Передплата 2024 «Добре здоров’я»

Хто «кришує» платні перевезення через кордон?

Львівська ОДА, поліція та прикордонники поняття не мають і взялися розшукувати цих зловмисників

Скандал тижня: на українсько-польському кордоні організували схему платних перевезень українських заробітчан із території Польщі. Адже перевезення автобусом — єдиний легальний спосіб нашим співвітчизникам повернутися додому, бо всі пішохідні переходи закриті на час карантину. Влада неодноразово наголошувала, що всі такі перевезення будуть безкоштовними для людей. Та реалії виявилися зовсім іншими…

Інформація про те, що заробітчан перевозять через польський кордон в Україну не безплатно, а за гроші, і то грубі гроші, просочувалася з соцмереж ще раніше. Однак особливого резонансу тема набула після допису червоноградського фотографа Богдана Шарка, який перетинав кордон у Краківці у п'ятницю, 24 квітня. Він повідомив, що водії автобусів з українськими номерами заїжджають на територію Польщі і за 300 метрів шляху до українського контрольного прикордонного поста беруть по 50 злотих з людини. Квитків перевізники не давали і стверджували, що так їм сказали українські прикордонники. В автобуси набивалося повно людей, майже всі — без масок… За підрахунками, виручка за один рейс довжиною у 300 метрів становила 25 тисяч гривень. А скільки за день? Людей підвозять до найближчої української автозаправки і висаджують. Уже там їм вимірюють температуру, проводять експрес-тести на коронавірус, беруть контакти і відпускають на всі чотири сторони.

Пост Богдана Шарка з красномовними фото набрав шалену кількість переглядів і коментарів. Люди обурювалися: хтось «кришує» схему платного перевезення українців, які опинилися в безальтернативній ситуації. Однак вже наступного дня після публікації хлопець видалив свої пости, де йшлося про перетин кордону у Краківці. За інформацією «ВЗ», Богдану погрожували… Єдиний свій коментар він встиг дати лише телебаченню, після чого вже ні з ким не виходить на контакт.

Про те, що перевезення людей через кордон організувала Львівська облдержадміністрація, вказувало розпорядження заступника голови ЛОДА Тараса Греня від 1 квітня, скан якого оприлюднило видання ZAXID.NET. «Управлінням транспорту та зв'язку облдержадміністрації в межах повноважень забезпечено та направлено автобуси великої пасажиромісткості для здійснення перевезень громадян України через контрольно-пропускні пункти, які знаходяться на території Львівської області та межують з Республікою Польща», — йдеться у листі за підписом Тараса Греня. Лист скеровано начальнику Мостиського прикордонного загону Юрію Осадчуку у відповідь на листи до ЛОДА від прикордонників стосовно забезпечення перевезення громадян України з Польщі.

Але… ЛОДА сама взялася розшукувати тих самих організаторів платних перевезень: «Львівська обласна державна адміністрація звертається до правоохоронних органів щодо розслідування фактів платного перевезення через українсько-польський кордон громадян України, які не можуть перетнути його автомобілем», — повідомили на сайті облдержадміністрації.

Нацполіція не змусила себе довго просити. Керівник Нацполіції у Львівській області Василь Віконський повідомив: «24 квітня поліцією розпочато перевірку на підставі звернення громадянина щодо платного перевезення через державний кордон України. Проведеною перевіркою встановлено, що оплата за перевезення здійснювалась на території Республіки Польща. За зверненням Львівської ОДА нацполіція розпочала додаткову перевірку за фактами платного перевезення громадян через державний кордон».

Також ЛОДА терміново організувала брифінг за участі заступника голови Львівської ОДА Тараса Греня і заступника керівника Нацполіції Львівщини Дмитра Міхальця.

За словами Тараса Греня, на сьогодні ЛОДА не має жодного відношення до будь яких організацій платних перевезень. У перших числах квітня, коли на кордоні була соціальна напруга, то всі (влада і підприємці) включалися і допомагали з перевезеннями. Під час активних карантинних заходів на митному посту «Краківець» за два тижні через кордон було пропущено понад 4,5 тисячі людей. Загалом за весь період карантину через «Краківець» пройшло близько 40 тисяч наших співгромадян. Але соціальна напруга була один-два дні. «Далі вся ця історія не має відношення до ЛОДА, — сказав Тарас Грень. — Безпосередньо ЛОДА не здійснює цю логістику. Юрисдикція ЛОДА доходить виключно до „брами“ (тобто українського КПП.Авт.) У нас немає повноважень і правових підстав впливати, організовувати рух безпосередньо на митному посту».

Наразі правоохоронці «взяли на гарячому» водіїв двох приватних автобусів, які зараз здійснювали платні перевезення. Як повідомив Дмитро Міхалець, встановлено, що один автобус курсував без дозволу на перевезення. Матеріали скерували до патрульної поліції, яка працюватиме з керівником цього АТП. Після цього винних притягатимуть до відповідальності. Матеріали щодо другого автобуса теж скерували у патрульну поліцію, яка перевірить дозвіл на перевезення.

За словами Тараса Греня, на сьогодні на Краківці курсують два автобуси Державної служби з надзвичайних ситуацій, які перевозять людей безплатно. За весь період карантину розпорядженням від 9 квітня ЛОДА виділила близько 19 тонн паливно-мастильних матеріалів для організації діяльності ДСНС. Йдеться про ці два автобуси, які зараз курсують і безплатно перевозять людей. «Ніяких коштів для перевезення перевізникам безпосередньо на Краківці не виділяли, — сказав Тарас Грень. — Ми цього робити й не могли, бо зараз самостійні перевезення незаконні. Тому коли була соціальна напруга, це робилося безкоштовно».

У прикордонному відомстві теж «відхрестилися від схеми» з перевезеннями. «У представників Державної прикордонної служби України відсутні повноваження щодо контролю перевірки оплати проїзду громадян, це не належить до їхньої компетенції», — повідомив начальник Мостиського прикордонного загону Юрій Осадчук.

Ситуацію прокоментував і голова Державної прикордонної служби України Сергій Дейнеко: «Останні дні спостерігаю критику в бік прикордонників, які забезпечують пропуск осіб на кордоні з Польщею. І невдоволення на адресу охоронців кордону, як правило, лунають від людей, які прибувають до пунктів пропуску суміжних країн без транспортних засобів, а далі слідують автобусами, що організовані органами місцевої влади. Варто, щоб кожен розумів: українські прикордонники забезпечують оформлення громадян в прикордонному відношенні. А від кінця лютого забезпечують ще й низку завдань, пов’язаних з недопущенням поширення коронавірусної інфекції (температурний скринінг, співпраця з лікарями щодо стану здоров’я подорожніх, доведення необхідності самоізоляції тих, хто перетинає кордон тощо). Натомість до організації курсування автобусів, що перевозять піших громадян, і до встановлення оплати проїзду в них Держприкордонслужба жодного відношення не має. Прикордонники в межах компетенції вживають усіх необхідних заходів, аби перетин кордону для громадян був максимально швидким та безпечним. І діють виключно в межах наданих повноважень і визначених завдань».

Схожі новини