«Над фінансовою кризою переважає криза смаку українців»
У час новітніх технологій люди мають чимало видовищ і розваг. А світова фінансова криза не сприяє тому, щоб витрачати кошти на твори. Незважаючи на це, живописці рук не опускають
Бо красу навколишнього світу неможливо уявити без мистецтва. Український скульптор, член Спілки художників України Василь Одрехівський не лише творить, а й передає почуття прекрасного студентам Львівської академії мистецтв. Про стан сучасного світу краси, його затребуваність і життя сучасних скульпторів та художників Василь Одрехівський розповів кореспонденту «ВЗ».
— Світова пандемія вплинула на усі сфери життя. Як відбилася на вашій роботі?
— Під час жорсткого карантину художники та скульптори не полишали своїх майстерень. Швидше навпаки — у них з’явилося більше часу, який могли проводити саме там. Та демонструвати твори могли лише онлайн. І ця тенденція закріпилася. Сьогодні чимало виставок і презентацій проводиться дистанційно. А це не той ефект. Мистецькі твори потребують фізичного контакту. Необхідні живі емоції та відчуття. Чимало їх творців — публічні люди, тож відсутність реального спілкування також не найкращим чином відображається на їхній роботі.
Активний розвиток цифрових технологій — також серйозний виклик для живопису та графіки. Особливо страждає скульптура, адже втрачає свою сутність, стаючи оцифрованою. По суті, невидимою. Цьому статичному виду мистецтва важко конкурувати з 3D-технологіями, утримувати увагу. Натомість спостерігаємо злиття різних видів мистецтва — новітнього і класичного. Наприклад, інсталяція. Тож передбачити майбутнє — важко. Хоча вважаю, що класика не втратить своїх позицій ніколи.
— Яка ситуація на українському мистецькому ринку?
— Наш ринок — скромний, якщо порівнювати із Західною Європою і США. Хоча можливостей демонструвати свої роботи у митців — все більше. Окрім численних галерей з’являється все більше платформ в Інтернеті. Я б сказав, що над фінансовою кризою переважає криза смаку українців. Якщо у Європі дітей змалечку водять у музеї та мистецькі галереї, адаптують під їхній вік екскурсії, то у нашій країні цей аспект виховання дещо опускають.
— Протягом двох років ви навчалися у Франції. Чи можете провести паралель між нашим і європейським сучасним мистецтвом?
— У Франції багато років поспіль культивується повага до індивідуальності. На формуванні свідомості наших співвітчизників залишив відбиток Радянський Союз. Саме він заперечує вільний пошук у мистецтві. Творчість європейців — більш органічна. Водночас у нас — надзвичайно багато справді талановитих людей. Ідеальний твір мистецтва можна створити й у важких умовах, маючи під рукою дешеве приладдя. Дискомфорт нерідко сприяє драматизму у творчості, розширенню здібностей.
— Коли ви відчули потяг до творчості та які свої роботи вважаєте найвдалішими?
— У 15−16 років зрозумів, що мені подобається виражати емоції у творах мистецтва.
Важливими вважаю тактильні макети для незрячих: найвизначніші споруди Львова, великі українці з озвученням біографії… Вони не можуть бачити мистецтво візуально, натомість отримали можливість відчути його на дотик, а значить — пережити недоступні їм раніше емоції. Найбожевільніший проєкт — створений разом із колегами кінетичний симпозіум сучасної монументальної скульптури з пінополістору, присвячений 160-річчю від дня народження Івана Франка. Це — інтерпретація поетичних образів поета. Ми створили шість модульних скульптурних блоків разом, висотою чотири метри кожен. Зараз ця робота перебуває у Нагуєвичах — на батьківщині Каменяра. Також ряд моїх робіт — у приватних колекціях у Франції та ОАЕ. У музеях і Львівській галереї мистецтв.
— Подейкують, понад усе митці люблять свої роботи. Нерідко розстаються з ними, мов із рідними дітьми. Тож і творять — суто заради мистецтва. Натомість творчі люди мають такі ж потреби, як і всі решта. Чи легко у наш непростий час заробляти суто на своїх творах? Що робити, аби вони продавалися?
— Серед митців є жарт: «Не мистецтво — намалювати картину. Мистецтво — її продати». Знайти свої нішу та аудиторію нелегко. Якщо у пріоритеті — продати роботу, слід враховувати вимоги ринку та догоджати покупцеві. Сучасний споживач потребує епатажу, скандальності та еротики. Багато кому подобається навіть вульгарність. Тож завдання митця — зберегти високі мистецькі цінності та знайти своїх поціновувачів. Врахуйте й те, що за останні 50 років кількість художників збільшилася втричі. Тож зважаючи на велику конкуренцію, визначальним є не лише твір мистецтва, а й ім’я художника. Публіка має дорости до бачення митця. Саме цим можна пояснити той факт, що чимало з них досягають піку слави вже після смерті.
Довідка «ВЗ»
Василь Одрехівський народився у 1989 році (син відомого скульптора Володимира Одрехівського та онук відомого скульптора Василя Одрехівського, 100-річчя від дня народження якого відзначили 18 лютого).
Працює у сферах мистецтва скульптури, інсталяції, перфомансу. Учасник понад 45 виставок, арт-проєктів та фестивалів в Україні, Польщі, Франції та інших країнах. Доцент, кандидат мистецтвознавства.