«Те, що нам «впіндюрили», не є контрактом! Він не підписується «колхозом»
Народний артист України — про недолугість короткотривалих угод у театральних установах, українські таланти та російських акторів-заробітчан
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/407647/hostyk.jpg)
Коли готувалася до інтерв’ю з Анатолієм Хостікоєвим, мене цікавила його думка про популярні нині антрепризи як альтернативу стаціонарним театрам, чиновників «від культури», чутки про доцільність існування репертуарного театру. Адже понад сорок років актор — на професійній сцені, працював у найкращих національних театрах України: Марії Заньковецької, Лесі Українки, Івана Франка. Та я навіть гадки не мала, що пан Анатолій так правдиво, без натяків та упереджень, розкаже про насущні проблеми в театральному мистецтві. Чому за вистави з російськими «зірками» український глядач колись був готовий платити шалені гроші? Чи вміємо ми цінувати своїх, вітчизняних професіоналів? Про це народний артист України Анатолій Хостікоєв розповів в ексклюзивному та відвертому інтерв’ю «ВЗ».
— Пане Анатолію, у всіх цивілізованих країнах світу артисти працюють за контрактною системою. Кілька років тому запровадили її і в Україні. Та чому українські митці нею незадоволені?
— Те, що нам підсунули під виглядом контрактної системи, насправді ніякого стосунку до контракту не має. Це «туфта», мета якої — залякати в першу чергу акторів, режисерів, музикантів, загнати їх у стійло, а потім театральну спільноту перетворити у стадо, яким, як відомо, зручно керувати. Причому ті, хто придумав цю, вибачте, «муру», прикриваються гучними заявами про так званий європейський досвід, начебто вони про нього щось знають. Насправді вони і в театри не ходять, а в наші, українські театри, тим більше.
Переконаний, що єдиним бажанням таких діячів є величезна жага заволодіти театральними приміщеннями, в яких вони мали б можливість на власний розсуд творити те, що заманеться, а трупу… розігнати. Не випадково ж точаться розмови про доцільність існування репертуарного театру. Це звичайнісінький рейдерський напад… Чому б ні?! Адже у них — влада, і влада, як їм здається, безстрокова.
Хочеться запитати: а що ви зробили для українського театру? Кому допомогли? Що збудували? І чому вирішили, що маєте право руйнувати те, чого не створювали? Може, тому, що отримуєте величезну зарплатню, на яку не заслуговуєте?
— Що, на вашу думку, має бути обумовлено в контракті?
— Контракт мають укладати з кожним актором окремо, як це роблять у Європі. Повинно бути обговорено безліч позицій: кількість вистав, які має зіграти актор протягом тривалості контракту, які нові ролі гарантує керівник, розмір зарплатні, штрафні санкції з обох сторін, умови праці і ще безліч положень, над якими треба працювати… Тобто це копітка, дуже серйозна і відповідальна робота, яка потребує часу та професіоналізму. Тим часом проштовхнули цю злочинну ініціативу через парламент, порушивши при цьому кілька статей Конституції, до того ж з п’ятого разу (я маю це відео). Те, що нам «впіндюрили», не є контрактом! Він не підписується «колхозом»! Контракт має бути індивідуальним!
На жаль, цю, вибачте, фігню (маю на увазі контракт) підписав президент Порошенко. Але претензії не до нього. Йому подали так, наче парламент проголосував доленосне рішення, яке врятувало не тільки театр, а й увесь український мистецький простір. І тепер маємо його виконувати?! Проґавили час… Раніше треба було думати… Хоча…
Коли головний режисер заньківчан Федір Стригун став на захист актора Ярослава Кіргача, якого торік у вересні звільнили з театру, я відчув, що наступним буде Федір Миколайович. Бо нині чинний контракт передбачає мовчазну згоду, в основі його — страх, приниження, бездіяльність і страусина здатність ховати голову у пісок, в кращому разі — ховати очі, щоб… вижити. У Федора Стригуна таких «талантів» немає.
Пригадую, давним-давно Стригун лежав у лікарні і диктував мені, молодому артисту, текст і розписував мізансцени прем’єри, що мала відбутися за тиждень. Він рятував виставу. Вводив мене на роль, яку він довго репетирував, але так і не зіграв. І це за мить до операції, яка невідомо чим могла для Стригуна закінчитися! Тепер таку сильну, красиву людину, могутнього актора, що може бігати і танцювати по воді у фільмі «Пропала грамота», який навряд чи дивилися чиновники «від культури», хочуть зламати і змусити мовчати. Не думаю, що художній керівник заньківчан міг самотужки, без підтримки і вказівки «зверху» піти на такий крок… Але чиновники, міністри і директори минають, а Стригун залишається, дай Боже йому здоров’я! Кожному воздасться по вірі його!
— П'ятнадцять літ тому ви разом з Богданом Бенюком вперше в Україні створили свою театральну компанію. В ті роки у нас часто гастролювали російські театри. Конкуренції не відчували?
— Формально наша театральна компанія була антрепризою, а по суті — театром. З двоярусними декораціями, зі своїм світлом, музичною апаратурою, своїми костюмами і, найголовніше, — з класною драматургією. П’ять вистав! У нас не було конкурентів, адже української антрепризи на той час ще не було. Лише з Росії наїжджали заробітчани, відомі з фільмів актори, які заполонили театральний простір України. Ні, я не про тодішні гастролі мого улюбленого театру Ленком або театру Райкіна. Віддаю належне справжнім акторам, хоча зараз про це мені не хочеться говорити. Я — про «локшину», яку вішали на вуха нашому привітному глядачеві. Достатньо було в афіші зазначити, що у виставі зайняті «зірки», відомі з таких-то і таких-то фільмів, як публіка готова була платити шалені гроші, аби тільки побачити знамениту фізіономію. У цьому немає нічого поганого, навпаки, любов до актора — зрозуміле явище, адже артист може перенести глядача в інший вимір, вселити віру, надію і так далі. Але…
Якщо російські актори приїжджають без декорацій, без костюмів, без драматургії, позичають у наших цехах два стільці, стіл, диван, паперові квіти і грають якусь фігню, а наша публіка кричить «браво»!.. Це вже через край!
Чи знаємо ми собі ціну? Посудіть самі. За роль Воланда я розділив Гран-прі міжнародного булгаковського фестивалю зі Смоктуновським. Так сталося. Один відомий український критик сказав мені: «Анатолію, мусиш пишатися, що став на один щабель з великим Смоктуновським!». А я йому: «Мудак, це ти мусиш пишатися, що в Україні є такий актор, і написати про це!». Думаєте, написав?! І не думав! «В своём отечестве…».
— Нещодавно ви заявили про себе і як про обдарованого режисера та драматурга. На сцені київського театру Франка успішно відбулася прем’єра вашої вистави The Best. Чула, з нею пов’язана цікава історія…
— Якось побачив кліп Тіни Тернер на пісню The Best. Я був у захваті!
Така жінка, з такою енергетикою… Вона не давала мені спокою. Я міг слухати цю пісню безліч разів, у моїй уяві спливали різні образи і фантазії. Раптом уявив, як цю пісню може заспівати Наталя Сумська. Тепер я вже не спав через Сумську!
Але одне діло заспівати на концерті, після чого вислухати у спину: «Теж мені… Тіна Тернер!», зовсім інше — виконати пісню в образі Тіни у театральній виставі. Думав-думав і написав п’єсу, поставив виставу та музично її оформив. Ніколи не відчував такого творчого екстазу. Не люблю хвалитись, але я молодець!
На ролі запросив чудових актрис: Людмилу Смородіну, Наталю Сумську і Любу Кубюк. У кожної їхньої героїні — своя історія. Кожна з них — по своєму The Best. От роль підполковника залишив собі. Вистава не є власністю театру Франка. Це незалежна вистава, яку граємо в театрі Франка, за що дуже вдячний керівництву театру.
Знаючи наших «поціновувачів», я «блефонув». Написав в афіші: «Вистава створена за ранніми оповіданнями відомого американського письменника Артура Хейлі, автора романів «Готель», «Аеропорт». Я не знав, як глядач сприйме виставу, і вирішив так: будуть лаяти — скажу: «Це не я, це — Артур Хейлі, всі претензії до нього». Мені справді імпонує цей автор, тому вирішив, що його ім’я мені допоможе, і я ним прикрився.
Я далекий від думки, що вистава всім сподобається, особливо після того, як я відкрив таємницю. Однак такого палкого глядацького прийому на перших виставах не сподівався. А після того, як Наталя Сумська в образі Рози Борисівни зі словами «Можна подумати… Тіна Тернер… Чим я гірша?!» співає знаменитий хіт The Best, публіці вже байдуже, п’єсу написав Артур Хейлі чи хтось інший.
Незабаром привеземо до Львова виставу «Люкс для іноземців». Те, що організатори гастролей знову пропонують нам зустріч з львівським глядачем, свідчить про те, що нам вдалося переконати галичан у щирості і любові до них. Прекрасний акторський ансамбль: Наталя Сумська, Богдан Бенюк, Ігор Рубашкін, Ганна Сирбу, Леся Власова, Денис Мартинов і колоритний Василь Мазур. Знаєте, як у футболі? Команда виграла матч — молодці футболісти, програла — винен тренер! Так само в театрі. Як режисер цієї вистави, беру на себе відповідальність за те, що не подобається глядачам. Хоча в місті Лева вийду на сцену як актор. Скучив за оплесками львів’ян!
В театрі Франка працюю 40 років. Люблю і вболіваю за цей театр! А заньківчанський театр — моя перша любов на все життя! Саме львівський глядач вперше у моєму творчому житті пестив мене своїми оплесками.
— З дитинства мріяли про сцену?
— Про що ви?! Навіть не думав, що стану актором. Хотів стати геологом, мандрівником, співати пісні біля вогнища, сплавлятися річками… Займався баскетболом, грав за молодіжну збірну України, закінчив музичну школу, клас баяна. І все це завдяки своїй бабусі. У театральний вступив лише тому, що біля входу в один з корпусів побачив дуже красивих дівчат, які весело про щось щебетали. На табличці прочитав: «Інститут театрального мистецтва імені Карпенка-Карого». Хто такий? Поняття не маю! Байдуже! Зате які дівчата!
— Ваші сини — Георгій та В’ячеслав — талановиті актори. Це й не дивно. Адже виросли за лаштунками театру…
— У моїх синів просто не було іншого шляху, бо з дитинства знали, що таке театр, і дуже рано пізнали смак оплесків. Старший син Георгій зробив добрий початок у театрі Франка. Особливо приємно усіх здивував у виставі «Всі його сини». Георгій виконував роль трьох моїх синів: один — біологічний, ще двоє — клоновані. Син створив три різні образи, перевтілився у трьох різних людей. Без гриму! І так переконливо, що після перегляду один критик спитав: «Чому Хостікоєв вийшов на поклон лише зі своїм сином? А ті два актори де?». Я спочатку не зрозумів, а потім з режисером Віталієм Малаховим почали сміятися. Було дуже приємно! Зараз Георгій знімається в кіно. Має свою антрепризу, якою займається разом зі своєю дружиною.
Щодо сина Славка, пригадую дотепний випадок. Якось ми з Наталкою Сумською (дружина Анатолія Хостікоєва. — В. Ш.) грали виставу «Крихітка Цахес», а Славко, якому було три роки, сидів за кулісами на колінах у помічника режисера. Раптом малий зіскакує з колін і вибігає на сцену до мами. Наталка підхопила його на руки, і сцену ми вже дограли утрьох. На наступну виставу пошила йому костюмчик, і вже на ту саму мізансцену син вибігав на «свою» репліку, а на поклін виходив з усіма акторами. Тож акторський стаж у Славка почався з трьох років. Нині йому — 23, актор театру Франка.