Бензин А-95 і дизель – тільки для спецтранспорту й авто критичної інфраструктури
На Львівщині почалися перебої з пальним
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/454185/pexels-skitterphoto-9796.jpg)
«Учора ввечері (понеділок, 14 березня) під’їхала на заправку і здивувалася, чому немає машин, – розповіла «ВЗ» львів’янка пані Марія. – З’ясувалося, що реально можу заправитися тільки пальним «дизель плюс», яке дуже дороге. Заправник сказав, що дизель лише за безготівку і тільки для спецтранспорту та авто критичної інфраструктури. Зрештою, про це прочитала також в оголошенні на заправці. Донедавна у Львові з бензином було все гаразд. Довелося заправлятися дорогим пальним…».
/wz.lviv.ua/images/articles/2022/03/benzyn.jpg)
«Я зрозуміла, чому така ситуація. 70% дизелю досі ми мали з Білорусі, – продовжує розмову пані Марія. – Тепер ця країна, як партнер загарбника, припинила поставки. Нещодавно була інформація, що в Україну має надійти бензин із Заходу. Наразі чекаємо… Подруга з Києва розповіла, що у столиці катастрофічна ситуація з бензином. Знайти бензин на київській заправці – це квест…».
«Щодо економіки, то в Україні чи не найгостріша ситуація з пальним, – повідомляє «ВВС News Україна». – Впродовж багатьох років Україна надзвичайно залежала від російських енергоносіїв, зокрема від поставок нафти та пального з Росії та Білорусі. У 2021 році разом ці дві країни поставили на український ринок дві третини бензинів та дизелю. Після нападу Росії на Україну, та ще й з використанням території Білорусі для цього, є реальна загроза перекриття і будь-яких альтернативних поставок морем. Пальне потрібне не лише для доставки товарів, евакуації людей, а й для того, щоб заправляти бойову техніку українського війська».
«Нинішня ціна на нафту – 140 доларів за барель – вже на 40% вища, ніж до війни, – розповів «ВВС News Україна» експерт, директор консалтингової компанії А-96 Сергій Куюн. – Якщо зберегти поточну торгову націнку АЗС, встановлену Кабміном, виходить 48-50 грн за літр. Є ще варіант: пальне просто зникне. Його просто перестануть привозити». Експерт пропонує, аби уряд скасував усі податки на пальне – ПДВ та акцизи. За таких умов ціни на пальне можуть втриматися у діапазоні 34-37 грн за літр. Але найголовніше – наповнити ринок і налагодити новий ланцюжок поставок в обхід Білорусі. Хоча ця нова логістика буде витратнішою, ніж до війни.
«Кабмін переглянув формулу ціноутворення і звернувся до ВР із законопроєктом знизити ПДВ до 7% і обнулити акциз на нафтопродукти, – написав Сергій Куюн у своєму ФБ. – Що це дасть? Якщо брати середнє котирування з початку березня, то гранична вартість бензину становитиме близько 38 грн за літр, ДТ – близько 35 грн за літр. Це відповідно на 8 і 5 грн менше, ніж було би за діючою формулою. Залишається очікувати на кінцеве схвалення. Але найголовніше – відкривається шлюз для нових поставок. Також на розгляді Кабміну – тимчасова відміна технічного регламенту на нафтопродукти, що дозволить імпортувати пальне більш низьких екологічних стандартів. Це розширить можливості пошуку нових партій для наповнення ринку».
Коментар для «ВЗ»
Юрій Бучко, заступник голови Львівської ОДА
Не можу сказати, що зараз є криза з пальним. Але є обмежені поставки. У першу чергу це стосується поставок зі Східної України, з Кременчуцького НПЗ. Це нафтозаправні станції, якими користувалися «Укрнафта», БРСМ, і справді по цих станціях є питання з поставками. Якщо говорити про компанії WOG, OKKO, то вони зараз заповнені дизелем, бензином і газом від 50% до 80%. Трохи гірша ситуація у компаній AMOC, SOCAR, Chipo. Там є бензин, але в обмеженій кількості. Якщо говоримо про комерційне пальне, то його активно поставляють WOG, OKKO,S OCAR, затримок немає. Якщо говорити про гуманітарну допомогу пальним, то вона надається країнами Європи на військові потреби.
На кількість пального також впливатиме посівна кампанія, там буде потреба у великій кількості пального. На державні потреби пальне буде. У першу чергу забезпечуються армія, державні підприємства, а після цього вже відпускається пальне на комерційній основі. Ситуація, яка зараз є, такою вона і буде. На певних заправних станціях, можливо, буде обмеження в продажу, але в основних компаній, які займаються імпортом з Європи, пальне буде. Ціна на пальне наразі буде така, як є зараз. Якщо уряд прийме певні рішення щодо відміни акцизу та ПДВ, ціна буде нижчою.
Читайте також: «П’ятдесят упаковок гречки розкупили за пів години»