«Мріяла показати Попелюшку не жертвою, а дівчиною, яка бореться зі складними обставинами»
Заньківчани осучаснили подачу відомої казки. Оркестр тепер на сцені
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/429546/5039.jpg)
Із дитинства обожнюю казки, з яких вчилася розуміти, що таке добро, а що зло. Особливо люблю казку про Попелюшку, яку різні кінематографісти вже навіть тепер інтерпретували у більш сучасну історію. Коли побачила на афіші Національного театру імені Марії Заньковецької, що на його сцені відбудеться вистава про мою улюблену героїню, спочатку здивувалася. Адже у цьому театрі, як правило, ставлять вистави для дорослих, а тут раптом казка… Зібрала своїх онучок і повела на «Попелюшку».
Пригадую, торік генеральний директор — художній керівник театру Андрій Мацяк в інтерв’ю газеті «Високий Замок» сказав, що мріє «забрати» оркестр з оркестрової ями і перенести його на сцену. І мрія його здійснилася, бо у казці-мюзиклі «Попелюшка» оркестр під керівництвом Богдана Мочурада — на головній сцені!
Вистава триває майже півтори години. За основу взято казку Шарля П’єро «Попелюшка», але скільки новизни внесла у сюжет режисер-постановник Олеся Галканова-Лань!
— Театр запропонував мені до постановки казку, — розповіла журналістці «ВЗ» Олеся Галканова-Лань. — І це вже друга моя робота. Перед тим був «Пітер Пен. Нова історія». Власне йшлося про те, що має бути історія, відома всім. Ми зупинилися на «Попелюшці». І зробили ми її дуже швидко — було лише 24 репетиції і два повноцінні прогони.
— Це був майже авральний темп?
— Аякже!
— А чому саме таку подачу вистави вибрали?
— Завжди думала, коли дитина вперше приходить до театру, батькам хочеться, щоб у неї залишилися враження від побаченого. Хотіла, щоб у дітей залишилося враження не казки, а історії, яка їх захопила. Плюс я мріяла зробити Попелюшку не жертвою обставин, яка страждає, як це подано у казці, а дівчиною, яка бореться зі складними обставинами, яка з ними йде по життю і «вибиває» своє щастя, на яке заслуговує. І Мачуха у моїй постановці не ненавидить Попелюшку, а понад усе дбає про своїх дітей, бо її діти на першому місці, Мачуха не розуміє інших дітей. Їхні обставини так складаються, що вони опиняються в одному місці у той самий час… З іншого боку, я хотіла показати і сім’ю Короля, Королеви і Принца, сконцентрованих на якійсь моделі сім’ї, що знайома всім, — коли батьки намагаються щось вирішити за дитину, не даючи їй жодного шансу на самореалізацію. І водночас не роблять з Принца маминого синочка чи «каліку». Тому я намагалася зробити справжню історію зі справжніми емоціями.
Але найбільше я хотіла, щоб з дітьми на виставу прийшли батьки. І щоб і дітям, і батькам історія була цікавою. Тому довелося думати двічі: шукати історію, яка би зачепила дитину, та історію, яка би зачепила дорослого. Усе це разом скласти в один пазл. Надихаюся Діснеєм, бо кінематографісти-діснеївці розробили дуже добру схему, і на їхні фільми і мультфільми ходять цілими родинами. Тому і мені довелося кількома казковими речами пожертвувати — заради того, щоб виставу дивилася уся сім’я, і усім було цікаво. А ще у виставі важливою є музика. Ми намагаємося потрошки рухатися до мюзиклу, хоча наша «Попелюшка» — не 100-відсотковий мюзикл. Деякі сцени ідуть у плані мюзиклу-ревю, тому мені хотілося, щоб це була класна музика, яку би потім співали.
— Знаю, ви не лише режисер-постановник, а й автор слів та музики…
— Так. Тому зраділа, коли керівник оркестру Богдан Мочурад пішов на таку авантюру і сказав: «Олесю, давай ми це зіграємо». Бо після першої моєї вистави він сказав, що наступну будемо грати разом. Звісно, погодилася, але за умови, що у наступній виставі я оркестр посаджу на сцені. Бо оркестр — це невід’ємна частина цієї вистави, і без цього оркестру вона б не відбулася.
— У виставі цікаві декорації і оригінальні костюми…
— Я хотіла, щоб декорації були прості, але водночас ненав’язливі, щоб глядачі не могли здогадатися, в якому місті відбувається дійство. А костюми (я знала це наперед) повинні були не лише доповнювати і підкреслювати образи, а й бути такими, в яких акторам зручно. Художнику з костюмів було поставлено важливе завдання — перетворення сукні головної героїні просто на сцені. Це не кіно, в якому є спецефекти. Ми ж маємо дивувати живими речами і емоціями. Я сказала: «Не знаю, як ви це зробите, але лахміття Попелюшки має перетворитися на пишну сукню». І їм це вдалося!