«Тираж першого альбому „Піккардійської Терції“ налічував тільки сто касет»
25 років тому «піккардійці» записали свою першу збірку
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/398506/volodymyr-yakymets2.jpg)
Знаменита вокальна формація «Піккардійська Терція» відсвяткувала свій 27-ий день народження. З цієї нагоди акапельний колектив вирішив зробити своїм шанувальникам подарунок — і опублікував на власному YouTube-каналі свій перший альбом, який так і називався «Піккардійська Терція». Цей альбом побачив світ рівно 25 років тому — восени 1994-го. Записаний був на «Студії Лева» і тиражувався на аудіокасеті. Тепер ця касета серед меломанів справжній раритет. Як створювався перший альбом «піккардійців», у якій пісні звучить голос співачки Руслани і в чому успіх хіта «Старенький трамвай» — у розмові кореспондента «ВЗ» із незмінним художнім керівником «Піккардійської Терції» Володимиром Якимцем.
— Володю, 1994 рік. «Терції» на той час два роки. Пригадуєш, як і коли прийшло усвідомлення, що ви готові до запису свого першого альбому?
— Першою ластівкою, яка спонукала нас думати про дебютний альбом, стало підписання на початку 1994-го контракту з Мистецьким об’єднанням «Дзиґа». На той час у нас уже був деякий репертуар: це були і акапельні пісні, і речі під інструментальні фонограми. І, власне, Маркіян Іващишин (його можна вважати продюсером збірки «Піккардійська Терція») із «Дзиґи» наполіг на тому, що у першому альбомі маємо звучати тільки акапельно. Першою нашою реакцією було: «А чи варто?». Але дуже швидко ми згодилися з ним на всі 100 процентів. Хоча є один виняток — пісня «Талісман» записана у супроводі фортепіано. Інакше ця річ не звучала.
Пригадую також, як ми думали, що б то ще взяти до свого репертуару, — так, щоб касета звучала хоча б 45 хвилин (усміхається. — Г. Г.). У результаті, дотягнули майже до 40 хв., записавши все, що напрацювали за два роки свого існування.
— Саме у першому альбомі зазвучав ваш знаменитий «Старенький трамвай»!
— Перед студійним записом ми ще встигли у першій половині літа-1994 випробувати акапельний «Трамвай» на сцені — поїхали з ним на фестиваль «Доля» у Чернівці. Саме цю, першу, версію «Старенького трамвая» до дір закрутили українські радіостанції — і вона стала хітом. Тоді потрапити на радіо було значно легше, аніж зараз: керівники радіостанцій брали усе україномовне, що виходило. Так хітами, крім «Трамвая», завдяки радіо стали наші «Талісман», «Сумна я була», «Богдан»… А згодом навіть «Пустельник» — здавалося б, абсолютно неформатний. Усі ці пісні тривалий час посідали перші сходинки всеукраїнських хіт-парадів. Зрештою, питання формату нам нав’язали — і воно «працює» досі.
— Як думаєш, чому саме «Старенький трамвай» став хітом номер один?
— Це запитання, радше, до автора «Трамвая» — Олександра Шевченка. Ми ж просто озвучили цей хіт. Якщо ж пробувати розбиратися в секреті успіху цієї пісні, то він банальний — прості, але не примітивні слова, проста мелодія, які під силу заспівати кожному.
— Як ви обирали студію для запису?
— Ми ще були зовсім молоді, недосвідчені. Не орієнтувалися, які взагалі студії є у Львові, як це все пишеться… До того ми лише записували три пісні з інструментальним аранжуванням: «Стефа», «Я поїду до моря» і «Кантрі». Але запис, а капела — це було щось зовсім незвідане для нас. Студію обрав Марек Іващишин, бо ж «Дзиґа» фінансувала створення альбому. На той час вони співпрацювали із Олександром Ксенофонтовим, а він, своєю чергою, працював на «Студії Лева». Тож туди нас і скерували на запис. На той момент це була одна з найкращих студій звукозапису не тільки у Львові, а й в Україні загалом.
— І Сашко Ксенофонтов виступив звукорежисером запису, чи як тепер кажуть, саунд-продюсером…
— Так, Сашко проводив усі записи і керував процесом, дозволяючи мені експериментувати зі звуком, з вокалом (усміхається). Але Ксен (так Олександра Ксенофонтова називають у музичних колах. — Г. Г.) також давав нам багато вокальних порад. Він чітко знав, як що має звучати. Має чудове вухо! І я дуже задоволений, що наш перший студійний досвід пов’язаний саме із Ксенофонтовим, а не кимось іншим. Я б навіть сказав образно: ми цей альбом не фотографували, а малювали — як художник малює картину. І зробили це найрізноманітнішими фарбами — у найрізноманітніших стилях. Та й дуже швидко — усього-на-всього за місяць.
— В альбом увійшло одинадцять пісень. Запис якої пісні запам’ятався найбільше?
— Запис на студії тоді і тепер — два різні процеси. Тоді ми писалися усі одночасно — усі шестеро, у шість мікрофонів, у маленькій камері студії, в якій ми ледве поміщалися (усміхається. — Г. Г.). А найбільше запам’ятався запис двох народних пісень — «Горіла сосна» і «Туман яром». Почали одного дня записувати «Туман яром», стали у студії — і не йде нам. Не пішло і другого дня… Зійшлися на думці, що бракує відлуння, протяжності, які притаманні українській народній пісні. І тоді Сашко домовився про запис цих пісень у фойє приміщення, де базувалася студія і де була гарна природна акустика. Запис ми розпочали о 23-й вечора — і закінчили дві пісні близько 2-ї ночі. У цих піснях звук таким і залишився, при зведенні ми нічого не змінювали. А композицію «Ой, слаба я» записали так, наче з живого концерту — з аплодисментами начебто слухачів.
— Цей альбом писався не тим складом «Терції», який є досі…
— Роман Турянин на той час тільки кілька місяців як приєднався до нас, а Андрія Шавали ще не було у колективі — тож увесь наш перший альбом, як і два наступні (Ad Libitum і «Тиха ніч»), записані ще з Андрієм Базиликутом (за 27 років існування вокальної формації у ній відбулася лише одна ротація: у 1996-му Андрія Базиликута замінив його тезко Андрій Шавала. — Г. Г.). І розкрию один секрет — у пісні «Богдан» звучить голос Руслани — на бек-вокалі. До речі, вважаю композицію «Богдан» нашим найкращим попурі — і, що примітно, люди досі наспівують його. Хоча ми вже давно не виконуємо цей музичний шарж зі сцени.
— Альбом треба не просто записати, а й видати…
— Оскільки ми працювали з «Дзиґою», яка гуртувала довкола себе максимально творчих людей, дизайнером обкладинки нашого першого альбому став Влодко Кауфман. Цей альбом ми всі розцінювали як наше промо — тому і назва була такою, як назва формації, і обкладинка аудіокасети вийшла доволі лаконічною — як інформаційний листок. Зрештою, ніхто з нас не міг передбачити, як нам піде, — акапельної музики в медіа-просторі у той час практично не було.
— Були перевидання альбому «Піккардійська Терція»?
— Так, пригадую, що на початках ми постійно перевидавали його на касетах. Бо найперший тираж налічував тільки сто касет (усміхається. — Г. Г.). А згодом, уже у 2012-му, до нашого 20-річчя, ми таки видали цей альбом на диску в mp3, який об’єднав усі створені нами на той час збірки.
— Що назагал найбільше запам’яталося з того часу — 25 років тому?
— Ми були молоді (коли створювався гурт, декому з нас було по 17−18 років), нам усе було цікаво. Хапалися за все — хотілося всього, багато і вже (усміхається. — Г. Г.). Нам навіть бракувало часу, щоб втілювати в життя усе, що задумували. Перший альбом багато чого навчив нас, скерував, показав подальші кроки. І коли зараз усвідомлюю, що цій збірці уже чверть століття, сам не вірю. Однозначно це один із найкращих наших альбомів. Він максимально чесний і справжній.
Довідка «ВЗ»
«Піккардійська Терція» — унікальний колектив для української музичної культури. За понад чверть століття пісенної кар’єри цей чоловічий секстет завоював звання «музичної легенди України», а його учасники стали визнаними «метрами акапельного співу». Від 1992-го, року свого заснування, «Терція» випустила 15 різножанрових альбомів та збірок. Перший альбом «Піккардійська Терція» побачив світ восени 1994-го, а найновіший під назвою «Лети…» вийшов у 2017-му, напередодні 25-річного ювілею «піккардійців». Склад вокальної формації: Володимир Якимець, Ярослав Нудик, Богдан Богач, Андрій Капраль, Андрій Шавала та Роман Турянин. У репертуарі «Терції» — понад 300 пісень у найрізноманітніших музичних стилях: поп, рок, класика, фольк, джаз, кантрі, духовна музика, рок-н-рол, блюз… На 95 відсотків це — україномовний репертуар. Хоча загалом у пісенному активі секстету є пісні 12-ма (!) мовами. Не менше вражає й географія виступів формації: Польща, Німеччина, Велика Британія, Австрія, Іспанія, Італія, Франція, Канада, США, Бельгія, Швейцарія і навіть Сінгапур. У 2008 році «Терція» удостоїлася Національної премії України ім. Т. Шевченка, а у 2017-му учасники колективу отримали звання заслужених артистів України.