а користаються уже готовим. Секонд — це можливість юним сформувати власний стиль. Бо ж, погодьтесь, базарний (крамничний) асортимент і ціни цьому геть не сприяють. А тут — копійчаний ексклюзивний крам, найхимерніші поєднання стилів і фасонів, які можна міксувати і змінювати ледь не щотижня. Секонд — незамінний матеріал для творчості. А якщо у тебе є права і ліва рука та дрібка фантазії — це просто клондайк! Саме на секонді я купую „гаремні“ сукні для виготовлення новорічних іграшок, штори з „Ікеї“ — для пошиття екоторбинок, шкіряні куртки — для брошок, а пояси з дерев’яних намистин перетворюю на розкішні прикраси. Кілька разів навіть вдалося знайти прекрасну вовну для валяння! З моїм смаком і темпераментом секонди у перший день мені категорично заборонені. По-перше, „мої-мої“ речі і так ніхто не купить у перші дні, у моєму Тернополі мало хто „сповідує“ мій стиль „бохо“. А по-друге, у перший день тут все окуповують „молоді люди спортивної зовнішності“, які нахрапом хапають брендовий одяг, відпихаючи і нерідко штовхаючи звичайних „любителів“. Бо для них це — робота. Потім продають ці речі за значно завищеними цінами в Інтернеті. Та й най собі. Ми не про бізнес. Ми — про захоплення. Бо секонди — це завжди шанс на маленьке диво!».
/wz.lviv.ua/images/articles/2021/06/sandalety.jpg)
А ось мисткиня й непрофесійна співачка Юлія Косівчук з Чернівців, яка зараз живе у Каліфорнії, також розповіла про свої походи до магазинів із вживаним одягом.
— Секонд для мене — це антидепресант! Нагадує горище моєїбабусі, куди вона складала всілякі цікаві речі, привезені у 70-х роках минулого століття з Канади, — розповідає Юлія. — Тоді воно все виглядало як крутезні скарби, бо за «совка» ми такого не бачили: лаковані бордові туфлі на танкетці, рожева шкіряна спідничка, кліпси, різна біжутерія. Канадійські родичі надарували купу всього. Відтоді секонд для мене — як оте горище. Та йчого приховувати, майже всі моїкостюми для кліпів, різних фотосесіймистецьких знайдені на секонді. Одного разу я натрапила на прикольний костюм, виявилося, належав Сан-Франциськійопері. Отакої! Ніколи не знаєш, на які скарби натрапиш. І ще я страшенно люблю розглядати старі речі і уявляти, хто їх колись носив. Придумувати, хто сидів у тому кріслі з газетою чи кавою, яке зараз продається за копійки. Усі ці речі мають свою історію, і я кайфую, коли уявляю їхнє минуле.
— Скільки найбільше витрачали коштів?
— Можу витратити усі, що маю із собою, якщо якась річ мені дуже сподобається. Бувало, витрачала і 300 доларів.
— Чим відрізняються американські секонд-хенди від українських?
— В Америці багато секонд-хендів (а ось у Португалії, як розповіли дописувачі, таких магазинів мало. — Авт.). Важко сказати. Мабуть, тим, що тут усе ж таки більше американських речей, а в Україні — речей з Європи. Хоча, європейських лахів я там теж багато зустрічала.
— Чи багато грошей американці витрачають на одяг?
— Пам'ятаю, я лише приїхала в Америку, то був 2004-й, і сказала своїй американській знайомій, що купила дуже прикольні джинси, досить дорогі, бо я чесно думала, що дорогі — значить якісні. А вона: «Мені дуже шкода, Джулія». Я спочатку навіть не збагнула, що вона має на увазі. А виявляється, вона поспівчувала мені, що джинси дорого коштували. Бо ж можна було пошукати такі самі на знижці.
— Чи змінилась ситуація із пандемією? Може, американці почали менше купувати речей?
— Американці люблять шопінг. Останнім часом більше речей купували онлайн — через те, що більшість магазинів майже рік були недоступні. Люди скучили за звичним життям, тому коли магазини вперше відкрили після довгого карантину, — були величезні черги.