«Прямо під час бою мені телефонують і запрошують на кастинг»
Ексклюзивне інтерв’ю з відомим актором, учасником бойових дій Дмитром Тубольцевим — виконавцем головної ролі у фільмі «Наші котики»
Торік на широкі екрани вийшла перша військова комедія «Наші котики» режисера Володимира Тихого. Події фільму розгортаються у 2014 році, на початку гарячої фази гібридної війни Росії проти України. Інженер, актор, футбольний тренер і продавець квітів йдуть добровольцями на фронт. Ніхто з них не уявляє, що саме вони відіграють ключову роль у цій війні. В основній конкурсній
— Дмитре, у «Наших котиках» ви граєте самого себе. Що найважче було для вас у цій картині?
— Справді, граю самого себе, однак ті події, які показані у «Наших котиках», не дуже схожі на ті, в яких я був. Хоча частина інформації відповідає дійсності — актор, що пішов добровольцем на фронт, якому актриси Ірма Вітовська та Римма Зюбіна збирали речі… Коли пішов в АТО, не сказав про це навіть рідній мамі. Знали хіба кілька осіб. Найважчою для мене у фільмі є сцена, де прощаюся з Професором. Мені навіть грати не треба було… Мав відповідний життєвий досвід.
— Давали поради режисерові, іншим акторам, підказували нюанси?
— Аякже! Підказував, як може поводитися і реагувати людина у певній ситуації, як користуватися зброєю. Зрештою, і сам Володя Тихий, який писав сценарій, добре на цьому розуміється, співавтор сценарію Валерій Пузік також воював.
— Чому пішли на війну добровольцем?
— З дитинства так вихований. У мене загострене відчуття справедливості. Спочатку був Майдан, а коли почалася інтервенція, не міг того витримати. Останньою краплею стали новини, що загинули кілька 18-річних хлопців. Подумав: «Я вже стільки в житті побачив, мені й втрачати нема чого! Чому 18-річні діти мають вмирати? Того ж дня побачив звернення у соцмережах мого друга — театрального режисера Андрія Шараскіна, з яким разом навчалися і жили в одній кімнаті студентського гуртожитку. Андрій писав: «Хлопці, нам не вистачає сил. Давайте до нас. Будемо триматися і рятувати Україну». Я йому написав, він мені сказав, куди їхати. Через дві доби я вже був на місці.
— Не сказали мамі, бо не хотіли травмувати її…
— Боявся, щоб це не стало на заваді на моєму шляху. Мама, як ніхто інший, може впливати на сина. У мене свій шлях. Вирішив, що буду робити саме так, і мені ніхто не може завадити.
— Фільм «Наші котики» — перша військова комедія. Хоча на війні — не до жартів. Наскільки зараз потрібні фільми про війну, коли війна і так триває?
— Поки війна триває, постійно потрібні фільми про війну. Якщо їх не буде, війна буде чимось таким далеким, і всі дії тих, хто самовіддано бере у ній участь, будуть не до кінця зрозумілими, виглядатимуть як щось смішне і непотрібне. До прикладу, коли я іноді показую водієві маршрутки посвідчення учасника бойових дій, його очі наче промовляють: «Ти б мені краще заплатив за проїзд». У них немає почуття вдячності, вони не згодні з тим, що я маю право їздити безплатно, хоча я, звісно, не заради того йшов на війну…
— Який день на війні був для вас найважчим?
— Найважчим, звісно, був найперший бій, коли постає питання, бути комахою і заховатися в якійсь щілині чи поїхати «на фіг». Сам себе запитав: «А мені це треба?». Бій тривав понад дві години, вороги крили БТРами і мінометами наші позиції… І тоді сказав собі: «Мені це потрібно!». За ті дві години половина моєї голови посивіла, але я залишився.
— Однак режисери не дали вам довго воювати. Вас запросили у серіал «Гвардія». Що це за смішна історія вийшла з кастингом?
— Це був момент, коли йшов бій. Я був відповідальним на певній точці. Нас було мало, але ми повинні були бігати туди-сюди поверхами будівлі і «шмаляти» з різної зброї, щоб у ворога складалося враження, ніби нас дуже багато. І раптом у мене дзвонить телефон. Оскільки все прослуховувалося, телефонували лише тоді, коли було щось дуже важливе. Прямо під час бою взяв слухавку. Жіночий голос каже: «Дмитре, доброго дня. Ми вас запрошуємо на кастинг…». Тут бій, тут телефон… Я вже й забув, що я — актор. «Про що фільм?» — питаю. «Гвардія» — про те, як добровольці пішли на фронт". Кажу: «Та я вже пройшов кастинг! Я вже тут!». Чую у слухавці, як відчиняються двері, і дівчина каже: «Я вас у коридорі не бачу». «Та я в Пісках, і у мене бій». Зі словами вибачення дівчина пообіцяла зателефонувати пізніше. За якийсь час дзвонить і каже: «Дмитре, вас затвердили. Можете приїхати?». Пояснив командирові ситуацію, і він мене відпустив. Саме того дня у нас були музиканти з концертом, то у чому вийшов з бою, у тому й поїхав з ними.
— У «Гвардії» ваш герой з позивним «Вуйко» гине. Актори — народ забобонний — не хочуть помирати, лягати у труну і бути вбитими.
— Якби був забобонний, не був би там, де я був. Запитав у режисера, яке у мене «поранення», і зіграв, згідно з життєвим досвідом.
— Ви дивилися у вічі смерті, бачили, як гинуть побратими. Як виходили з цього психологічного стану, коли повернулися до Києва?
— Не міг спати, коли була тиша, бо це означає, що ворог недалеко. Довший час здригався, коли чув, що їде довга фура чи джип сильно газує. Складалося враження, що «бетеер» їде. Боявся людей у метро, бо інтуїтивно відчував, хто хороший, хто поганий. Коли ти на війні, звикаєш і адаптуєшся до неї. А коли вже на «гражданці», війна голосніше звучить, ніж коли ти там. Бо все сприймаєш на контрастах.
— Ви до війни знімалися і у російських серіалах. А як з цим зараз?
— Не знімаюся, і все. Мене наші українські продакшени, які знімають і для російського ринку, після фільму «Наші котики» бояться запрошувати на зйомки. Скобєєва у своїй передачі разом з Жириновським показували тизер нашого фільму. Певні люди мені сказали, що за порєбріком почали цікавитися, що це за актор «вбиває Путіна» (є такий кадр у «Наших котиках». — Г. Я.). Казали: «Дмитре, ти у них „популярний“ дуже».
— Чому стали актором?
— У дитинстві дуже любив Спартака, дивився фільм, читав книжки про нього. Хотів створити машину часу, щоб йому допомогти. Коли зрозумів, що з машиною часу не впораюся, захотів зняти про нього кіно. Так і вирішив стати актором.
— Але у школі ви були шибайголовою…
— Що було — те було (сміється. — Г. Я.). Ніколи не сприймав ту систему. Мене й у піонери прийняли на два роки пізніше, ніж моїх ровесників. Казали, моя поведінка не відповідає статусу піонера. Потім перестав носити шкільну форму, переодягнувся у джинси. У мене було довге волосся, а не коротка стрижка. Мені це страшенно подобалося. У сьомому класі у моєму вусі з’явилася сережка. Однак я добре вчився, брав участь в олімпіадах з математики, спортивних змаганнях, виступав на сцені…
— Мама не відмовляла від вступу у театральний інститут?
— Навпаки. Коли треба було вступати у театральний імені Карпенка-Карого, у нас не було коштів на дорогу. За два дні до завершення прийому документів мама продала холодильник, і вже ввечері ми поїхали до Києва подавати документи.
— Ви — з Бессарабії, що на Одещині, де розмовляють молдавською, болгарською, російською…
— Мій дідусь Дмитро Перепелиця, прадід Максим Перепелиця — з Донбасу. Дідусь до кінця свого життя розмовляв українською мовою. Навіть моя бабуся, яка була румункою, навчилася спілкуватися українською. Коли я приїхав вступати, українською знав лише три слова: хвіртка, ґава і, що мене страшенно смішило, — «що роблять». Роман Семисал (зіграв у фільмі «Кіборги». — Г. Я.), який також пішов на війну добровольцем і з яким ми у студентському гуртожитку жили в одній кімнаті, показав мені уривок, який краще взяти, розповів, про що у ньому йдеться… Я це все вчив як іноземну мову, виходив і читав. А на третьому курсі до мене у кімнату підселили Андрія Шараскіна. От ми усі втрьох і пішли воювати. Я багато читав, спілкувався з друзями українською. За рік навчання у театральному вже вільно розмовляв. На другому курсі наша викладачка зі сценмови Алла Гладишева зателефонувала на вахту навчального закладу: «Дмитре, я захворіла. Чи не міг би ти провести сценмову з нашим курсом замість мене?». Було приємно, що для Алли Олександрівни я вже став авторитетом, якому довіряють.