«Наполегливо просимо утриматись від пересування»
Міжміські пасажирські перевезення в області заборонили, а довезення працівників підприємств з районів до міста ще не організували
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/408504/virus.jpg)
«Десятки і сотні людей на зупинках, набиті битком автобуси та тролейбуси — це нова реальність Києва без метро. Невже це і є „превентивні методи“ і „карантин“? Вони призвели лише до колапсу та паралічу транспортної системи. Людям якось треба діставатися до роботи. Скільки тепер буде хворих на коронавірус, ГРВІ чи звичайну застуду? Це виглядає як злочин проти людей».
Це — лише один із відчайдушних дописів у соцмережах, які з’явилися у перший день заборони на міжміські та приміські пасажирські перевезення, запроваджені в Україні 18 березня як «засіб боротьби» з пандемією коронавірусу. У соцмережах — вражаючі фото транспортного колапсу у Києві, Харкові та інших містах, де місцева влада не знайшла нічого кращого, ніж закрити метро. Люди штурмують міський громадський транспорт, який ще їздить. Адже у них робота, треба годувати сім’ї, платити за «комуналку»…
Львів на цьому тлі виглядає більш ніж спокійно. Зі самого ранку середи, 18 березня, по місту їздили напівпорожні трамваї та маршрутки, причому графік руху був такий, як завжди. Вулиці напівпорожні, адже туристи до Львова вже не їдуть. Оскільки в місті через карантин закриті підприємства сфери послуг, кафе, ресторани, сюди не приїхала значна кількість «доїжджаючих» — людей, які живуть у районах області, але працюють у Львові.
І, так виглядає, що поки буде карантин, їх і не буде. Згідно із відповідною постановою Кабміну, від 12-ї години середи, 18 березня, в області заборонено курсування усіх приміських маршрутів і електричок. Як повідомив на брифінгу заступник голови Львівської ОДА Тарас Грень, заборонено приміські, міжміські, внутрішньообласні, міжобласні транспортні перевезення. Йдеться про регулярні і нерегулярні транспортні перевезення пасажирів.
За недотримання цих норм — штрафи, кримінальна та адміністративна відповідальність.
«Наразі транспортний колапс в області або інші транспортні труднощі не зафіксовані, — наголосив Тарас Грень. — Наполегливо просимо мешканців Львівщини утриматись від пересування, задля збереження життя і здоров`я. Нагадую, що на території області діє карантин».
За словами чиновника, єдиний належний спосіб перевезення — це так звані регулярні спеціальні перевезення. Замовниками таких перевезень будуть відповідні підприємства, установи та організації, які справді потребують доїзду з метою забезпечення життєдіяльності області. В першу чергу, це медичні заклади, тобто буде забезпечено доїзд до місця роботи медперсоналу. А також окремі стратегічні підприємства та установи. Усі інші підприємства ще мають сформувати свої переліки, і ці маршрути одразу будуть запущені — як спеціальні нерегулярні. Увесь процес — під координацією ЛОДА. Напрямки курсування автобусів обговорюватимуться в кожному конкретному випадку. «У нас на сьогодні вже напрацьовано близько 540 умовних маршрутів, які нам конче необхідні, — сказав Тарас Грень. — Зранку в середу, 18 березня, в Інтернеті було багато фотографій різних транспортних засобів нелегальних перевізників, які, до прикладу, формують маршрут: „Сколе-Львів“ — 80 гривень. Це незаконно».
Стежитимуть за дотриманням заборони на пасажирські перевезення Укртрансінспекція та Нацполіція.
А от на автобусах, які довозитимуть працівників на стратегічно важливі підприємства, будуть таблички «Спеціальні нерегулярні пасажирські перевезення». Такі перевезення будуть безоплатними. «Соціально відповідальні перевізники погодилися проводити нерегулярні перевезення на безоплатній основі», — заінтригував заступник голови ЛОДА. Відомо, що «Фуджикура» і «Бадер» вже віддавна довозять своїх працівників до роботи. За словами Тараса Греня, є певний перелік соціально відповідальних підприємств, які також проводять перевезення своїх працівників.
Однак «правда життя» полягає в тому, що наразі питання довезення медичного персоналу з районів до Львова ще не вирішено. Головний лікар Львівської обласної інфекційної клінічної лікарні Сергій Федоренко розповів «ВЗ», що писав доповідну записку у департамент охорони здоров’я ЛОДА з проханням забезпечити довезення персоналу, оскільки орієнтовно 50% медперсоналу інфекційної лікарні (а це 250−270 людей) живуть у районах області довкола Львова. Наразі інформації, яким чином відбуватиметься це перевезення, не отримав. «Можливо, у перші дні родичі чи знайомі допоможуть із перевезенням наших медиків приватними авто, — припускає головний лікар. — Думаю, питання вирішиться. Це стала тенденція у львівських медзакладах, що значна кількість медперсоналу доїжджає на роботу».
Щоправда, голова Асоціації перевізників Львівщини Іван Велійка не чув, щоб із керівниками фірм-перевізників хтось із влади обговорював питання спеціальних нерегулярних перевезень. Можливо, тільки зараз до перевізників будуть звертатися? Наразі ж усі пасажирські перевезення скасовані, автобуси стоять у парках, автостанції закриті. Ніхто жодних компенсацій перевізникам не обіцяв. Загалом у пасажирській транспортній галузі — понад 5 тисяч працівників. «Ми зверталися щодо компенсації, але про це влада навіть слухати не хоче: нема грошей, — каже Іван Велійка. — Ми подали свої пропозиції, як бачимо вирішення цього питання, але на них ніхто не зважає».
«Багато водіїв — це люди, які доїжджають із приміських територій, і вони вже не матимуть чим добратися на роботу, — веде далі Іван Велійка. — Тому підприємства, звичайно, аналізуватимуть можливість довезення своїх людей. Але якби усі ці водії локалізувалися в одному місці, то звідти їх можна було б забрати і завезти на роботу. А вони живуть по різних селах. Тому організувати таке довезення — це нонсенс. Проблеми є, і дуже серйозні».
Так виглядає, що від закриття міжміських пасажирських перевезень у першу чергу постраждають приватні підприємства. Директор львівського поліграфічного підприємства пан Іван ламає голову, яким чином довозитиме до Львова на роботу близько ста своїх працівників. Адже живуть вони по різних районах області. Наразі виробив алгоритм: скоротити кількість робочих днів на тиждень, зменшити кількість людей, задіяних на роботі протягом одного дня, і їх довозити власним авто. «Треба якось перебути цей карантин, — каже пан Іван. — Ми самі на підприємстві організували дезінфекцію рук на вході в цех. Купити дезінфікуючу рідину для цього централізовано нема де. То ми купили спирт, перекис водню, гліцерин, все змішали і пшикаємо людям на руки…».