«Новий уряд — збірна національного капіталу»
Політолог Андрій Золотарьов про склад і перспективи нового Кабінету Міністрів
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/407644/zolot.jpg)
— Що було вирішальним поштовхом до рішення президента Зеленського укоротити другий шанс для прем’єра Гончарука?
— Тут наклалося кілька чинників. Перший — втрата урядом важелів щодо врегулювання економічної ситуації в країні. Показовими є цифри, скільки недобрали у бюджет. Сума серйозна з огляду на те, що нинішній рік — це рік найбільших боргових виплат України. Ба більше: вже стукає у двері світова економічна криза. Переконливі аргументи, щоб реагувати на ситуацію.
Другий момент — уряд Гончарука перетворився на камінь, який тягнув на дно особистий рейтинг президента. Зарплатний скандал став серйозним подразником для громадської думки. Не минулося і без особистих конфліктів. Ні у Гончарука, ні в інших знакових фігур з уряду не склалося комунікації ні з Офісом президента, ні з Верховною Радою. У таких умовах неможливо ефективно працювати.
Третій чинник — це конфлікт між українським олігархічним кооперативом та глобальними гравцями, за якими стоять транснаціональні корпорації. Новий уряд, в якому будуть люди Ахметова, Коломойського, Пінчука, — така собі збірна національного капіталу.
— Продукт олігархічного консенсусу? Але як це в’яжеться з лінією, яку вимальовував президент, намагаючись всіляко демонструвати свою дистанційованість від олігархів?
— Зеленський змушений був обирати між великим національним капіталом та транснаціональним. Рішенням відправити у відставку уряд Гончарука, згодою на звільнення Рябошапки президент іде на конфлікт із зовнішніми гравцями та тією хоч і не великою, але активною групою реформаторів, які існують на кошти ґрантодавців.
У короткостроковій перспективі президент може навіть заробити особисті бали — серед тих, хто вважає його дії свідченням наявності у нього політичної волі і демонстрацією відносної незалежності. Але надалі, на наступні рік-півтора, неминучим буде потужний і тривалий політичний конфлікт.
— У чому він проявлятиметься?
— Насамперед в інформаційній війні. Одні будуть розповідати про «поганих соросят». А ті — про корупційну ренту, яку кожен українець змушений платити олігархам. Активізуються і політичні проєкти, афільовані з тією чи іншою стороною конфлікту.
— Чим може аукнутися для України невдоволення західних партнерів, які вже висловили свої перестороги, особливо щодо відставкових тілорухів навколо генпрокурора Рябошапки?
— Катастрофи не буде. Так, образяться, осад залишиться. Але говорити про розрив, про опозицію до Зеленського — цього не буде. Надто багато ті ж Сполучені Штати вклали в Україну. Це стратегічна гра. І заради Рябошапки ніхто не буде нею розмінюватися.
Якщо говорити про те, чи зростають ризики для подальшої співпраці з МВФ, то тут вирішальними будуть не прізвища, а виконання Україною вимог. Не буде відкриття ринку землі — не буде грошей.
— Денис Шмигаль всіляко намагається відхреститися від лейбли «людина Ахметова», переконуючи, що у структурах олігарха працював виключно як менеджер. То ахметовський прем’єр чи ні?
— Ринат Леонідович вміє домовлятися і з чужими людьми. Не кажучи вже про менеджерів своїх компаній…
— Ведете до того, що навіть якщо Шмигаль і не є людиною Ахметова, то дуже швидко може нею стати?
— Так. Зрештою, колишніх менеджерів Ахметова не буває. Людина, яка контролює третину економіки країни, близько 50 відсотків валютних надходжень, конвертуватиме свій економічний потенціал у політичний вплив. Попри програшні для Ахметова результати парламентських виборів, у кріслі прем’єра опинилася, скажімо так, не чужа йому людина.
— Для чого були вкиди про можливу появу у прем’єрському кріслі Хорошковського чи Тігіпка?
— Вочевидь, розглядалися різні варіанти. Ймовірно, пропозиції Ахметова виявилися більш обґрунтованими і потужними, ніж те, що пропонував, скажімо, Хорошковський.
— Аваков знову виявився непотоплюваним, переживши в уряді чергового прем’єра. У чому секрет такої живучості?
— У країні, де впливовим залишається так званий фактор вулиці, Аваков усіляко демонструє свою значимість. У нього і потужне міністерство (де майже 300-тисячна армія), і своя «вулична» армія — «Нацкорпус». Аваков показує, що у морі невпевненості та хаосу він — тверда точка опори, на яку може спиратися президент. Це ж він намагається довести і зовнішнім партнерам. Куди ж, мовляв, ви без мене?
— Він реально впливає на ситуацію чи набиває собі ціну, видаючи бажане за дійсне?
— У нас вже є Коломойський, який теж вміє надувати щоки і набивати собі ціну. Демонструвати, що він — потужний, всемогутній. Це технологія, в яку всі вірять. Те ж саме і з Аваковим. Але це — питання часу. Думаю, на найближчий рік-півтора Аваков ще збережеться. А далі — побачимо…
— Що з вакантними портфелями в уряді, як швидко знайдуть для них власників?
— Так виглядає, що черги з охочих заповнити вакансії немає. Всі добре розуміють, що цей уряд може стати цапом-відбувайлом. Якщо говорити з позиції цинічних політтехнологій, то для президента був певний резон у тому, щоб притримати Гончарука, а потім «підкласти» його під економічну кризу. Але, ймовірно, обставини, та ж фінансова криза, виявилися більш потужним фактором.
— Оцінюючи склад нового уряду і ті завдання та виклики, які перед ним постануть, скільки відмірюєте цьому Кабміну?
— Найближчі півроку, до осені, він точно протримається. Навіть враховуючи те, що криза таки прийде. А далі усе залежатиме від ситуації. Потужним буде фактор місцевих виборів. Якщо «Слуга народу» отримає незадовільні результати, то можливе політичне переформатування чи навіть тілорухи у напрямку дострокових парламентських виборів.