«На карантині набрав зайвої ваги, прочитав багато книжок і написав пісню»
Ексклюзивне інтерв’ю із заслуженим артистом України Михайлом Кришталем
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/424112/kryshtal.jpg)
Актор Театру на Подолі Михайло Кришталь має у своєму творчому портфелі і понад 70 кіноролей. Цього разу актора «підвищили» у посаді, і у новому 40-серійному фільмі «Виклик», що 23 листопада стартує на каналі «Україна», він з’явиться у ролі генерала служби надзвичайних ситуацій. За сюжетом, аварійна зупинка потяга в метрополітені паралізувала роботу підземки багатомільйонного міста. На виклик мобілізовані всі сили рятувальників. Поки що невідомі ані причини аварії, ані точна кількість постраждалих. Додаткове занепокоєння викликає той факт, що мешканці столиці цього дня обирали мера. Отже, ніхто не виключає диверсію або теракт. Ситуація загострюється, коли стає відомо, що один із пасажирів вагона нелегально перевозив контейнер із вірусом, який несподівано зник. Отже, аварія у підземці загрожує масштабною епідемією всім мешканцям мегаполіса… Про зйомки у новому проєкті, життя на карантині Михайло Кришталь розповів журналістові «ВЗ».
— Яке ваше враження після участі у цьому проєкті? Це щось нове чи вже пробували себе у подібних ролях?
— Рятувальником у кіно я ще «не працював» жодного разу. Хоча був і генералом чи офіцером вищого складу. Однак у ситуації, коли треба оперативно діяти для порятунку людей, — вперше.
— Коли готувалися до ролі, ймовірно, спостерігали за роботою служби порятунку чи спілкувалися з представниками МНС?
— Щось вивчав, з кимось доводилося спілкуватися. Але того, що є у тексті, достатньо для розуміння, що і як треба зіграти. І оскільки моя роль не передбачає безпосередньої участі у якихось складних речах, з якими рятувальникам доводиться мати справу, то я навіть трохи розслабився. Пригадав. Одного разу мені довелося зіграти звичайного пожежника — не з вищого ешелону. От тоді я й ліз за одним з героїв у вогонь — піротехніки підпалили квітковий павільйон, і я рятував людину. Знімали кілька дублів, павільйон все більше й більше нагрівався. А у третьому дублі було не просто гаряче, а й дихати вже не було чим. От тоді мені стало страшно, бо я добре розумів усі ризики.
— Мабуть, складно зніматися у такого роду проєктах? Бо ж, попри спеку, сирість, мороз, вам доводиться одягати форму і виходити на майданчик…
— Не треба забувати, що у даний час хтось в окопах, де холодно і сиро, а хтось — ліквідовує пожежу. Багато людей, для кого ця форма — реальність, от їм складно. А також моїм колегам на знімальному майданчику, які втілюють ролі рятувальників — набагато складніше. Тому, як би складно не було, треба робити свою справу переконливо, щоб глядачам було цікаво і вони змогли достойно оцінити роботу цих мужніх людей — справжніх рятувальників.
— Які цікаві історії зі знімального процесу «Виклику» вам запам’яталися найбільше?
— Якщо говорити про сценарій, пригадую, хтось з великих сказав: «Життя сильніше від нас». Що малося на увазі? Мабуть, те, що ми хочемо їсти, пити, а ще нам потрібно дістатися до потрібного місця. Однак один з вбивчих моментів — це те, що через затори навіть оперативні машини не можуть вчасно дістатися до місця події. Таке є у житті, і саме це знайшло відображення у сценарії. Ось воно те, про що йдеться у фразі «Життя сильніше за нас». Але так не має бути, щоб такі перепони стояли перед людьми, які несуть службу і допомагають іншим, вони не можуть стикатися з заторами, з відсутністю комунікацій — якщо потрібні гвинтокрили, значить, вони мають бути. Якщо треба щось доставити на дронах, значить, ті дрони у відповідної служби також мають бути! Бо ж йдеться про порятунок людського життя. У серіалі ми ці проблеми вирішуємо. А я ставлю собі запитання, і про це також йдеться у серіалі: чи готові ми допомагати цим мужнім людям рятувати нас?
І ще одне запало у серце — є серія, закладена у сценарії на цю тему. Ось у нас у кадрі — красива техніка. Але ми у столиці — тут постаралися. А що робиться в областях і селах — тих місцях, де нема на це фінансування? Ми ж повинні розуміти, що бюджет міськради, скажімо, Чернігова чи Житомира — це одна історія, а бюджет Київської міської держадміністрації — зовсім інша. Чи зможуть ті рятувальники робити свою роботу на тому ж рівні у маленьких містечках? Насправді я буду щасливий, коли після виходу серіалу хтось серйозно задумається над цим питанням.
— Зйомки «Виклику» стартували відразу після закінчення суворого карантину. Чи відчули ви на собі якісь зміни?
— Ні, хіба що я, як і багато інших людей, додав у вазі. Але це мені навіть допомогло. Бо якщо у мене генеральська посада, то я вже не бігаю, як інші. Це штатна робота, тому мої енергетичні затрати не можна порівняти з тими, які витрачають виконавці головних ролей. Так що я непогано прилаштувався (Сміється. — Г. Я.).
— Боретеся із зайвою вагою? Як саме?
— Є певні особливості мого організму, що не дозволяють виснажувати себе фізичними вправами так, як це було 15 років тому. На жаль. Та й треба себе трохи берегти. Але якісь невеликі фізичні навантаження і дієта мають бути. Ну, і на додачу, стан душі, який допомагає стежити за собою.
— Ви — відомий актор з величезною фільмографією. Тож, мабуть, звикли постійно бути у русі. Як пережили сидіння вдома на карантині? Що для вас у той період було найскладнішим?
— Мені, на відміну від інших людей, гріх скаржитися. Ми мали певні ресурси, які дозволили пережити карантин. Правда, у близьких родичів моїх і моєї дружини у той час були проблеми зі здоров’ям. За що ми насправді переживали, це якщо доведеться ті кошти, які можна би було розтягнути на увесь карантин, віддати на порятунок когось, з ким, не дай Боже, станеться біда. Ми з дружиною не боялися «попасти під роздачу», тому що, на відміну від деяких ковідопесимістів, ми домовилися і розуміли, що йдеться про серйозну загрозу. Бо ж ми не знаємо, якою буде реакція організму на цю хворобу. Знали, що 101-річна бабуся з Барселони одужала, а поруч з нею 30-ти і 40-річні молоді люди померли. Тому ми з дружиною дотримувалися усіляких засобів безпеки, ізоляції і здорового способу життя. Я би той період охарактеризував як статичний страх — ти сидиш вдома і не знаєш, що на тебе чекає завтра. Але кожен з нас розумів, що рано чи пізно це закінчиться. Бо коли тобі вже за 50, ти розумієш, що колись усе закінчиться. Окрім того, я переконаний, ми вже на тому рівні цивілізації, коли людство може і це пережити з мінімальними втратами для себе.
— Чим займалися вдома на карантині?
— У нашому театрі вчинили дуже правильно — дали нам список літератури, яка, ймовірно, у перспективі буде втілена на сцені нашого театру. Це дуже грамотний хід! Я служу у Театрі на Подолі. Тобто наше керівництво завантажило нас інтелектуальною роботою. Зрештою, я вже й забув, коли востаннє ось так багато читав. Я стільки цікавого для себе відкрив! Як з’ясувалося, не знав навіть деяких українських класиків — просто забув їх після школи. А ще пригадав, що я музикант. І написав одну пісню. Вмію робити аранжування. От пісню написав, але руки не доходять довести її до пуття, бо треба перебратися у студію, співпрацювати з професійними гітаристами, співаками, а після карантину усі посилено взялися до роботи, і часу не залишилося.
А ще я взявся за розум, коли зважився після першого місяця карантину. Тоді зрозумів, що так далі жити не можна, і почав займатися фізичною активністю, наскільки це можливо. А ще зрозумів, що я вже у тому віці, коли два місяці пролітають дуже швидко. Це якби я був молодшим, мабуть, з глузду би з’їхав від того, що нічого не роблю і нікуди не йду.
Я кинув курити п’ять років тому. Був би я молодший, відчував би все по-іншому, і це був би великий стрес. Сьогодні можу сказати, що «проскочив» карантин доволі легко. Вдячний Богові і вищим силам за те, що вони вберегли мене від усіх неприємностей, які могли б трапитися через те, що з дому все ж таки у час карантину доводилося виїжджати. Треба було провідати маму, купувати їй продукти і ліки. Та й собі треба було щось придбати у магазині. Можливо, не все, що я хотів зробити на карантині, було зроблено, однак все минуло навіть краще, ніж могло би бути.
А що мене справді хвилювало, і я цього не приховую… 20 років я прожив у Донецьку. У мене багато друзів звідти — переселенців. Я постійно цікавився: як вони пройшли це, не маючи ресурсів і не маючи можливості, на відміну від інших, повернутися у свої домівки? Як їм бути? Мене це просто штовхало на сумні роздуми. Я бачив деякі пости у соцмережах про доволі непросту ситуацію у тих, хто начебто й закріпився, однак не встиг «наростити м’язи». Я дуже переживав, однак ніхто не просив допомоги. Всі якось обходилися консультаціями податкової. З’ясувалося, що податкова служба абсолютно не готова до таких речей — держава на рівні законодавства не готова допомагати людям. Керівники і власники великих торгових центрів, які живуть за рахунок оренди, яку платять магазини, повинні були не брати оренду з маленьких магазинів. Як мені стало відомо, ці власники, далеко не бідні люди, навіть готові були відмовитися від оренди, але держава якимось чином карала їх за це! Усе це підтверджує те, що ми — країна поганих професіоналів, і я просто молю Бога, щоб ті, від кого залежить прийняття рішень у нашій країні, врешті, дійшли правильних висновків. Бо не можна постійно виїжджати на старих запасах. Треба думати, ставати кращими і рости професійно, насамперед у сфері державного правління.