«Цікаво, що люди пишуть. І це не завжди негатив. Приємно, коли хвалять»
Чи потрібна книга відгуків і пропозицій? Думки чиновників і підприємців розділилися
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/387156/f-knyga-skarg.jpg)
Кабінет Міністрів України виніс постанову про скасування книг скарг та пропозицій. Такі книги були обов’язковими у тих закладах, які працюють у сфері обслуговування. Щоправда, відповідних документів до обласного управління захисту прав споживачів досі не надійшло. Не була опублікована постанова і в офіційному виданні «Голос України» (після цього документи набувають чинності). Тим часом чимало підприємців поспішили прибрати зі своїх закладів книги відгуків. Чому уряд вирішив позбутися книг скарг та пропозицій? Куди тепер будуть скаржитися невдоволені клієнти кафе та ресторанів?
Голова Держпродспоживслужби Володимир Лапа зауважив, книга скарг морально застаріла… «У споживачів є можливість звернутися зі скаргою до територіального органу Держпродспоживслужби або до суду. У кожному закладі є куточок споживача, реєстраційне свідоцтво з прізвищем підприємця, який обслуговує заклад. Ці дані можна використати, щоб правильно написати заяву. Плануємо впровадити інтернет-комунікацію зі споживачем, але це питання має бути затверджене на законодавчому рівні. Наразі у сільській місцевості Інтернет недосконалий, та й не у кожного є смартфон».
Володимир Лапа каже, на сайті Держпродспоживслужби є електронна форма звернень для громадян. «Електронні скарги потрапляють у нашу систему документообігу. І далі опрацьовуються у звичайному порядку», — додав посадовець.
А ось начальник обласного управління захисту прав споживачів Василь Ріпка обурений тим, що книгу відгуків і пропозицій скасували. За його словами, споживачі залишаються незахищеними. Проте жодного підтверджувального документа до управління захисту прав споживачів не надходило… «Влада зробила все можливе, щоб унеможливити нашу діяльність, — каже Василь Ріпка. — Зобов'язали нас на законодавчому рівні за десять днів попереджати усіх порушників, що ми йдемо до них на перевірку (Нерідко у цей день підприємці зачиняються. — Авт.). Зобов’язали скарги, які люди пишуть, відправляти до Києва для отримання згоди на перевірку. На це йде 2−4 тижні! Тепер скасували книгу відгуків і пропозицій. Все робиться для того, щоб наш споживач був якомога менше захищений». Зі слів Василя Ріпки, якщо людину, до прикладу, образив продавець, вона могла своє невдоволення написати у книзі відгуків. Залишити свої контакти. Власник зобов’язаний був відреагувати — тій людині надати письмову чи телефонну відповідь. Тепер цього не буде.
З початку року до управління захисту прав споживачів надійшло 180 скарг. Споживачі скаржаться на неналежне обслуговування ЛКП, на погану роботу хімчисток, хамство у магазинах та кафе, на погану якість товарів, шахрайство інтернет-магазинів…
Я зайшла в популярне кафе у центрі Львова, аби запитати, як працівники ставляться до такої ініціативи уряду? Запитую у дівчат за барною стійкою, скасування книги відгуків — це плюс чи мінус?
«Мінус, — вважає працівниця закладу. — Бо цікаво, що люди пишуть. Адже не завжди сварять, часто хвалять». Книга скарг і пропозицій у цьому кафе є. Читаю відгуки: «Подяка офіціантці, пані Іванні. За обслуговування, за ставлення, за пораду. Нехай щастить». «Большое спасибо за приятную обстановку. Приветливый персонал. Очень вкусная кухня. Дальнейшего процветания. Бердянск-Киев». Є і критика: «Дуже не сподобалося обслуговування, нахабне ставлення офіціантки Мар’яни. На прохання підійти та принести меню реагує невдоволеним поглядом. Одночасно розмовляє з жінкою, яка не є працівником та відвідувачем закладу…».
«Комусь погляд Мар’яни не сподобався,» — кажу. «Ми змінили погляд Мар’яни», — відповідає працівниця кафе. Читаю далі: «Мене недобре обслуговував ваш Василь. Хамив. Почуйте мене…». В іншому повідомленні клієнт вимагає звільнити офіціанта Леоніда. При цьому жодних контактів у книзі відгуків не залишає…
Керівництво закладу не має наміру відмовлятися від книги скарг і пропозицій. «Іноді простіше дати людині цю книгу, ніж вислуховувати претензії», — каже працівниця закладу.