Передплата 2024 «Добра кухня»

«Сьогодні бренд Львова – найсильніший в Україні»

Так вважає директор ЛКП «Центр розвитку туризму» Мар’яна Олеськів, яка проаналізувала для «ВЗ» основні проблеми туристичної галузі.

ЛКП «Центр розвитку туризму» (установа підпорядкована управлінню туризму Львівської міської ради) отримала нового директора — 34-річну Мар’яну Олеськів (на фото). Мар’яна за освітою — економіст, закінчила Львівський національний університет ім. Івана Франка. Досі працювала у сфері туризму Одеси та Києва.

— Повернулася зі сім’єю до Львова, бо порівняно з 2006 роком він став відчутно комфортнішим для проживання, — розповіла журналісту «ВЗ» Мар’яна Олеськів.

— Які нові туристичні ринки прийдуть до Львова?

— Важливим є «новий-старий» туристичний ринок — Польща. На другому місці — Німеччина. Через воєнні події в Україні кількість польських туристів суттєво зменшилася.

Зараз левова частка туристів — українські мандрівники. Цього року очікуємо до двох мільйонів внутрішніх та іноземних туристів. Торік було 1,7 мільйона. У 2010 році — мільйон туристів. Українці обирають Львів для відпочинкового та пізнавального вікенду. Російський турист найближчими роками до Львова не приїде. Ще 2012 року Росія була одним із важливих туристичних ринків Львова.

— Останнім часом у Львові відчутно побільшало турецьких туристів.

— Кажуть, турки зацікавлені дівчатами. Але є різні туристи, які цікавляться архітектурою, бізнесом, відпочинком на вікенд. Щоб турків цікавили не лише наші красуні, маємо їм показати більше. Якщо побувають у музеях, Оперному театрі, може, у них зміниться світогляд щодо України. Коли працювала в Одесі, туди приїжджали азербайджанці, які теж цікавилися там лише дівчатами. Та коли ми їм показали культурне багатство, то світогляд азербайджанців змінився.

Львівська міська рада майже не може регулювати ці речі (секс-туризм. — Авт.). Ситуацію можна змінити завдяки позиції наших дівчат. Тобто, якщо немає пропозиції — не буде попиту. Для нас важлива співпраця з «Турецькими авіалініями», бо їхній клієнт — самодостатній, солідніший. Це, власне, той турист, який приїде пізнати культурний та бізнесовий Львів, а не лише цікавитися дівчатами.

— Що скажете про «Відкрите небо» для авіакомпаній?

— Міжнародний аеропорт «Львів» імені Данила Галицького розробляє знижки для нових авіакомпаній. Є домовленості з Балтійськими авіалініями. Але є багато речей, які спільно варто вирішити. Зокрема, брак інформації про львівський регіон. Власники авіакомпаній кажуть: «О’кей, ми прилетимо до Львова, і що далі? Туриста цікавить Буковель. Та сполучення цього гірськолижного курорту зі Львовом не дуже добре». Багато авіакомпаній, зокрема турецьких, відкрили рейси з Івано-Франківська. Наше завдання — показати авіакомпаніям, що зі Львова є сполучення з Трускавцем, Моршином…

Нові можливі авіанапрямки Львова — країни, де живе українська діаспора: Канада, США, Італія. Домовляємося з лоукостами Rynair, Wizz Air про відкриття зі Львова рейсів до Італії, Чехії.

Львову потрібні хороші мережеві готелі — Radisson, Intercontі­nental. Це переконає авіалінії лі­­тати сюди, бо ці всі речі вза­ємо­пов’язані.

— Управління туризму мерії часто «катається» по міжнародних туристичних виставках. Чи є від цього користь?

— Львів бере участь у двох великих міжнародних туристичних виставках — у Берліні та Лондоні. Якщо ти там не присутній — тебе немає в туризмі! Наведу приклад Ізраїлю. Ця країна у стані бойових дій. Ізраїль брав участь у міжнародній туристичній виставці в Китаї. Туристичний стенд цієї країни був найбільшим серед стендів інших держав. Чим активніші бойові дії, тим більше держава дбає про те, щоб не втратити туриста. До речі, стенд України на виставці в Китаї був одним із найменших…

Туристичний прорив Львова стався не після Євро-2012, а після святкування 750-ліття Львова. З Євро-2012 ми не повністю використали шанс, бо усі заклади хотіли отримати надприбутки. Були завищені ціни на готелі, на меню в ресторанах. Після святкування 750-ліття Львова у місті почали відкриватися нові заклади. Сьогодні бренд Львова — найсильніший в Україні.

— Що скажете про сферу послуг — ресторанний та готельний сервіс?

— За оригінальністю, концептуальністю ресторани Львова зайняли б одне з перших місць у Європі. У Польщі заклади громадського харчування «шаблонні». У Львові — унікальні, тематичні.

Але працівникам кафе і ресторанів треба дещо доопрацювати. Перше — сприйняття персоналом «інших» людей, зокрема хворих на ДЦП, неповносправних. Друге — офіціанти, адміністратори закладів не завжди коректно кажуть відвідувачам про те, що усі столики зайняті. Треба це робити ввічливо та з усмішкою: «Вибачте, у нас немає вільних місць, будемо раді бачити вас завтра». А у нас офіціант швидко скаже, що все зайнято, і побіжить геть. Працівники ресторанів, кафе мають бути більш привітнішими. Бракує усмішок — і серед персоналу, і серед відвідувачів.

— Чи вистачає туристам у Львові квартир?

— Проблеми виникають під час пікових туристичних сезонів — великих свят, фестивалів. Одна з болючих проблем — туристи самостійно бронюють на ненадійних сайтах помешкання, пересилають завдаток. Коли приїжджають на місце, то виявляється, що такої квартири немає, власник не бере слухавки… Біля фото помешкання треба читати відгуки про порядність власника, про саму квартиру, обслуговування.

Фото автора та Володимира ГАРМАША