Дисципліна, а не покарання
Дисциплінарні заходи потрібно застосовувати спокійно й завжди приватно
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/470790/vykhovannia.jpg)
Бути батьками — завдання не для слабких. Це до снаги тільки відважним людям, готовим узяти на себе відповідальність. Завдання полягає не лише в тому, щоб забезпечити дітей матеріально, а й у тому, щоб розвивати їхню особистість. Дисципліна — одна зі складових цієї праці.
Коли необхідно дисциплінувати дитину або підлітка, рекомендують позбавити їх чогось приємного для них. Для цього батьки, зберігаючи спокій, повинні заздалегідь обговорити з донькою чи сином, якими будуть дисциплінарні заходи в разі порушення домовленості. Дитина має наперед знати, що її чекає, і розуміти: у кожної дії є наслідки, тому не можна жити так, ніби твоя поведінка ніяк не впливає на обставини.
Психіатр Росс Кемпбелл у своїх книгах пропонує укласти з дітьми угоду, у якій чітко визначені огріхи та їхні наслідки, і прикріпити цей документ на помітному місці. Дитині необхідно розуміти, яку поведінку в її сім'ї вважають неприпустимою та що на неї чекатиме, якщо вона так поводитиметься. Таке життя, і сім'я — це місце, де дитина готується до дорослого життя.
Педагог Роджер Радлі теж дає поради щодо дисципліни.
По-перше, якщо можливо, використовуйте природні наслідки помилкової дії, перш ніж застосовувати дисциплінарні заходи. Наприклад, дитина з'їла нездорову їжу, яку їй заборонено вживати, і внаслідок цього погано почувається. Немудрі батьки додадуть ще й покарання. Проте в цьому немає потреби. Біль у животі - це вже достатній урок. Дитина на власному досвіді пізнає наслідки.
По-друге, дисциплінарні заходи потрібно застосовувати спокійно й завжди приватно. Багато батьків принижують гідність дітей, дорікаючи їм у присутності друзів. Це не лише принизливо, а й породжує почуття, протилежні до тих, які намагаються викликати батьки. Зазвичай все завершується образами.
Діти та підлітки повинні бачити справедливість і цінність виправлення, бо інакше дисципліна втрачає сенс. Дисципліну ніколи не можна застосовувати, щоб компенсувати своє розчарування. Тому стримуйте себе в гніві. Розлючена людина, як правило, втрачає контроль над собою. Якщо ви роздратовані, краще змовчати і нічого не робити. З дисциплінарними заходами не слід поспішати. Потрібно дати винному час усвідомити свою провину та її причини. Якщо ми виявляємо довіру до дитини чи підлітка, вони зазвичай її виправдовують. Та якщо звертаємося до них як до злочинців, їхня поведінка стає відповідною.
Не надто мудрі батьки висувають умови для любові: «Якщо ти погано поводитимешся, я більше тебе не любитиму/я від тебе піду». Малюк думає, що батьки люблять його тільки за щось добре, і намагається заслужити цю любов, стаючи невротиком. Дитину слід навчати визнавати провину. Якщо ми змушуємо дитину почуватися злочинцем, але не показуємо їй виходу, це неправильно. Ситуація ніколи не безнадійна настільки, щоб не знайти допомоги.
Дисципліна має слугувати для того, щоб дитина зрозуміла істинне значення сили волі. Цього можна досягнути в атмосфері довіри та збереження гідності. Дисципліна має переконати, а не залякати.
Доктор педагогіки Кей Кузьма сформулював такі правила дисципліни:
1. Уникайте нотацій. Критикувати можна тільки вчинки. Нотації та філософські розмови про неприйнятність поведінки навряд чи допоможуть виправити характер. Малюкові необхідно чітко і просто сказати, що так не можна було чинити, але водночас показати, що любите його. Не кажіть: «Хороші люди так не роблять». Такі зауваження передбачають, ніби він погана людина, а це руйнує його самоповагу та принижує гідність. Якщо дитина знає, що вчинила неправильно, не зосереджуйте на цьому увагу тривалий час.
2. Зважайте на мотиви. Реагувати на поведінку дитини потрібно відповідно до мотивів, а не результатів. Наприклад, якщо дитина випадково розбила щось, то її докори сумління будуть достатнім покаранням. А вам можна просто нагадати їй, щоб наступного разу була обережнішою. Однак, якщо малюк навмисно розбив щось у гніві, потрібно пояснити йому неприпустимість такої поведінки й ужити заходів. Коли дитину помилково карають за те, чого вона не робила, вона обуриться тим, що батьки її не зрозуміли. Це роздратування, спричинене несправедливим ставленням, може призвести до агресії.
3. Висловлюйтеся в позитивному сенсі. Не використовуйте заперечних наказів. Замість «Не ставай на стіл» скажіть: «Постій на підлозі». Це дасть змогу дитині зрозуміти, яка поведінка припустима. Вимога «Не ставай на стіл» — не пропонує дитині жодної альтернативи. Попередження на зразок: «Тільки спробуй ударити її знову» — не діють. Більшість дітей почує «удар її знову» й не забариться виконати почуте. Батьки часто самі винні в неприйнятній поведінці дітей через свою надто бурхливу реакцію на їхні погані вчинки. Діти швидко запам’ятовують, що розлючує батьків, тож коли вкотре захочуть їм дошкулити, просто робитимуть заборонені вчинки.
4. Уникайте необґрунтованих заборон. Необдумане «ні» ми часто промовляємо рефлекторно або через поганий настрій. Запитайте себе: чи обґрунтована моя відмова? Уникайте надто часто вживати слово «ні», бо воно стане звичним для дитини й не досягатиме мети. Батьки нерідко поспішають сказати «ні» у відповідь на прохання дітей замість того, щоб подумати, як би спробувати його виконати.
Наприклад, малюк запитує: «Можна, я піду погуляти?» Мама поспішає відповісти: «Ні». Дитина запитує: «Чому?». І далі: «Тому, що на вулиці нікого немає, а я не можу зараз піти з тобою». — «Навіщо тобі йти зі мною?» — «Щоб захистити тебе». — «Від чого?» — «Я ж сказала: ні!». — «Наша сусідка на вулиці, вона може наглядати за мною». — «Я сказала: ні!». — «Але чому не можна?». Тоді мама розуміє, що в неї немає переконливої причини для відмови й змінює своє попереднє рішення: «Ну, добре, іди».
Після цього ваша дитина дійде висновку: по-перше, ваше «ні» не остаточне; по-друге, якщо твердо наполягати, батьки можуть змінити рішення. Звісно, це не означає, що ви ніколи не можете змінювати рішення, особливо, якщо ви зрозуміли, що помилилися. Просто потрібно мати вагому причину, щоб сказати «ні» дитині й не ранити її своєю відмовою. Якщо можливо, скоротіть свої відмови до мінімуму.
5. Зберігайте репутацію. Не ставте дитину й себе у безвихідь. Завжди має бути можливість вийти зі складної ситуації.
Не погрожуйте зробити те, чого ви самі не бажаєте або не в змозі зробити. Не примушуйте дитину давати обіцянки, яких вона не зможе виконати. Наприклад: «Обіцяй мені, що ти ніколи більше не битимешся».
Не очікуйте від дитини виконання того, що вона зазвичай не робить, якщо тільки ви силоміць не примушуєте її. Наприклад: «З'їш усе до останньої крихти!».
Не пропонуйте дитині вибір, якщо ви не в змозі задовольнити її прохання. Утримуйтеся від пропозицій на кшталт «Чим би тобі хотілося погратися?». Таке запитання може спровокувати малюка обрати те, що ви не можете йому дати. Натомість краще скажіть: «Ти хочеш погратися з конструктором чи з головоломкою? Чи помалювати?».
6. Передбачайте можливі труднощі. Якщо ви зумієте вчасно застерегти дитину, це допоможе їй упоратися із ситуацією. Наприклад, якщо малюк грається із чужою іграшкою й ви точно знаєте, що інша дитина розсердиться, спрямуйте увагу свого малюка на інше заняття. Дуже багато з того, що трапляється з іншими дітьми, можна було б уникнути, якби батьки були більш спостережливі й допомогли дитині вчасно змінити свою поведінку.
Як запобігти труднощам:
Керування через дотик. Багато проблем із дисципліною виникає тому, що батьки недостатньо уважні, аби визначити початок конфлікту чи появу напруження. Іноді ніжне поплескування, обійми або ваша рука на плечі дитини будуть для неї нагадуванням, що ви поруч і готові прийти їй на допомогу. Вчасно поклавши руку на плече малюка, ви можете стримати його від агресивних дій. Цей метод дієвий особливо тоді, коли ви помічаєте, що емоційне напруження зростає. Дотик завжди має бути ніжним і дарувати впевненість.
Ін'єкція любові. Ваше доброзичливе схвалення та вияв любові можуть умить вивести дитину з будь-якого скрутного становища. Це можна зробити, сказавши лише декілька слів: «Я тебе люблю» або «Ти сьогодні молодець!». Можна підбадьорити жестами, усмішкою, підморгнути або міцно обійняти дитину. Батькам слід постійно запевняти дітей у тому, що їх приймають і люблять. Така батьківська підтримка допомагає їм розвинути навички самоконтролю.
Відволікайте увагу. Якщо дитина надто засмучена і її ніяк не вдається заспокоїти, спробуйте скерувати її увагу на ті види діяльності, де вона може досягти успіху. Цей метод особливо ефективний, якщо дитина ще надто мала, щоб її можна було переконати словами. Пропонуючи малюкові інший вид діяльності, намагайтеся, щоб він був максимально схожий на попереднє заняття. Наприклад, якщо дитина розкидає конструктор, то найвлучнішим «відволікальним» маневром стане кидання м’ячика в кошик або нанизування кілець на кілочок, але аж ніяк не вирізання з паперу чи інший малорухливий вид діяльності.
Пояснюйте ситуацію. Батьки часто дивуються, як легко можна вмовити дитину. Навіть дворічні діти здатні зрозуміти обґрунтування ваших дій, якщо зуміти їх зацікавити. Багато малюків засмучуються тому, що в них є бажання робити щось, але вони вибрали для цього не той час, не те місце або не мають необхідних матеріалів. Тоді дитина починає дратуватися, тому що їй не зрозумілі такі обмеження. Батькам знадобиться чимало терпіння, щоб пояснити дитині, як чинити в таких випадках. Наприклад: «У нас немає всього необхідного, щоб зробити домашнє морозиво, зате в нас є фрукти, і ми можемо зробити смузі». Коли ви намагаєтеся пояснити ситуацію, робіть це просто і небагатослівно.
Спонукання до спільної діяльності ефективне з трохи старшими дітьми. Вони люблять бути чемними й допомагати і зазвичай прислухаються до того, що їм пояснюють. Наприклад: «Спробуй якомога краще вивчити це оповідання, тому що іншим буде дуже цікаво його послухати».
Використовуйте спонукання та заохочення. Не слід давати обіцянки та заохочувати, щоб «підкупити» дитину.
Наприклад: «Якщо будеш слухняним, я дам тобі щось цікаве». Хоч іноді можна застосовувати цей метод, щоб спрямувати дитину до бажаної поведінки, але цей метод не має ґрунтуватися на правилі «ти мені, я — тобі». Спробуйте висловитися так: «Якщо ти швидко збереш іграшки, у нас ще залишиться час почитати улюблену книгу перед обідом».
Перш ніж обіцяти, подумайте, чи можете ви дотримати слово. Якщо ви в цьому не впевнені, слід попередити дитину про обставини, які цьому заважають. Наприклад: «Ми поїдемо в парк, якщо не буде дощу». Краще використовувати заохочення, щоб спонукати дитину добре поводитися, ніж постійно докоряти їй за погану поведінку.
Підготувала Нінель Кузнецька.