«Весільні гроші ми витратили на автентичні вишиванки»
Сорочки з колекції Олександра та Роксолани Гривулів сучасні вишивальниці відтворювати не беруться
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/389757/shlubfoto.jpg)
Подружжя Олександра і Роксолани Гривулів колекціонують вишиті сорочки понад десять років. Олександр розповідає: «У нашу весільну подорож, у медовий тиждень, ми поїхали Україною, і половину отриманих на весіллі грошей витратили на вишиванки».
Насамперед відвідали мальовниче село Василів над Дністром у Чернівецькій області. Звідти родом батько Олександра. Там отримали давню родинну реліквію — сорочку прапрабабці. З неї і почалася колекція, яка тепер налічує понад півсотні тільки самих сорочок, не кажучи про інші елементи одягу.
«Вишита сорочка — не єдиний елемент вишитого одягу, як у нас часом вважають. За старими мірками, жінка, одягнена лише у вишиванку, на вулиці виглядала б тоді так, якби зараз вийшла лише у спідній білизні», — розповідає колекціонер. Окрім сорочки, у давнину обов’язково мав бути поясний одяг — пояси, крайки; і стегновий — спідниці, плахти, або запаски, фартухи.
/wz.lviv.ua/images/articles/2019/05/borshiv.jpg)
Варто дотримуватися канонічного вигляду народного строю чи можна вносити корективи? Олександр — за корективи, але не прихильник радикальних змін. Зокрема, вважає, як колись, так і тепер не кожна жінка може собі дозволити коралі й «баламути», бо вони дорогі. Але кожна жінка хоче виглядати гарно, тому стилізація тут цілком доречна.
Аби сучасній жінці придбати для себе етнічний одяг, де би були сорочка, плахта, крайка чи пояс, кептарик, треба викласти щонайменше три тисячі гривень. А, до прикладу, вартість рідкісної автентичної сорочки з окремих етнорегіонів може сягати понад дві тисячі доларів… Якісні копії на відповідних матеріалах (сучасне домоткане полотно, вовняні, ткані вручну плахти і крайки, парчеві чи вишиті фартухи), виконані досвідченими майстрами, теж недешеве задоволення.
У давнину вишиванки носили постійно, навіть щоденні робочі сорочки мали зазвичай хоча б дрібочку вишивки. Були також варіанти весільні, святкові, буденні. Окремо створювали вишиванки на смерть. Люди також вірили, що на сорочці має бути оберіг — захист. Тому часто трапляються сорочки, де в таємних, прихованих і не дуже помітних місцях вишиті два-три хрестики. Це могли бути півквіточки чи якісь рисочки.
Родина Гривулів вивчає строї різних етнорегіонів. Ці знання використовують у різних проектах, зокрема «Етнофотосесії», де кожна родина може сфотографуватися у давніх строях. Також проводять виставки в УКУ, для студентів-іноземців, щоб популяризувати нашу культуру для світу.
Фото Олександра Гривула