Борщовий набір знову подорожчав
Моркву завозимо з Білорусі, а цибулю — з Казахстану
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/379362/bazar.jpg)
Як кажуть, не той врожай, що надворі, а той, що в коморі. Отож урожай зібрали. Казали, що вродило добре. Але ціни не падають. Тема борщового набору на слуху у кожного українця. Журналіст «ВЗ» завітала на найбільший гуртовий ринок Західної України «Шувар», аби послухати, що говорять з цього приводу наші аналітики — у рамках конференції «Майбутнє ринку „борщового набору“ в Україні». Партнерами заходу стали Міжнародна фінансова корпорація та департамент агропромислового розвитку Львівської ОДА.
За словами директора департаменту агропромислового розвитку Львівської ОДА Людмили Гончаренко, Львівщина забезпечує себе овочами. Їх виробляють переважно в індивідуальному секторі. Якість цієї продукції треба підвищувати.
«Основні овочі борщового набору нині значно дорожчі, ніж рік тому, — розповідає керівник департаменту «Аналітика» ОРСП «Шувар» Тетяна Гетьман. — Аутсайдером подорожчання є картопля. Бо українці, які почали більше уваги приділяти здоровому харчуванню, стали менше споживати картоплі, заміняючи її у своєму раціоні крупами. Експортувати картоплю наші фермери теж не можуть, навіть у Білорусь, — через фітосанітарні норми.
Буряк за останні два сезони показав позитивну динаміку (цього року трохи подешевшав). До нього скептично ставилися, і наприкінці минулого року почали навіть з’являтися буряки з Польщі. Зараз у нас буряк теж досить дорогий, у Білорусі дешевший. Якщо ціна далі зростатиме, то ввозитимуть з Білорусі. По моркві торішнього сезону була рекордна ціна. Зараз, коли наші господарники зібрали врожай, ціна почала знижуватися. Але вже понад три тижні на «Шуварі» продають білоруську моркву — миту, упаковану в пакети. Коштує вона 15 грн. за кг.
Цікава ситуація з цінами на цибулю. Має неврожай Польща, приїжджали представники і запитували, як з цибулею у нас. Знайшли цибулю на продаж аж у Казахстані. Звідти можуть і до нас завезти, коли наші виробники й надалі підніматимуть ціну (вони готові навіть до 30 грн. підняти). Але те, що у Польщі неврожай, не означає, що в нас треба піднімати ціну до 30 грн.".
Також, за словами Тетяни Гетьман, Львівщина мало експортує овочів борщового набору. Раніше експортували в Росію. Коли закрився цей ринок, відкрився ринок країн ЄС. Львівська область могла б для цього використати своє географічне розташування. Але тими преференціями не скористалися — бо якість продукції не відповідає вимогам покупців із розвинених країн.
Ще одна новація — тепер фермери не прогнозують урожай, вони орієнтуються на врожай торішній. Може з’явитися інформація, що, до прикладу, у Польщі не вродила цибуля, і всі вирішили завезти цибулю туди. А на ринок України завозять цибулю з Казахстану.
«В Україні споживач „борщового набору“ змінюється швидше, ніж змінюється виробник, — зазначали на конференції. — Українці зароблені гроші готові витрачати на якісні смачні продукти, максимально зручні до споживання».
Про те, що треба змінювати свою психологію, нашим фермерам говорила директор СЕО Торгового Дому «Калинівка-Преміум» Марія Антонова. Насамперед фермерам слід подбати про підвищення ефективності власного бізнесу. Але їм важко змінити свою ментальність. «Українських виробників надто важко мотивувати працювати системно. Вони відкриті до такого формату співпраці, коли ціни на продукцію низькі. Але в такий сезон, як зараз, фермери „закриваються“, домовитись з ними вкрай важко. Тобто принцип системності руйнується на самих початках. А без цього ми втрачаємо конкурентоспроможність навіть на внутрішньому ринку. Про експорт у таких умовах навіть не варто починати розмову», — каже Марія Антонова.
Прослухавши теоретичну частину, журналіст «ВЗ», звичайно ж, вирушила на ринок «Шувар», аби подивитися, як усе відбувається на практиці. Суботнього дня було багато охочих як продати товар, так і купити його. Однак покупці багато не брали, приглядалися до цін. Картопля, як і говорили експерти на конференції, була недорогою — за 5 грн. можна купити велику і добірну. Навіть побачила свіжу молоду картоплю. Розпитую продавчиню, де така картопля росте. Відповідь отримала різку: «У Золочеві. Хочете — купуйте, а не хочете — не заважайте!». Іду далі. Побачила у продавчині, пані Марії, гарний бурячок. Продавчиня правила за нього 10 грн. за кілограм. Морква теж гарна — по 15 грн. Покупець пані Ірина приїхала подивитися, купила трошки моркви, картоплі. Каже, багато не купує, бо нема де зберігати, та й ціна не дуже низька. Наступного тижня купить те, що необхідно. Розповіла, що старається приїжджати частіше, бо їй, пенсіонерці, зараз важко багато довезти додому.
А тим часом…
Овочевий кошик в Україні за рік подорожчав на третину, або на 34% (10,5 грн.). Вартість овочевого кошика на кінець вересня 2018 року становила 41,2 грн., тоді як минулого року він коштував 30,7 грн. Про це повідомив директор в Українській асоціації постачальників торговельних мереж Олексій Дорошенко.
«За рік овочі стали дорожчими від 10% до 55%, а саме: морква — на 55%, цибуля — на 36%, буряк і капуста — на 33%, картопля — на 10%. Порівняно з минулим роком морква додала 4,2 грн. за кілограм, цибуля — 2,1 грн., капуста та буряк — по 1,8 грн., а картопля — 60 коп. Стали дорожчими овочі — подорожчав борщ», — зазначив пан Дорошенко. За його словами, за останні сім місяців поточного року борщовий набір подорожчав на 22%.