«Навіть на перший погляд „євроблях“ поменшало»
Від розмитнення на Львівщині 12 тисяч «євроблях» до Пенсійного фонду надійшло 650 мільйонів гривень і мільярд 200 мільйонів — у держбюджет
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/385990/prokipchukfoto.jpg)
У нуль годин 23 лютого завершилася дія перехідних положень Податкового кодексу щодо пільгового (50%) оподаткування легкових автомобілів на єврономерах (так званих євроблях). Відтепер акцизний податок від розмитнення автомобілів стягуватиметься у повному обсязі. На це законодавство відводить ще три місяці — до 23 травня. Про те, що буде далі, та про підсумки й користь від дії пільгового періоду розмитнення журналіст «ВЗ» поспілкувалася із начальником Львівської митниці ДФС Левком Прокіпчуком.
— Пане Левку, скільки автомобілів розмитнили протягом пільгового періоду і які суми від цього надійшли до держбюджету та Пенсійного фонду?
— Від 25 листопада минулого року до 24 лютого на Львівщині з пільговим коефіцієнтом оформлено 19 тисяч 941 транспортний засіб. З них понад 12 тисяч — ті, які були раніше в режимі тимчасового ввезення чи транзиту («євробляхи»). Близько 650 мільйонів гривень від цього оформлення пішло в Пенсійний фонд і близько одного мільярда 200 мільйонів гривень — у держбюджет. Плюс ще близько 65 мільйонів — надходження від так званого добровільного внеску (8500 грн.). Це якщо громадянин пропустив термін або порушив умови транзиту чи тимчасового ввезення. Добровільний внесок був сплачений у 7720 випадках. Тобто це 7720 транспортних засобів із тих майже 12 тисяч «євроблях», які оформили на Львівщині.
— Скільки ще залишилося «євроблях», які не оформлені і оформлені не будуть (тобто їх або здадуть на запчастини за кордоном, або просто залишать, бо розмитнювати їх невигідно)?
— Рахувати ці машини по регіонах — нереально. Ми можемо сказати, скільки у нас машин перетнуло кордон, але не можемо сказати, чи вони лишилися на Львівщині, чи поїхали в Тернопіль, Хмельницький тощо. Останні цифри, які я чув, — 640 тисяч транспортних засобів за які станом на 24 листопада перебували в Україні з порушенням термінів (транзиту чи тимчасового ввезення). Це дає нам підстави вважати, що ними користувалися тут громадяни України. Загалом по Україні було оформлено близько 25% транспортних засобів, які перебували в режимі транзиту чи тимчасового ввезення. Знову ж таки, частину авто вивезли за кордон. Це ті власники, які порахували, що їм буде економічно недоцільно оформляти своє авто навіть попри 50%-ву знижку. Очевидно, частина з них віддали свої авто на запчастини. Думаю, ніхто не скаже конкретну цифру, скільки транспортних засобів ще залишилося в Україні. Але навіть на перший погляд видно, що у Львові «євроблях» на вулицях поменшало. Очевидно, їх стане ще менше після 23 травня, коли поліція отримає змогу зупиняти ці автомобілі і, маючи доступ до баз даних митниці, перевіряти, чи дотримується водій правил — аж до вилучення транспортного засобу.
/wz.lviv.ua/images/interview/2019/03/evroblaxa_foto1.jpg)
— Це якийсь новий закон?
— Ні, це ті самі два закони № 2611 і № 2612. Просто це «метод батога і пряника». Пільговий тримісячний період — це був «пряник». Ще три місяці люди зможуть узаконювати свої транспортні засоби, але вже без знижки. А вже після 23 травня вступають у дію ці великі штрафи — 170 тисяч гривень і аж до можливості конфіскації машини, якщо порушення терміну транзиту чи тимчасового ввезення перевищувало 30 днів.
— Уже зітхнули з полегшенням після того ажіотажу?
— Звичайно. Ми дуже переживали, що не встигнемо в останній день оформити всіх, хто мав бажання, і максимально підсилювали особовий склад і ІТ-шників. Усі, хто був задіяний у процедурі митного контролю і оформлення, працювали до нуля годин 23 лютого. Добре, що в переважній більшості водії не відкладали оформлення до останнього дня, і це нам трошки допомогло. В останній день, 22 лютого, лише 15 автомобілів перетнули кордон (попередньо виставили декларацію) і оформилися. Основний ажіотаж був на тиждень раніше. Максимальну кількість транспортних засобів ми оформили 20 лютого — 723 авто (а перед набуттям чинності цих законів ми оформляли в середньому 75 авто за добу). Далі вже пішло на зменшення. Зараз у нас в роботі близько 80 декларацій, які подано ще 22 лютого. Але через відсутність якихось документів чи коштів на рахунку ми не відмовляємо в оформленні, даємо людині можливість подати ті документи чи переказати кошти, необхідні для сплати податку, на рахунки і вже після того будемо завершувати. Бо, згідно із чинним законодавством, якщо ми прийняли декларацію до нуля годин 23 лютого, то застосовується законодавство, яке діяло на той період, а саме — ці 50% знижки на акциз.
Не коректно говорять окремі експерти, що цей закон не мав позитивного ефекту, мовляв, багато автомобілістів все одно не узаконили свої авто. Я з цим не погоджуюсь, бо коли приймали цей законопроект, передбачали, що в Пенсійний фонд надійде близько одного мільярда гривень. А, як бачимо, по Україні надійшло близько восьми мільярдів. Тобто у вісім разів більше. Ясна річ, не всі громадяни скористалися цією пільгою. Але, напевно, 100% скористалися б, мабуть, лише тоді, якби взагалі не треба було платити податків.