«Я завжди стильно одягався, бо сам собі шив»
Ексклюзивне інтерв’ю з заслуженим діячем мистецтв Михайлом Безпальківим, який в молодості працював моделлю
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/387089/bezpalkiv.jpg)
Попри те, що виставка «Малярство», приурочена до 80-річчя Михайла Безпальківа, триває у Національному музеї імені Андрея Шептицького, художник запросив мене на інтерв’ю до себе додому. Я помешкання майстра швидше би назвала музеєм, бо в усіх кімнатах митця стіни завішані його картинами. Є у цій квартирі і кімната-майстерня, у якій народжуються твори великого майстра пензля. Про кожну свою роботу автор розповідає з таким захопленням, наче про виплекану дитину. Бо у кожен твір вкладено душу. І філософський зміст. На полотнах — наче уся історія України. Він — великий її патріот і вірний син. У творах переважають сірі кольори, бо «не завжди за сонцем з’являється кольорова райдуга». Але є й багато життєдайних робіт, сповнених любові до людини та природи. За горнятком кави пан Михайло розповідає про те, як з дитинства мріяв малювати, про особисте життя і моду.
/wz.lviv.ua/images/interview/2019/03/Bezpalkiv27.jpg)
— Виставка «Малярство» — ретроспективна, — розпочав розмову Михайло Васильович. — Там є багато і ранніх робіт, і полотен, написаних років 20−30 тому, і, звісно, тих, які намалював за останні два-три роки. Але є на цій виставці робота, яку не продам ніколи, — картина «Дід Михайло». Зі своїми студентами у 70-х роках кілька років поспіль їздив у Карпати збирати етнографічний матеріал. Студенти жили у наметах, розбитих неподалік городу діда Михайла, який прожив 110 років. Щороку дід чекав на наш приїзд. Коли я його малював, дідові було 99 років. Багато цікавого нам розповідав. Його начебто колись викрали цигани, він з ними бував у різних країнах, в Італії, і бачив самого Гарібальді.
— Чи багато робіт вдається продавати після персональних виставок?
— На жаль, у нас нема людей, які би купували роботи. Як правило, купують формалізм. Формальне мистецтво зараз особливо популяризують. Що таке формальне мистецтво і чому воно виникло? У ХІХ столітті деяким народам заборонили малювати людей. От вони й вигадували щось таке оригінальне. Ця течія дійшла і до нашого часу. Не хочу сказати, що таке мистецтво погане чи нам не підходить. Навпаки, деякі картини естетично і гарно виглядають за рахунок з’єднання кольорів, тональностей. Це специфіка самої композиції. Але такі художники і їхні твори дуже далекі від суспільства. Як правило, призначені для декорацій. А призначення мистецтва не для декорацій! Не для того, щоб у помешканні над диваном повісити картину, яку хтось або зрозуміє, або й ні. Люди звикли, що має бути гарно зроблено, щоб було позірне і красиве. Я не можу малювати те, що красиве, а те, що мені подобається.
/wz.lviv.ua/images/interview/2019/03/Palats_u_sadu_1977o_k.jpg)
— Ви у більшості картин показуєте історію своєї країни, її трагічну долю. За філософський підхід до творчості вас називають художником-філософом.
— Такий підхід до творчості у моїй душі. Був час, коли я мало читав, то тоді також малював натюрморти, щоб було гарно і можна було продати. Але той період я перейшов. А зараз мене болить серце за мою Україну, і цей біль я виливаю на полотно. От подивіться на картину, на якій зображена жінка з квітами і монстри. Хіба треба пояснювати, що я хотів сказати цією роботою? Зараз працюю над картиною «Люди і олігархи». Там я все скажу. Хіба так може бути, що син якогось ділка став заступником міністра чи призначений на ще якусь іншу високу посаду і отримує зарплату 100 тисяч гривень? Хіба він розумніший від мене? Яка панує несправедливість. Так, ми маємо незалежну Україну. Дякуючи Порошенкові вдалося від’єднатися від Росії. У цьому є плюс і мінус. Мінус у тому, що гинуть люди — найважливіший ресурс.
— Пане Михайле, це зараз ви — відомий художник. А коли зрозуміли, що можете і вмієте малювати?
— Від самого дитинства. Навіть себе не пам’ятаю у тому віці, коли почав малювати. Іноді мені здається, що я народився з олівцем. У нашій родині не було художників, але усі мої старші родичі були інтелігентні і мудрі люди. Моя прабабця прожила 103 роки. Їй було 11 років, коли помер Тарас Шевченко. Добре пам’ятаю свою бабуню, вона завжди співала. Мій тато був шевцем, дядько — кравцем. Ніхто мене не вчив малювати, але я робив копії малюнків. У школі всі мене знали як художника — якісь плакати, стінгазети доручали тільки мені. Якось я почув по радіо виступ одного художника. Написав на радіо листа з проханням, щоб мені розповіли, як треба малювати. Мого листа передали цьому художникові, і він по радіо розповідав для учня Безпалко, як треба малювати. Так я у школі став знаменитим.
— Чому Безпалко? Він не розібрав прізвища?
— Мій батько мав прізвище Безпалко. Оскільки я народився за Польщі, секретарка-полячка написала прізвище Безпальків. Цей урок по радіо дав мені дуже багато. Відтоді почав малювати правильно букет, тарілку чи ще якісь інші предмети.
— І після школи ви пішли в училище Труша?
— Ні. Відразу в інститут прикладного і декоративного мистецтва. Але не пройшов за конкурсом. І подав документи у Львівське технічне училище № 1 на спеціальність «бульдозерист і автокранівник». Закінчив його з гарними оцінками і за розподілом поїхав до Харкова. Працював за спеціальністю, але у вільний час ходив малювати. Одного разу, коли я малював, до мене підійшов якийсь чоловік і сказав: «Хлопче, ти гарно малюєш, але у тебе нема освіти. Хочеш заведу тебе у студію?». Три роки я вчився у тій студії.
— І лише тоді вступили в інститут?
— Я їздив до Львова, склав іспити, але знову не пройшов за конкурсом. Потім ще раз… Лише після армії мені пощастило стати студентом інституту прикладного і декоративного мистецтва. В армії я також малював. Солдатів не відпускають за межі території, але оскільки я підстригав полковників і підполковників, то мав певні пільги (сміється. — Г. Я.).
— Ви страшенно хотіли малювати, чотири рази вступали. А стали студентом факультету моделювання одягу. Як це так?
— Мій вуйко був суперовим закрійником. Шив усім начальникам і високопосадовцям костюми. Коли я приїхав у відпустку з Харкова до Львова, він пошив мені за останнім писком моди костюм. За «стилягами» тоді пильнували патрулі (комсомольські активісти. — Г. Я.). У кого були вузенькі штани, ловили і обрізали штанки. Нищили річ, бо це була «западная мода». Одного разу і до мене підійшли: «Ох, ти смотрі — стіляга!». Один схопив ножиці і хотів порізати їх. Але дівчата-комсомолки не дали: «Посмотрітє, как ето красіво». А тепер відповім на ваше запитання: я любив шити і моделювати одяг. Своєму другові Володимиру Яворівському пошив гарне пальто. Недавно на Форумі видавців ми зустрілися, питаю: «Володя, ти ще ходиш у моєму пальті?».
— А чому тоді не стали другим Карлом Лагерфельдом?
— Бо переважила любов до малювання. Хоча я їздив і читав лекції про моду, але у той час надавав перевагу живопису.
— Але ж ви і в Будинку мод працювали…
— Працював. В інституті була так звана практика. Я півроку працював у Львівському Будинку мод. Мої моделі возили не лише колишнім Союзом, а й у Німеччину, Францію. Я придумував цікаві речі та ще й сам був моделлю. Ходив подіумом і демонстрував стильний одяг. Я ж колись був дуже красивий, мав кучеряве волосся (сміється. — Г. Я.). Мене просили, щоб я залишився у тому Будинку мод.
— А на замовлення комусь шили речі?
— Аякже! За спідницю брав 5 рублів, а за штани — 10−12. Непогано на той час заробляв.
— А зараз стежите за модою?
— Свого часу багато працював над модою, написав багато статей на цю тему. Читав лекції на тему: «Мода і час», «Історія моди», у технікумі викладав «Історію костюма» і моделювання. Тепер менше стежу за модою, бо в Академії мистецтв викладаю предмет «Композиція». Ніколи нікому не робив зауважень стосовно того, як людина допасувала одну річ до іншої. Це неетично би було. Але відчуття гармонії у мене є в усьому — у площині, кольорі і дизайні. З іншого боку, наша мода часом така дивна, що важко знайти якесь зерно. Сам я завжди стильно і елегантно одягався, бо сам собі все шив. Пригадую, десь у 70-х роках пошив собі шкіряне пальто. Якось на вулиці зупинилася чорна машина, з неї вийшов грузин із запитанням — де я купив то пальто і проханням його продати. Звісно, я його не продав, але мене довго за тим пальтом у місті впізнавали. Так, я любив гарно одягатися, але це не було головним у моєму житті. Бо я хотів малювати і займатися графікою.
— Як довго працюєте над однією картиною?
— Можу за день написати, а трапляється, що й півроку треба. Подивлюся, відкладу, потім знову повертаюся до неї.
— Буває, що замальовуєте роботу повністю?
— О, ще й скільки разів. Щось мені не сподобалося — раз, і перекрив все.
— Не можу не запитати про секрет вашої молодості.
— Я чесна людина і кажу правду: нема жодних секретів. На мою думку, треба багато читати і багато думати. Я це все роблю. Маю багато друзів — щирих і порядних. Треба бути людиною і любити всіх. А ще дотримуюся режиму: лягаю спати не пізніше 10−11 вечора. Та, мені здається, що не від мене залежить те, як я виглядаю. Усе закладено у генах. Мої бабусі і прабабусі довго жили і молодо виглядали.
— Ви зараз залишилися, на жаль, самі. Знаю, що у вас була цікава історія кохання…
— Моєї дружини нема понад два роки. Я і досі не можу прийти до себе. Ми прожили щасливих 45 років. Я її безмежно любив. Та чому любив? Я і досі її люблю. Вона була моєю студенткою, і дуже красивою. Було якесь свято, я запросив її до танцю. І під час танцю запитав: «Ти вийдеш за мене?». Вона дала згоду…