«У мене таке враження, що я підкорив Еверест»
Після дворічної перерви відомий український актор Олесь Федорченко знову вийшов на заньківчанську сцену
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/419719/11864916211300710507276295875726916283261338n.jpg)
У Національному академічному українському драматичному театрі імені Марії Заньковецької 4 вересня відбудеться грандіозне дійство. Чому грандіозне? Бо на нього чекали з величезним нетерпінням не лише глядачі, а й самі актори — Мар’яна Кучма і Олесь Федорченко. Після страшної аварії (два роки тому Олесь розбився на улюбленому байку й опинився на межі життя і смерті. — Г. Я.), кількох операцій і ампутації ноги Федорченко уперше вийде на сцену театру у документальній драмі «Життя.
/wz.lviv.ua/images/articles/2020/09/IMG_6307.jpg)
Вистава «Життя.
Не можу сказати, що я надто сентиментальна, але щира гра акторів примусила не лише мене, а й увесь зал плакати. Ні, вони не грали на сцені — вони свою роль прожили! Чесно й правдиво.
Довго не стихали оплески. Було багато квітів. Уже потім від щастя плакали Мар’яна Кучма і Олесь Федорченко.
— Бачу, що усіх зачепило, — сказав журналістці «ВЗ» Олесь Федорченко. — Але це ми граємо. А ви уявляєте, як їх там болить? Мій однокурсник з факультету журналістики, щойно почалася війна, одразу пішов у батальйон «Правого сектору». Був в Іловайську. Та де він тільки не був… Як би ви знали, яка у нього зболена душа.
— Сьогодні ви зіграли свою першу виставу після дворічної перерви. Що відчули, коли вийшли до глядача?
— Коли повертаєшся у батьківську хату, вона має особливий запах. Так і у мене сьогодні. Якби ви знали, як я скучив за цим запахом! За запахом камерної і великої сцени. З Божою поміччю я тут. Це неймовірне відчуття. Останнім часом люблю повторюватися. І цього разу повторюся ще раз: Леонов казав, що це велике щастя, коли вранці хочеться йти на роботу, а ввечері — додому. Боже, як я хочу на роботу! Я би тут і спав. Бо так скучив.
— А сьогодні вночі перед виставою спали?
— Дуже хвилювався. Це я ніби підкорив Еверест. Насправді, для актора — дуже добре, коли хвилюється. Тоді він не порожній, пропускає роль через душу, викликає у глядача сльозу, переживання, захоплення, любов.
— Чи це хвилювання можна порівняти з тим хвилюванням, коли ви вперше у житті вийшли на сцену?
— Мабуть, так. Я вперше у житті вийшов на сцену у ролі Назара Стодолі. Так, це дуже схожі відчуття, однак сьогодні хвилювання було все ж таки більше. Розумію, щоб стати великим, треба починати з малого, треба низько присісти, щоб високо підстрибнути. Так і я стараюся: високо підстрибнути.
— Одні з ваших улюблених ролей — Назар Стодоля, Михайло в «Украденому щасті», Вакула у «Різдвяній ночі»… Чи скоро повернетеся у ці «свої» ролі?
— Усе з Божою поміччю. Бо мій відсоток у цьому прагненні надто малий. За цими ролями неймовірно скучив, особливо за Михайлом з «Украденого щастя». Зате я тепер знаю, як грати, коли болить.
— Коли лежали у госпіталі, подружилися з багатьма хлопцями, яких привезли із зони АТО-ООС. Чия історія вам найбільше запала в душу? Може, з когось брали приклад того «сходження на Еверест»?
— Тих хлопців у госпіталі так багато, що ви навіть не можете уявити, скільки. І у кожного своя доля, свій біль. Є такі, хто ніколи не буде ходити, є й такі, хто не зможе ніколи пригорнути дружину чи взяти дитину на руки, бо їх немає. І усі вони були для мене стимулом. Я думав: якщо вони змогли, то хіба я не зможу? І я їх також підтримав тим, що я також зміг. Пояснював, що я взяв приклад з них, і просив: покажіть, що і ви зможете усе подолати.
— Не було бажання написати п’єсу на основі АТОвських історій, адже за першою освітою ви — журналіст?
— Було. І, думаю, що буде. Але наразі це ще не на часі. Я пам’ятаю кожну історію кожного нашого захисника. Хто і як отримав поранення. З цього можна не одну п’єсу поставити. Пригадую випадок у реабілітаційній кімнаті. Прийшов повний чоловік і каже: «Я тебе знаю». Розмовляє російською. Каже: «Я — водій каналу СТБ. Ти приїжджав до нас на проби. Мені прийшла повістка, і я пішов». Отримав поранення у ноги. Роздробило все, але його «склали», і вранці він бігав територією госпіталю. Він — великий молодець. З таких людей треба брати приклад. І таких випадків бажання жити і боротися за життя — багато. Там, на сході, гартується українська сталь.
— Чого вас навчили ті хлопці, з якими ви лежали у госпіталі?
— Шаленого патріотизму! Це не футболку одягнути з патріотичними символами, як сказала Мар’яна Кучма у виставі, або стрибати на футболі з прапором чи шаликом… Україна будується у кожному з нас. І тоді сумління буде чистим.
— За першою освітою ви — журналіст. Чому вступили на факультет журналістики, маючи батька-актора?
— Коли я закінчив школу, не було набору у Театр імені Марії Заньковецької. А я ще з дитинства мріяв про заньківчанську сцену. Тому я починав вчитися на актора у 27-річному віці. Бо раніше треба було або їхати до Києва, або йти на лялькаря на базі лялькового театру, або в ТЮГ. При моєму зрості — 197 сантиметрів, який з мене лялькар?! Так склалися обставини. Ні за чим не шкодую. Так мало бути. Як каже Ісус у виставі «Ісус — Син Бога живого»: «Що має статися, те і станеться».
— Актор — народ забобонний. Чи є у вас забобони?
— Були — «до». А тепер я у це не вірю, бо вірю у Бога. Ці забобони — це все дурниці. Так, колись, якщо падав сценарій, треба було на нього швиденько сісти. Небажано грати небіжчика у труні. Але тепер я у ці всі речі не вірю. От і сьогодні ми здали виставу, в якій мій герой — покійний, на 40-й день його душа йде на небо. Тепер я до цього ставлюся з іншого боку. І не вірю. Знаєте, колись дуже давно акторів ховали за цвинтарем. Бо вважали нас грішними. Але ми не грішні. Ми віримо у Бога.