Бензин А-95 і дизель – тільки для спецтранспорту й авто критичної інфраструктури

На Львівщині почалися перебої з пальним

«Учора ввечері (понеділок, 14 березня) під’їхала на заправку і здивувалася, чому немає машин, – розповіла «ВЗ» львів’янка пані Марія. – З’ясувалося, що реально можу заправитися тільки пальним «дизель плюс», яке дуже дороге. Заправник сказав, що дизель лише за безготівку і тільки для спецтранспорту та авто критичної інфраструктури. Зрештою, про це прочитала також в оголошенні на заправці. Донедавна у Львові з бензином було все гаразд. Довелося заправлятися дорогим пальним…».

Фото Юлії Підлужної
Фото Юлії Підлужної

«Я зрозуміла, чому така ситуація. 70% дизелю досі ми мали з Білорусі, – про­довжує розмову пані Марія. – Тепер ця країна, як партнер загарбника, припи­нила поставки. Нещодавно була інфор­мація, що в Україну має надійти бензин із Заходу. Наразі чекаємо… Подруга з Києва розповіла, що у столиці катастро­фічна ситуація з бензином. Знайти бен­зин на київській заправці – це квест…».

«Щодо економіки, то в Україні чи не найгостріша ситуація з пальним, – пові­домляє «ВВС News Україна». – Впродовж багатьох років Україна надзвичайно за­лежала від російських енергоносіїв, зо­крема від поставок нафти та пального з Росії та Білорусі. У 2021 році разом ці дві країни поставили на український ринок дві третини бензинів та дизелю. Після нападу Росії на Україну, та ще й з використанням території Білорусі для цьо­го, є реальна загроза перекриття і будь-яких альтернативних поставок морем. Пальне потрібне не лише для доставки товарів, евакуації людей, а й для того, щоб заправляти бойову техніку україн­ського війська».

«Нинішня ціна на нафту – 140 дола­рів за барель – вже на 40% вища, ніж до війни, – розповів «ВВС News Украї­на» експерт, директор консалтинго­вої компанії А-96 Сергій Куюн. – Якщо зберегти поточну торгову націнку АЗС, встановлену Кабміном, виходить 48-50 грн за літр. Є ще варіант: пальне просто зникне. Його просто перестануть при­возити». Експерт пропонує, аби уряд скасував усі податки на пальне – ПДВ та акцизи. За таких умов ціни на пальне мо­жуть втриматися у діапазоні 34-37 грн за літр. Але найголовніше – наповнити ри­нок і налагодити новий ланцюжок поста­вок в обхід Білорусі. Хоча ця нова логіс­тика буде витратнішою, ніж до війни.

«Кабмін переглянув формулу ціноут­ворення і звернувся до ВР із законопро­єктом знизити ПДВ до 7% і обнулити ак­циз на нафтопродукти, – написав Сергій Куюн у своєму ФБ. – Що це дасть? Якщо брати середнє котирування з початку березня, то гранична вартість бензину становитиме близько 38 грн за літр, ДТ – близько 35 грн за літр. Це відповідно на 8 і 5 грн менше, ніж було би за дію­чою формулою. Залишається очікувати на кінцеве схвалення. Але найголовні­ше – відкривається шлюз для нових по­ставок. Також на розгляді Кабміну – тим­часова відміна технічного регламенту на нафтопродукти, що дозволить імпорту­вати пальне більш низьких екологічних стандартів. Це розширить можливос­ті пошуку нових партій для наповнення ринку».

Коментар для «ВЗ»

Юрій Бучко, заступник голови Львівської ОДА

Не можу сказати, що зараз є криза з пальним. Але є обмежені поставки. У пер­шу чергу це стосується поставок зі Східної України, з Кременчуцького НПЗ. Це нафто­заправні станції, якими користувалися «Укрнафта», БРСМ, і справді по цих станціях є питання з поставками. Якщо говорити про компанії WOG, OKKO, то вони зараз запо­внені дизелем, бензином і газом від 50% до 80%. Трохи гірша ситуація у компаній AMOC, SOCAR, Chipo. Там є бензин, але в обмеже­ній кількості. Якщо говоримо про комер­ційне пальне, то його активно поставляють WOG, OKKO,S OCAR, затримок немає. Якщо говорити про гуманітарну допомогу паль­ним, то вона надається країнами Європи на військові потреби.

На кількість пального також впливатиме посівна кампанія, там буде потреба у вели­кій кількості пального. На державні потреби пальне буде. У першу чергу забезпечуються армія, державні підприємства, а після цьо­го вже відпускається пальне на комерційній основі. Ситуація, яка зараз є, такою вона і буде. На певних заправних станціях, можли­во, буде обмеження в продажу, але в основних компаній, які займаються імпортом з Європи, пальне буде. Ціна на пальне нара­зі буде така, як є зараз. Якщо уряд прийме певні рішення щодо відміни акцизу та ПДВ, ціна буде нижчою.

Читайте також: «П’ятдесят упаковок гречки розкупили за пів години»

Схожі новини