Хто «кришує» зеків — телефонних шахраїв?
У в’язницях є камери, нафаршировані комп’ютерною технікою. Прибутки від афер, здійснених засудженими, йдуть у кримінальний «общак» і адміністрації зон
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/385245/afera.jpg)
Попри те, що Інтернет рясніє повідомленнями, що у жодному разі не можна повідомляти номери своїх банківських карток стороннім особам телефоном, здається, на декого ці попередження не діють. Тим часом телефонні аферисти знаходять все нових і нових жертв! На гачок шахраїв потрапила переселенка з окупованої Горлівки, що на Донеччині, яка у 2014 році переїхала до Львова, 35-річна Тетяна Качура. Шахраям вдалося методом залякування та тиску витягнути з жінки близько 40 тисяч грн.
Тетяна Качура — викладач англійської мови. Щоправда, постійного місця роботи у Львові жінці так і не вдалося знайти. «За трудовою угодою я три місяці працювала у СШ № 34, — каже Тетяна Качура. — Але договір мені не продовжили. Директор мені сказав, щоб я їхала додому, бо війна скоро закінчиться… (Директор СШ № 34 Роман Гринчук зауважив, з декрету вийшла його працівниця, тому договору вчительці-переселенці не продовжили. — Авт.). Тепер займаюся хіба що репетиторством. Те, що зі мною сталося, й досі в голові не вкладається. На мій телефон зателефонував оператор, який назвався Віктором.
Сказав, що він зі служби безпеки Нацбанку. Мовляв, з моїх банківських карток була несанкціонована спроба списання коштів. І ці кошти зависли у повітрі. Щоб виправити цю ситуацію, я маю назвати номери своїх банківських карток. При цьому він чітко назвав банки, картками яких я користуюся…".
Тетяна Качура, аналізуючи ситуацію, каже, так звані працівники служби безпеки Нацбанку її залякали. «Він назвав номер свого жетона, київську адресу Нацбанку, — каже потерпіла. — Сказав, що їхня служба керує усіма фінансовими установами (бачить усі грошові операції). Попередив, якщо не назву номера картки, до ранку не побачу всіх своїх коштів (Тетяна Качура назвала так званий сіві-код, це три цифри, які вибиті на звороті банківської картки. Цього категорично не можна було робити. — Авт.). Вони сказали, що мої дані з картки хтось міг підгледіти у супермаркеті і цим скористатися. А я часто у магазині розраховуюсь банківською карткою».
«Лише на кредитній картці я мала 13 тисяч грн., — веде далі Тетяна Качура. — Тепер змушена повернути банку 25 тисяч грн. (зокрема набігла пеня). Банк дав мені відтермінування на півроку. Але щомісяця маю сплачувати 4 тисячі грн. Загалом з усіх карток шахраї зняли у мене близько 40 тисяч грн.».
Потерпіла звернулася з заявою до поліції. Там відкрили кримінальне провадження за ст. 190
«Декілька років тому у мене був такий випадок. Невідома особа намагалася списати з моєї картки 300 грн. Тоді до мене подзвонили з банку і повідомили, що така спроба справді була. Банк заблокував картку і видав мені нову. Цього разу до мене телефонували декілька операторів: Віктор, Максим, Євген, — згадує потерпіла. — Розмовляли російською. Після того, як я назвала їм сіві-код, вони сказали, що мені прийде есемес-повідомлення про зарахування коштів… Коли есемеска так і не прийшла, я зрозуміла, що всі кошти з карток у мене вкрали. Я три дні не могла прийти до себе. Вночі не могла спати. У мене стався нервовий зрив. Викликала „швидку“. Мені кололи заспокійливе».
Коли жінка отямилася, зателефонувала на один з тих номерів, думала, що зможе отримати хоч якусь інформацію про шахраїв (так званий кол-центр працює цілодобово). Під час розмови зауважила, що година не збігається. Жінка припускає, що дзвінки могли бути з окупованої території (різниця у часі між Львовом і окупованими територіями — година).
Пані Тетяна включила цей телефонний запис. У мене склалося враження, що на іншому кінці дроту говорить зек… Віктор, так чоловік назвався, каже, що гроші зависли на транзитному рахунку. Виник збій у банківській системі. Щоб гроші з’явилися на рахунку, потрібно виконати операцію перезапуску. Впродовж семи днів банк опрацює інформацію. А для цього потрібно… покласти гроші на картку! Тобто шахрай продовжував виманювати гроші… «Я зателефонувала на гарячу лінію служби підтримки банку. Повідомила, що стала жертвою шахраїв. Мені назвали банк, куди пішли мої кошти. Цю інформацію я передала поліції», — каже пані Качура.
Як дізналася журналіст «ВЗ» з компетентних джерел, злочини, пов’язані з телефонними шахраями, розслідує карний розшук поліції. «Займаються виманюванням грошей засуджені, які сидять у тюрмах. Є окремі камери, нафаршировані комп’ютерною технікою. Такі тепличні умови створює для зеків пенітенціарна служба… Засуджені можуть заробляти і понад 100 тисяч грн. Гроші ділять між усіма. Частина йде «на общак». Тобто працює ціле організоване угруповання, а не два зеки-чувачки…
Вичислити шахраїв доволі складно (якщо є сигнал, усі комп’ютери, телефони, планшети ховаються). Повернути гроші потерпілим майже неможливо. Вони переводять вкрадені кошти на інші рахунки. Шукай вітру в полі…".
«Хочу ще раз попередити всіх. Зранку на мій телефон прийшло повідомлення, з цього номера +38−050−27−80−771, у якому зазначалося, що мої дві картки ПУМБ-банку заблоковано на 60 днів і треба звернутися за номером +38−044−337−42−70, щоб їх розблокували, — написав на своїй сторінці у соцмережах Дмитро Тейлор. — Суть у тому, що у мене ніколи не було справ з цим банком (не кажучи вже про картки). Чувачки, які сидять на зоні, бомблять на рандомні номери (тобто набирають номери методом тику. — Авт.) і намагаються обманним шляхом змусити вас сказати всі цифри, які присутні на вашій картці. Потім вони анулюють її або візьмуть кредит на ваше ім’я. Я одразу послав такого „сотрудника банка“ куди треба. У відповідь почув „блатний базар“ і погрози, що мене знайдуть. Якщо вам приходять з цих номерів якісь повідомлення, ігноруйте. „Сотрудники банка“ телефоном ніколи не питатимуть у вас номер вашої кредитної картки».