Передплата 2025 «Добре здоров’я»

Honda і Nissan хочуть злитися

Не в екстазі, а щоб конкурувати з виробниками «електричок» із Китаю та американською «Теслою»

Фото voituresportive.fr
Фото voituresportive.fr

Наприкінці 2024-го автомобільний світ дізнався про одну з головних подій року прийдешнього: два великі автоконцерни з Японії, Honda і Nissan, підписали документ про майбутнє злиття. До угоди може приєднатися також іще один японський автоконцерн, Mitsubishi, що наразі в цій справі у статусі спостерігача. За планом, керувати правлінням нової компанії буде менеджмент Honda (на початках — зі збереженням обох брендів). Процес злиття двох японських компаній має завершитися до червня 2025 року. А до серпня 2026-го об'єднаний автоконцерн розмістить свої акції на Токійській фондовій біржі.

Чому дві легендарні япон­ські автокомпанії вирішили об'єднатися? Якщо одним словом — конкуренція. Елек­тричні автомобілі, у перспекти­ви яких в Японії довго не вірили, почали потроху тіснити автів­ки з бензиновими й дизельними двигунами. На світовому ринку «електричок» домінують бренди з Китаю (насамперед BYD) і аме­риканська Tesla, тож японці му­сять якось реагувати… Автокон­церни Honda, Nissan і Mitsubishi вирішили робити це разом.

Президент компанії Honda Тошіро Мібе закликає до стри­маності, мовляв, ідея щодо злиття ще може не спрацюва­ти, і «шанси на це не нульові»… Якщо ж усе-таки все вдасть­ся, то на світовому авторин­ку з’явиться компанія, капіталі­зація якої становитиме близько 50 мільярдів доларів. Багато? Якщо порівнювати з «Теслою», то не дуже… А як щодо конку­ренції з найбільшим нині авто­концерном Японії, «Тойотою? Обігнати Toyota за продажа­ми, ймовірно, не вийде, навіть якщо в нову компанію згодом увіллється Mitsubishi. 2023 року «Тойота» продала понад 11,5 мільйона нових авто. Honda того ж року продала 4 млн, Nissan — 3,5 млн, а Mitsubishi — «лише» понад мільйон нових автівок.

Домінантна переговорна по­зиція Honda, менеджери якої керуватимуть під час процесу злиття двох брендів, — логічне рішення, адже Nissan пережи­ває нині великі проблеми.

Усе почалося 2018 року, коли в Японії був заарештований ексглава стратегічного альян­су Renault-Nissan-Mitsubishi Карлуш Ґон (має громадян­ство Бразилії, Лівану й Фран­ції). «Ніссан» визнав тоді сер­йозні фінансові порушення, а винуватцем назвали Ґона… Піз­ніше той утік із Японії (вивезли в коробці з-під музичного об­ладнання), зараз переховуєть­ся в Лівані. Усі звинувачення за­перечує. Каже, покинув Японію, бо не міг там розраховувати на справедливий суд…

Цього року Nissan оголосив про скорочення на своїх підпри­ємствах 9 тисяч робочих місць — через зниження прогнозу щодо продажів.

2023-го Nissan продав у ці­лому світі понад 3 мільйони 374 тисячі нових автомобілів. На­чебто непогано, але 2017 року компанія реалізувала понад 5 мільйонів 816 тисяч нових ав­тівок… За підсумками 2024-го «Ніссан» очікує, що чиста ви­ручка становитиме 12,7 триль­йона єн (близько 80 мільярдів доларів), а попередній прогноз був 14 трильйонів єн. За дани­ми інформагенції AFP, за вісім перших місяців цього року чис­тий прибуток Nissan становив 126 мільйонів доларів. Це значно менше того, на що розрахо­вували в компанії… Як наслі­док, Nissan скоротить глобальні виробничі потужності на 20%". При цьому, повідомила AFP, гла­ва компанії пан Мучіда «добро­вільно відмовився від 50% своєї місячної винагороди, починаю­чи з листопада 2024-го, а решта членів правління також добро­вільно підуть на відповідне зни­ження винагороди».

У першому півріччі 2024 року Nissan повідомив про зниження чистого прибутку (після сплати податків) аж на 93%. Як пояснив генеральний директор Nissan Макото Мучіда, це наслідок різ­кого падіння продажів у США й Канаді. AFP також нагадала про послаблення позицій Nissan на ринку Китаю. Тамтешні вироб­ники «електричок», яких актив­но дотує комуністичний режим КНР, поступово витісняють іно­земних автовиробників.

Як заявили представни­ки Honda i Nissan, незалежно від результатів перемовин про злиття, компанії хочуть обміню­ватися технологіями. «Ми зро­зуміли: для того, щоб обидві сторони були лідерами автомо­більної трансформації, потріб­ні сміливіші зміни, ніж співпраця у конкретних сферах», — заявив глава «Хонди» пан Мібе. Це до­бре. Але чи не запізно?..