«Не раджу вам тут заправлятися…»
У Львові процвітає торгівля сумнівним пальним на стихійних заправках-«будках»
«Був у Львові. Мав час і натхнення проінспектувати місцевий „бензиновий ландшафт“. Звітую: жах і розчарування! Ну як у такому чарівному місті, де є Стрийський парк, площа Ринок, модернові житлові комплекси, можуть всюди стирчати іржаві бочки з дизелем, скрапленим газом, бензином? Це Сомалі чи Галичина? Панове Садовий, Козицький! Ви сліпі? Я за пару годин нарахував два десятки бочок! А всього їх по місту та області понад сотня. Це не просто небезпечно та елементарно рагульно ззовні, це прямі втрати ваших бюджетів! З кожного легально проданого літра у казну місцевих громад йде понад дві гривні. Відповідно коли нелегально — то не йде!».
Отакий «рознос» влаштував місту Лева директор столичного консалтингового агентства «А-95» Сергій Куюн. Велику статтю «Місто сліпих левів: як Львів окупували нелегальні продавці пального» він опублікував у себе на ФБ.
Я зацікавилася цією інформацією: невже у Львові справді є таке неподобство, як стихійні заправки? Журналісти «ВЗ» заправляють своїх «залізних коней» на сертифікованих АЗС — ОККО, «Сокар» та інші, а про такі «бочки» і не чули…
Ми вирішили розшукати хоча б одну «ліву» заправку. Нарешті один колега пригадав, що колись випадково бачив щось подібне в районі ТЦ «Вікторія гарденс», на в'їзді у місто.
Інша колега люб’язно погодилася допомогти із транспортом. І ось наш «Мерседес» вже доїжджає до межі міста. Роззираємося навкруги, але не бачимо жодної «бочки». Вирішили заїхати на заправку «Сокар»: там точно мають знати усе про АЗС — і про «ліві», і про «праві». І справді - продавчиня в супермаркеті одразу вказала, як нам розшукати те, що потрібно. «Це зовсім неподалік, на вулиці Трускавецькій, майже на куті… Звертайте на вулицю і там побачите», — пояснює. «Не боїтеся конкуренції?» — запитуємо. «Вони нам не конкуренти, — відповіла дівчина. — Ті машини, що їдуть до нас, туди не поїдуть», — впевнено відповідає.
Завертаємо у перший від «Сокару» провулок і - вуаля! — за пару метрів дійсно бачимо обабіч дороги декілька непримітних будочок. На них — скромні вивіски «ДП», «А-95», «Газ». Всередині колонки з пальним, на даху — маленька і майже непомітна стела з цінами. Усе це господарство обслуговує один юний хлопець, який насторожено зиркає довкола. Намагаємося непомітно зробити фото. Однак хлопець нас помітив і «скремпувався». Тоді вдаємо, ніби хочемо заправити машину:
— А у вас по чому бензин?
— По 52,30 — «А дев’яносто п’ятий». Ось на стелі. Дизель — 47 гривень… (Того дня ціна дизелю на ОККО була вже 60 грн. — Ред.).
— Багато у вас заправляється?
— Багато. Ось, вже їдуть…
Хлопець відволікся від нас і націлився на клієнтів. До заправки дуже швидко вишикувалася черга з «розвалюх». Перший під'їхав «Фіат Добло», розписаний рекламою кондиціонерів. Тобто машина не приватна, а фірми. За ним прилаштувалася, судячи по камуфляжному тюнингу, якась вельми стара військова машинка (потім з’ясувалося, що вони заправляються газом). А далі - старенький «Фольксваген». На щастя, на противагу неговіркому заправнику, керманич «Фіата» виявився комунікабельним і поки заправлявся, розповів «усю правду»…
— Мій знайомий сказав, що тут можна дешевше заправитися. Але я щось трохи боюся тут заправлятися, — кажу чоловікові…
— Я вже два роки тут заправляюся. Все ок. А у вас яка машина? «Мерседес»? О, ні. Тоді їдьте на ОККО. «Пульсу» вальніть хорошого, «євродизель» той.
— А тут неякісний бензин?
— Він може бути нечистий. У вас дуже дорогі форсунки. Приблизно 500 доларів одна форсунка коштує. А може, і більше. Вам треба якісне пальне…
— А ця заправка якась нелегальна?
— Не знаю…
— А вам це пальне як?
— То така машина… Вона «їсть» все підряд!
Поки говоримо, бачимо, що позаду вишикувалась черга з чотирьох машин. Звертаємо увагу, наскільки усе довкола цієї заправки необладнане, не передбачено жодних засобів безпеки. Таке враження, що повернулися у «буремні 99-ті роки». Навіть виїхати звідси важко, бо паралельно по Трускавецькій рухається цілий потік машин. Тут поліція мала би навести лад! Але, схоже, поліцію ця ситуація не цікавить…
Цікаво, чи платить ця «АЗС» акцизи і податки? Виторг тут має бути добрий, бо «наливайка», як ми побачили, доволі популярна. А затрати мінімальні - працює одна людина. До речі, було оголошення, що на роботу вони шукають працівника.
Отже, виникає закономірне питання- наскільки законні такі «будки»? Скільки є таких «точок» у Львові та області? Звідки туди надходить пальне, якої воно якості? І взагалі - хто це все «кришує»?
Усі ці запитання ми адресували у пресслужби Львівської ОДА і обласної Податкової. Чекаємо офіційної відповіді.
Коментар для «ВЗ»
Богдан КЕЙВАН, директор департаменту ПЕК Львівської ОВА
Торік ЛОВА робила рейди спільно з Нацполіцією, Держпродспоживслужбою, Держгеокадастром, Асоціацією заправників по таких заправних станціях. Склали перелік нелегальних, на їхню думку, заправок. Та зараз діє Постанова Кабміну № 303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану». Тому перевірки зменшилися. Офіційно та сама Держпродспоживслужба та інші контролюючі органи нібито не мають права проводити такі планові перевірки. Зараз за окремими зверненнями ці перевірки здійснюються, витребують документи. Там так само має бути включена і екологічна інспекція, бо викиди є, а до заправних станцій є дуже високі вимоги. За станом на минулий рік таких станцій, що перевірялися, було близько сотні. Цього року перевірок не здійснювали.
Юрій КУЧАБСЬКИЙ, віцепрезидент з закупівель, гуртових продажів і нових видів бізнесу мережі автозаправних комплексів ОККО
Тіньовий сектор нафтопродуктів — болюче питання як для мереж АЗК, які працюють прозоро на ринку, так і для держави. Тим паче зараз, коли кожна гривня на рахунку, бо йде на оборону. Для нас це втрата частки ринку, через недобросовісну конкуренцію з боку тіньовиків. Ми інвестуємо в автозаправні комплекси, отримуємо всі необхідні дозволи і ліцензії, в той час, як нелегали працюють без оформлення земельної ділянки, дозвільних документів, без встановлення касових апаратів та працевлаштування співробітників. Ми імпортуємо якісні нафтопродукти з багаторівневим контролем якості, тоді як «чорні» АЗС торгують незрозуміло яким продуктом без чеків РРО. Тож, рахуємо, скільки держбюджет недоотримує податків від тіньового сектору, які могли би піти на забезпечення ЗСУ.
А тим часом…
Львівська міськрада: ділянка під АЗС на вулиці Трускавецькій — самовільно зайнята
Львівська міськрада також моніторить діяльність АЗС у місті. Зокрема, управління державного контролю за використанням та
охороною земель Львівської міської ради здійснює моніторинг земельних ділянок під об'єктами АЗС. Як повідомили «ВЗ» у цьому управлінні, для ефективного податкового адміністрування нарахування та справляння плати за землю відомості Державного земельного кадастру повинні містити коректну інформацію про цільове призначення земельної ділянки. Наявність помилок у цільовому призначенні може спричиняти недоотримання коштів місцевому бюджету та некоректне нарахування податкових зобов’язань для фізичних і юридичних осіб.
У зв’язку з цим управлінням держконтролю за використанням та охороною земель Львівської міськради здійснюється моніторинг земельних ділянок під об'єктами АЗС у місті Львові.
За результатами проведеного моніторингу спеціалісти управління обстежили земельні ділянки комунальної власності під об'єктами АЗС та склали 22 акти обстеження на 27 земельних ділянках. Залишилось обстежити ще 23 земельні ділянки під об'єктами АЗС.
За результатами проведених обстежень виявлено, що є:
- 20 земельних ділянок, які використовуються не за цільовим призначенням;
- 7 самовільно зайнятих земельних ділянок за адресами: вул. Збиральна, вул. Кузневича, 5, вул. Хмельницького, 291, вул. Рудненська, 1, вул. Кульпарківська-вул. Трускавецька, вул. Зубрицького, 7, вул. Т. Шевченка, 321; м. Дубляни, вул. Львівська, 3.
Управління скерувало листи в правоохоронні органи, за результатами чого ті відкрили кримінальні провадження щодо можливого самовільного зайняття земельних ділянок.
Також управління держконтролю за використанням та охороною земель скерувало листи землекористувачам щодо невиконання вимог з використання земель за цільовим призначенням. Цим землекористувачам запропоновано звернутись до органу Державного земельного кадастру щодо зміни Коду КВЦПЗ земельної ділянки відповідно до виду фактичної діяльності - з наступним внесенням відповідних змін до укладених договорів оренди землі.