Передплата 2024 «Добре здоров’я»

Юрате ВИШНЕВСЬКА: "Клієнтів лише питаю, з чим повинен асоціюватися виріб..."

Оригінальний модельєр створює одяг зі складних матеріалів. Речі жінка виготовляє від початку до кінця сама, схемами не користується.

Кожна сукня чи блуза Вишневської присвячена певній людині. Юрате переїхала з рідного Вільнюса до Львова більш як двадцять років тому. Десять з них дизайнерка працює зі шкірою, два — з повстю (рос. «войлок»).

«СВОЇ МОДЕЛІ не підглядаю ні в модних журналах, ні в іменитих дизайнерів — це політ фантазії, усі речі неповторні, — розповідає Юрате. — Сідаючи до роботи, не знаю, куди заведе мене уява. Єдиний принцип, яким послуговуюсь, — комбіную матеріали. Наприклад, елементи шкіри обв’язую гачком. Таким чином позбуваюсь громіздкості шкіряного виробу, сукні виходять ніжні і пластичні».

Справжнім відкриттям для модельєрки стало знайомство з повстю. Матеріал — на піку популярності, тому оригінальний виріб з валяної шерсті знайти непросто. Проте Юрате й у цьому випадку підійшла до матеріалу по-своєму. “Мені не імпонував стереотип стосовно повсті, мовляв, це матеріал для теплих виробів, що обмежуються сезоном осінь-зима, — каже дизайнерка. — Поставила собі за мету розширити діапазон одягу з валяної шерсті. Загляньте у магазини хенд-мейду: іграшки з повсті, брошки, коралі, рідше рукавички чи капелюшки... І все! Мені ж цікаво було створити щось оригінальне. Як і зі шкірою, вирішила не робити елементи одягу суцільними. Спробувала полегшити моделі, надати їм «повітряності».

М

ОДЕЛЬЄРКА витягує зі солом’яного ящичка трикутний шматок вже сплутаної повсті — на чорному тлі червоні та зелені розводи формують квітку маку. Пояснює, як з таких елементів створює сукню, дає мені розглянути “маківку”. Знаючи підступність валяних виробів, спробувала розтягнути річ. Зазвичай після таких маніпуляцій вовна розходиться, виріб місцями тоншає, а то й дірками світить. На мій подив, форма трикутника не змінилась! Випитую у дизайнерки творчі секрети. “Якщо придивитися з виворітного боку, то помітите, що вовна насаджена на полотно. Використовую і метод сухої голки, і мокре валяння. Ось подивіться на лляну сукню, над якою зараз працюю: посередині роблю пояс з повсті. Зараз сукня широка, але після завершення повсть сяде втричі і сформує “талію”. На полотні малюю приблизний орнамент, в процесі роботи він може змінюватись, спеціальною голкою насад-жую на тканину вовну. Після цього вона ще погано тримається, надто об’ємна, тому змочую пояс гарячою намиленою водою і роблю так зване мокре валяння. Останнім етапом є вирівнювання повстяного виробу. З цією метою використовую бамбукові серветки — просто закручую у них виріб, і так він лежить ще кілька годин”.

З ПОВСТІ виходять чудові сумочки, туніки, сукні та поя-си. Модельєрка приміряє свою сукню “Вечірній джаз”. “Ця сукня на вішаку виглядає буденно, найбільше її краса розкривається на фігурі. Уявляю людину, яка буде носити ту чи іншу сукню, і завжди вгадую. Інколи приїздять туристи, якимось чином дізнаються про мої роботи, приходять і описують, як вони уявляють ідеальну сукню. Лише питаю, з чим повинен асоціюватися виріб, — з морем чи якимось містом... Після завершення роботи (буває, працюю чотири доби підряд), висилаю сукню за кордон. Кожна річ, яку створила, має свою назву. Було таке, що туніка лежала у мене рік, а тоді прийшла людина, котра сказала, що саме про таку все життя мріяла”.

Дизайнерка готує кілька поясів для німецьких замовників. Хвилюється, бо не може в Україні знайти потрібних відтінків вовни. Відкриває ще одну солом’яну скриньку. Одразу вид-но, що Юрате любить систематизувати роботу — показує свої запаси кольорової повсті, серед яких тільки зеленого чотири відтінки. “Не люблю повсті, що продається в Україні. Вона пасмована, надто м’яка, ще й паліт-ра кольорів мінімальна. Купую матеріали, або мені передають, у Литві — ціна така ж, але повсть жорсткіша, невичесана, відповідно, речі з неї фактурніші. Тло зроблю темне, воно добре обрамлює деталі, а основ-ний тон буде бірюзовий — німецькі жінки люблять холодні приглушені відтінки. Купила нашу вовну — колір брудний, ближчий до синього — нікуди не годиться, доведеться замовляти з-за кордону. Якби робила пояс для литовок, — взяла би болотистий хакі чи глибокий коричневий. А для українок така палітра не годиться — обирають насичені кольори. Яскрава сукня для українки за кордоном не продасться, там обирають мінімалізм”.

Схожі новини