«Будемо жити!» — повторював Леонід Биков на екрані і в житті
12 грудня видатному українському акторові і режисеру виповнилося б 90 років
Життєва і творча стежки були до нього аж надто жорстокими. Але Биков вистояв перед усіма кривдами і болями. І назавжди закарбував своє ім’я в нашому мистецтві, ставши разом із Сергієм Параджановим, Іваном Миколайчуком, Леонідом Осикою, Юрієм Іллєнком продовжувачем започаткованого Олександром Довженком світового феномену — українського поетичного кіно.
Він народився у селі Знаменському на Донеччині. У дитинстві мріяв про небо, але не судилося. Через багато років Биков втілив цю мрію на екрані.
Першим кроком до неї стало навчання у Харківському театральному інституті. Після кількох років на сцені — кінематограф. Ролі в «Альошчиній любові», «Добровольцях», «Приборкувачці тигрів» і особливо головна — у «Максимі Перепелиці» — принесли йому всенародне визнання.
Із 1960 року працював на кіностудії «Ленфільм», де 1963-го дебютував як режисер в улюбленій і сьогодні комедії «Зайчик». Попри глядацький успіх, начальство картину критикувало і негласно заборонило Бикову займатися режисурою. Тоді у нього стався перший інфаркт.
Кілька років творчого простою. Митець відмовлявся від сценаріїв і зйомок у, як сам писав, «брехливих і антихудожніх речах — соромно». «Час повертатися додому», — писав він тоді друзям. І 1966-го після настійних умовлянь Івана Миколайчука таки переїхав у Київ.
Але й там зустріли прохолодно. Ще тоді мав сценарій «У бій ідуть лише «старики», але запустити картину не вдавалося. Чиновникам така стрічка видалася не надто героїчною, а герої — опереточними. Знову ігнорування, інтриги. Без роботи і перспектив мешкав з родиною у гуртожитку. На студії не мав навіть свого стільця. Приходив туди, сідав у кутку під сходами, пив каву і смалив дешеві цигарки.
Коли майже шестирічний простій уже доводив до відчаю, висока московська комісія схвалила запуск фільму «Де ви, мудреці?». «Виходить, житимемо!» — зрадів Биков.
Це був перший крок до «Стариків». Він таки домігся зйомок цієї знакової для нього і для всього українського кінематографа картини, де став режисером-постановником і виконавцем головної ролі командира співучої ескадрильї капітана Титаренка.
Але й тут почалося з перепон. Бикову відмовили у кольоровій плівці, дали тільки чорно-білу. Та від цього фільм тільки виграв! Із вмонтованими чорно-білими кадрами фронтової кінохроніки «Старики» сприймалися майже як документальна стрічка. Коли вже в наші дні її «окольоровили», то це бездарне рішення глядачі сприйняли як знущання з кіношедевру.
Фільм вийшов на екрани 1974 року, за перший рік прокату в СРСР його подивилися 45 мільйонів глядачів. Окремий показ і зустріч з кіногрупою влаштували для прототипів героїв — ветеранів тієї самої співучої ескадрильї винищувачів, яка існувала насправді і хоробро воювала під командуванням капітана Попкова — майбутнього двічі Героя Радянського Союзу і генерала. Під час перегляду вони плакали, не ховаючись, впізнаючи на екрані себе молодими.
Блискуча режисура і гра акторів, до добору яких Леонід Федорович мав особливе чуття, дозволила йому сягнути тієї найвищої вершини, яка зветься художньою правдою. Саме він по-справжньому відкрив для кінематографа киян Володимира Талашка (старший лейтенант Скворцов), Сергія Іванова (лейтенант Александров — Кузнєчик), Сергія Підгорного (лейтенант Шедронов — Смуглянка), москвичку Євгенію Симонову (пілот-штурман нічного бомбардувальника У-2 Катя), для якої це була взагалі перша роль у кіно.
Натурні зйомки відбувалися на аеродромі Добровільного товариства сприяння армії, авіації і флоту (ДТСААФ, було таке в радянські часи) неподалік Чернігова. На знімальному майданчику панувала залізна дисципліна (так у Бикова, попри його м’який, аж сором’язливий характер, було завжди), траплялися й курйози. Приміром, Леонід Федорович сідав у кабіну заправленого для зйомок командирського літака з намальованими на борту нотами і… їздив у ньому по всьому аеродрому, перевіряючи готовність до початку роботи. А міг зробити це верхи на коні — тому самому, на якому з’являється в кадрі із сутінкової мряки перед своїм авіатехніком Макаричем зі словами «Вибач, танка не було».
Іншим разом кілька молодих акторів вельми оригінально скористалися наданим вихідним. Зібравшись у Чернігів за покупками, повдягали військову форму своїх героїв з усіма орденами і у такому вигляді дефілювали містом під здивованими поглядами перехожих. Міліціонери та військові навіть козиряли цим «орденоносним» юнакам.
Є у фільмі епізод, який дивом пройшов повз увагу пильних радянських цензорів. Після бою пілоти співучої ескадрильї, поки їхні винищувачі заправляють пальним і набоями для наступного вильоту, самі «заправляються» варениками просто на траві аеродрому. На репліку Титаренка «Як же ви не помітили! Ми ж сьогодні над моєю Україною билися!», ті відказують: мовляв, нічого особливого, небо як небо. «Е, ні! — заперечує комеск. — В Україні і небо блакитніше, і сонце яскравіше, і трава зеленіша!». Цю фразу цілком могли розцінити як націоналістичну і вирізати епізод, хоча насправді це просто слова справжнього українця-патріота.
Головною піснею і музичною темою фільму стала «Смуглянка», написана ще у воєнні роки (хоча насправді тоді ніяких молдавських партизанських загонів не було). Але по-справжньому всенародно популярною і улюбленою стала після виходу на екрани «Стариків». Написати оригінальну музику Биков просив уже відомого тоді композитора Ігоря Поклада. Ознайомившись із сюжетом і частиною вже знятого матеріалу, він сказав: «Льоню, мені тут нічого робити. Залишай „Смуглянку“ і як музичну тему».
У 1974 році «Старики» були представлені на Всесоюзному кінофестивалі у Баку і навіть номінувалися на Гран-прі. Перебуваючи там і довідавшись, що на цю нагороду висунули також «Калину червону» Василя Шукшина, Биков офіційно і категорично наполіг, щоб його стрічку зняли з конкурсу, а головний приз присудили «Калині». Сказав, що у списку, де Шукшин буде першим, матиме за честь бути сотим. Не будучи особисто знайомим із Шукшиним, він не наважувався підійти до нього. Той сам розшукав Бикова, міцно потиснув руку і обійняв.
Наступним фільмом Бикова-режисера — і також вершинним — стала знята у 1976 році героїчна воєнна картина «Ати-бати, йшли солдати…», де він яскраво зіграв єфрейтора Святкіна. Тут також проявилася режисерська далекоглядність майстра — роль рядового Кринкіна стала першою в кінокар’єрі Богдана Бенюка. Як розповідав потім актор, саме Биков навчив його по-справжньому щиро плакати перед камерою, як і досягати справжнього драматизму і трагізму у кадрі.
На роль відчайдушного сержанта Балтики Леонід Федорович запросив актора Київської кіностудії імені О. Довженка, нині львів’янина і народного артиста України Івана Гаврилюка.
— Познайомився з Леонідом Биковим у день його переїзду з Ленінграда до Києва, — розповів «Високому Замку» Іван Ярославович. — Звісно, підтримували дружні стосунки, працюючи разом на студії Довженка. Починаючи роботу над фільмом «У бій ідуть лише «старики», він запропонував мені роль Скворцова — цікаву, складну. Та я відмовився, бо саме тоді знімався в іншій картині, і ту роль зіграв Володимир Талашко. А я досі шкодую про ту відмову!
Натурні зйомки «Ати-бати, йшли солдати…» відбувалися взимку біля підмосковного Загорська. Епіцентр усього процесу — Леонід Федорович. Усе було справжнім — сніг, морози, які сягали 36 градусів. А я одягнутий у флотський тільник, яку колишній моряк Балтійського флоту, потрапивши в піхоту, принципово не знімав. Та я не мерз! Справа не у якихось фізіологічних особливостях, а у внутрішній закарбованості того, з яким великим художником і людиною пощастило працювати.
Усі ми грішні, десь щось неправедного у кожного є за собою. Леонід Биков — виняток, він без гріха! Біблія каже також, що святе місце порожнім не буває. Тільки не місце Бикова! Такого, як він, нема і більше не буде. Його любили всі, хоча ми ще не навчилися пишатися такими постатями. Геніально сказав про нього Іван Миколайчук: «Леонід Биков — як хліб».
У 1974 році Леоніду Федоровичу присвоїли звання народного артиста України, а у 1977-му за створення «У бій ідуть лише «старики» і «Ати-бати, йшли солдати…» Биков був удостоєний Державної (нині Національна) премії України імені
11 квітня 1979 року по обіді він на своїй «Волзі» повертався додому з дачі (насправді — звичайної сільської хати). Пройшов дощ, асфальт був мокрим. На трасі Київ — Мінськ неподалік Димера на швидкості 90 км/год. пішов на обгін трактора, який повз із 20 км/год. Виїхавши на ліву смугу, раптом побачив перед собою зустрічну вантажівку ГАЗ-53. Вдарив по гальмах, але лобового зіткнення було вже не уникнути. Слизькою трасою «Волгу» несло вперед 22 метри, а після удару ГАЗ-53 тягнув її вже перед собою ще 18 метрів. Биков загинув на місці.
Обсмоктувалися різні версії аж до замовного вбивства. Теревені про самогубство також не мали жодного підґрунтя. Прощальний лист-заповіт до своїх друзів Івана Миколайчука та Миколи Мащенка, який Биков написав іще 1976 року, починається так: «Ніколи і нікому не вірте, що я наклав на себе руки». Цю безглузду версію спростувало і слідство, встановивши: навіть у момент зіткнення педаль гальма «Волги» була до упору втиснутою ногою Бикова. Воно ж довело повну непричетність до аварії водія ГАЗ-53 і виправдало його, хоча він розумів, хто саме загинув і був готовий сісти у в’язницю. Було доведено: це був фатальний збіг обставин.
За два тижні до смерті Леонід Биков поїхав у Ленінград провідати у лікарні свого друга актора Олексія Смирнова. На війні сержант Смирнов став повним кавалером солдатського ордена Слави (таких усього було 112). У «Стариках» Биков навіть зберіг в образі авіатехніка його справжнє по батькові — Макарич. Кілька годин друзі жваво спілкувалися у лікарні, а попрощався Маестро своєю знаменитою фразою з фільму: «Будемо жити, Макаричу! Будемо жити!».
Вістки про загибель Бикова лікарі Смирнову не сповіщали, щоб не завдати йому удару. Напередодні виписки, 9 травня 1979 року, Смирнов купив кілька пляшок коньяку, щоби вдячно пригостити лікарів. «Піду оце зараз дзвонити у Київ Льоні, — бадьоро сказав Макарич. — Привітаю зі святом, повідомлю, що виписуюся». «Нема кого вітати, Олексію Макаровичу, — змушені були сказати лікарі. — Немає більше вашого друга…». На очах Смирнова забриніли сльози, він пішов у палату, ліг на своє ліжко і за хвилину помер.
У тому прощальному листі Леонід Биков з властивими йому почуттям гумору та іронією «зрежисерував» власний похорон: «Ніяких оркестрів, студій, Будинку кіно — Боже борони. З дому — просто туди, куди годиться. Це мій крик, мольба. Не треба цирку, що зветься почестями, жодних надгробних промов, бо я встану і піду — вийде конфуз. Тільки хтось із вас один, кому захочеться, скаже одне слово: «Прощавай!».
Усе зробили так, як заповів Маестро…