Як надати психологічну підтримку постраждалим від обстрілів
В останні тижні почастішали обстріли західних областей. На жаль, є влучання й у житлові будинки. Оскільки війна триває, такі ситуації, коли ворог навмисно цілить по цивільній інфраструктурі або невибірково її обстрілює, на жаль, траплятимуться і надалі
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/495850/obstrily.jpg)
Людина, яка переживає влучання ракети чи її уламків у власний дім, зазнає сильного стресу та не завжди помічає, як опиняється на вулиці без речей першої потреби. Справа рятувальників — відвести постраждалих на безпечну відстань і переконатися, що ніхто не опинився під завалами. А от перші слова підтримки, склянка води чи теплий одяг будуть доречними (а подекуди й рятівними) навіть від незнайомців.
Як допомогти постраждалим від обстрілів, радить психологиня Тетяна Єрмолаєва. Поради фахівчиня дала у рамках Всеукраїнської програми ментального здоров’я «Ти як?»
Перше, що потрібно зробити, — це переконатися, що ні постраждалому, ні вам нічого не загрожує.
Наближайтеся до людини, перебуваючи в полі її зору. Не кричіть та не робіть різких рухів. Спокійно привітайтеся, назвіться і запропонуйте допомогу.
Переконайтеся, що людина вас чує й розуміє. Спробуйте візуально оцінити її стан. Якщо вона кричить, плаче, тремтить або, навпаки, перебуває в ступорі та не реагує на слова, це може свідчити про сильний стрес. У такому разі не поспішайте з порадами, а спершу вислухайте. Щоб уважно вислухати й все зрозуміти:
- запевніть постраждалого, що слухаєте його: «Я вас чую»;
- уточнюйте те, що вам незрозуміло: «Ви маєте на увазі, що…» або «Поясніть, будь ласка»;
- повторюйте основну думку співрозмовника: «Ви кажете, що…»;
- визначте ключові думки людини й повторіть їх: «З ваших слів я розумію, що…».
Тоді постраждалий переконається, що його почули та правильно зрозуміли.
Щоб підтримати й заспокоїти людину:
- не інтерпретуйте її слів, не робіть оцінювальних суджень: «Мабуть, ви почуваєтеся жахливо»;
- визнайте, що її проблема важлива: «Мені дуже шкода це чути» або «Так, це дійсно важко»;
- дайте постраждалому зрозуміти, що він молодець й зробив все можливе: «Я бачу, як вам непросто. Ви — молодець» чи «Я вважаю, ви все зробили правильно», адже під час стресових подій ми схильні знецінювати себе та свої старання.
Щоб людина відчула себе в безпеці та вийшла на контакт, звертайте увагу не лише на свої слова, а й на мову тіла: вираз обличчя, погляд, позу, жест.
- Якщо в цьому є потреба, виразно представтеся.
- Утримуйте зоровий контакт, але не дивіться на постраждалого постійно, щоб він не відчував тиску.
- Простежте, щоб у вас була відкрита поза тіла, не схрещуйте рук.
- Говоріть м’яко, спокійно, не дуже гучно.
Пам’ятайте: ви можете мати щире бажання допомогти людині, але якщо вона не хоче говорити, ділитися з вами, облиште її. Не тисніть на неї та ні до чого не змушуйте.
Якщо людина йде на контакт, зорієнтуйте її в ситуації. Запитайте:
- як її звати;
- де вона перебуває і
- що відбувається навколо.
Допоможіть постраждалому сісти й запропонуйте звичайні речі:
- воду, теплий чай;
- їжу;
- ковдру чи одяг, які зігріють.
Залишайтеся з людиною. Вислухайте її та скажіть, що співчуваєте. Запропонуйте покликати лікаря, якщо бачите, що в цьому є необхідність. Важливо, щоб ваше бажання допомогти було щирим. Якщо постраждалий відмовляється від допомоги й виявляє бажання побути на самоті, це означає, що йому потрібен час на те, щоб оговтатися. Не варто примушувати до спілкування.