Передплата 2024 ВЗ

В Україні іноземці збудують автозаводи?

Експерти переконані, що цих заводів не буде. Продажі нових авто тим часом падають...

Продажі автомобілів в Україні у травні впали, а ціни на новенькі іномарки через спецмита зросли. У владі сподіваються, що це злякає міжнародні автомобільні корпорації і вони, якщо вже невигідно завозити автомобілі в Україну, почнуть випускати їх тут. Міністр економічного розвитку і торгівлі України Ігор Прасолов навіть запропонував японцям будувати в Україні автозаводи. «Ми хотіли б створити такі умови, щоб відомі японські автовиробники будували заводи на території України і випускали на нашій території лінійку своїх авто», — заявив Прасолов на зустрічі з послом Японії в Україні Тоїчі Саката. Із закликом будувати в Україні автозаводи до провідних брендів демонстративно звертався і син президента Віктор Янукович-молодший.

В “Укравтопромі” радіють. “Введення спеціальних імпортних мит на автомобілі у квітні вже позитивно позначилося на продажах українських автівок. За даними асоціації «Укравтопром», у травні 2013 року ЗАЗ вийшов у лідери з продажів нових легкових автомобілів. Крім того, одразу три моделі ЗАЗ — ЗАЗ Sens, ЗАЗ Lanos та ЗАЗ VIDA — увійшли до ТОП-5 найбільш популярних авто в Україні, — повідомляє прес-служба асоціації. — Офіційний дистриб’ютор автомобілів ЗАЗ в Україні, Філія «АвтоЗАЗ-сервіс», фіксує продажі моделей ЗАЗ у травні 2013 року у кількості 1762 авто. Із цим показником ЗАЗ стає лідером ринку легкових автомобілів, зайнявши частку у 12%”.

Утім, насправді ситуація не така радісна, як подають в “Укравтопромі”. ЗАЗ справді вибився у лідери продажу, але зовсім не тому, що його автомобілі стали популярнішими, а тому, що продажі імпортних авто скоротились на 41%. Продажі ЗАЗ за місяць також впали — на 8%. І це при тому, що на тлі подорожчання іномарок через введення спецмит ЗАЗ розпродував моделі 2012-2013 років зі знижкою до 7000 гривень, повідомляє “Укравтоконсалт”.

“Не бачу сплеску попиту на вітчизняні авто. У березні та квітні продажі імпортних авто форсувались через введення спецмит, тому цілком прогнозовано, що зараз маємо спад попиту. Але новий контингент уже на підході, тому, гадаю, найближчим часом продажі імпортних авто почнуть відновлюватись. На тлі спаду попиту на імпортні авто продажі вітчизняних не зросли — зросла лише їх частка у загальній структурі споживання, — каже економічний експерт Центру Разумкова Володимир Сіденко. — Передумов для розширення власного виробництва не бачу. Ми втратили час, і Росія перехопила ініціативу на себе. Сьогодні провідні автоконцерни мають свої автозаводи у Росії. Їх будували не лише для російського ринку, а й з розрахунком на ринок країн СНД. Тому навряд чи їм доцільно будувати заводи ще й в Україні. Звичайно, РФ не є зразком того, як має працювати економіка, але якщо дивитись за податками, які мають сплачувати інвестори, то там їх сім, — а у нас 22. То куди піде інвестор? Аби розвивати вітчизняний автопром, свого часу треба було приймати правильні рішення. Скажімо, коли стояло питання, кого допустити до АвтоЗАЗу, німців чи корейців, рішення чомусь прийняли на користь корейців”. Пієтет наших чиновників до китайських та корейських автокомпаній зрозумілий — з ними легше досягти домовленостей, які у контрактах не прописують. Натомість з європейськими чи японськими компаніями про “винагороду” для чиновників навіть говорити не варто...

З тим, що спецмита не сприятимуть будівництву автозаводів в Україні, погоджується і експерт Міжнародного центру перспективних досліджень Ільдар Газізулін. “По-перше, зараз складна економічна ситуація у світі. Ніхто не вкладатиме кошти у таку складну галузь, як автопром, зважаючи на спад виробництва, а отже, і вільні потужності. По-друге, аби компанії були зацікавлені у будівництві автозаводів в Україні, потрібно покращувати інвестиційний клімат. Інвестори завжди хочуть пільг та преференцій, а це не завжди просто зробити. Особливо в українських умовах, коли, з одного боку, хочеться залучити інвестора, з іншого — наповнити бюджет, — каже Ільдар Газізулін. — Зрештою, автопром — це не завжди виробництво автомобілів. Це може бути і виробництво комплектуючих до них, скажімо, автомобільної електроніки. У такі підприємства було б легше залучити інвестора, але для цього йому треба створити умови, щоб він був зацікавлений у будівництві заводу в Україні, а не деінде”.

Із точки зору інвестиційної привабливості Україна — не конкурент навіть найближчим сусідам. Попри те, що у нас низькі зарплати і досить освічений персонал (саме на якісну і дешеву робочу силу орієнтуються концерни, коли переносять виробництво з однієї країни в іншу). Скажімо, раніше повідомляли, що в Україні має намір побудувати завод китайська корпорація Geely. Та згодом у компанії повідомили, що будуватимуть завод у Білорусі. В Україні Geely випускали на Кременчуцькому автозаводі, але потім через часті зміни у законодавстві та погіршення інвестиційного клімату компанія вирішила припинити виробництво у Кременчуку.

Які автомобілі випускають в Україні?

За травень українські автозаводи випустили всього 3200 автомобілів, і це найкращий показник від початку року. Якщо ж порівнювати з минулим роком, то у травні виробництво скоротилось більш як на 50%. Продали ж за місяць 15 тисяч автомобілів.

АвтоЗАЗ випускає ЗАЗ Lanos, ЗАЗ VIDA, ЗАЗ Sens та ЗАЗ Forza. На закарпатському заводі “Єврокар” складають автомобілі марки Skoda. На Черкаському заводі корпорації “Богдан” поки що складають тільки ВАЗи. Випуск Hyindai призупинили, але обіцяють відновити у вересні. Восени там також обіцяють почати складати китайські JAC. Свого часу в Україні складали Opel Astra, Mercedes, Seat, Audi та Volkswagen.

Схожі новини