Honda і Nissan хочуть злитися
Не в екстазі, а щоб конкурувати з виробниками «електричок» із Китаю та американською «Теслою»
Наприкінці 2024-го автомобільний світ дізнався про одну з головних подій року прийдешнього: два великі автоконцерни з Японії, Honda і Nissan, підписали документ про майбутнє злиття. До угоди може приєднатися також іще один японський автоконцерн, Mitsubishi, що наразі в цій справі у статусі спостерігача. За планом, керувати правлінням нової компанії буде менеджмент Honda (на початках — зі збереженням обох брендів). Процес злиття двох японських компаній має завершитися до червня 2025 року. А до серпня 2026-го об'єднаний автоконцерн розмістить свої акції на Токійській фондовій біржі.
Чому дві легендарні японські автокомпанії вирішили об'єднатися? Якщо одним словом — конкуренція. Електричні автомобілі, у перспективи яких в Японії довго не вірили, почали потроху тіснити автівки з бензиновими й дизельними двигунами. На світовому ринку «електричок» домінують бренди з Китаю (насамперед BYD) і американська Tesla, тож японці мусять якось реагувати… Автоконцерни Honda, Nissan і Mitsubishi вирішили робити це разом.
Президент компанії Honda Тошіро Мібе закликає до стриманості, мовляв, ідея щодо злиття ще може не спрацювати, і «шанси на це не нульові»… Якщо ж усе-таки все вдасться, то на світовому авторинку з’явиться компанія, капіталізація якої становитиме близько 50 мільярдів доларів. Багато? Якщо порівнювати з «Теслою», то не дуже… А як щодо конкуренції з найбільшим нині автоконцерном Японії, «Тойотою? Обігнати Toyota за продажами, ймовірно, не вийде, навіть якщо в нову компанію згодом увіллється Mitsubishi. 2023 року «Тойота» продала понад 11,5 мільйона нових авто. Honda того ж року продала 4 млн, Nissan — 3,5 млн, а Mitsubishi — «лише» понад мільйон нових автівок.
Домінантна переговорна позиція Honda, менеджери якої керуватимуть під час процесу злиття двох брендів, — логічне рішення, адже Nissan переживає нині великі проблеми.
Усе почалося 2018 року, коли в Японії був заарештований ексглава стратегічного альянсу Renault-Nissan-Mitsubishi Карлуш Ґон (має громадянство Бразилії, Лівану й Франції). «Ніссан» визнав тоді серйозні фінансові порушення, а винуватцем назвали Ґона… Пізніше той утік із Японії (вивезли в коробці з-під музичного обладнання), зараз переховується в Лівані. Усі звинувачення заперечує. Каже, покинув Японію, бо не міг там розраховувати на справедливий суд…
Цього року Nissan оголосив про скорочення на своїх підприємствах 9 тисяч робочих місць — через зниження прогнозу щодо продажів.
2023-го Nissan продав у цілому світі понад 3 мільйони 374 тисячі нових автомобілів. Начебто непогано, але 2017 року компанія реалізувала понад 5 мільйонів 816 тисяч нових автівок… За підсумками 2024-го «Ніссан» очікує, що чиста виручка становитиме 12,7 трильйона єн (близько 80 мільярдів доларів), а попередній прогноз був 14 трильйонів єн. За даними інформагенції AFP, за вісім перших місяців цього року чистий прибуток Nissan становив 126 мільйонів доларів. Це значно менше того, на що розраховували в компанії… Як наслідок, Nissan скоротить глобальні виробничі потужності на 20%". При цьому, повідомила AFP, глава компанії пан Мучіда «добровільно відмовився від 50% своєї місячної винагороди, починаючи з листопада 2024-го, а решта членів правління також добровільно підуть на відповідне зниження винагороди».
У першому півріччі 2024 року Nissan повідомив про зниження чистого прибутку (після сплати податків) аж на 93%. Як пояснив генеральний директор Nissan Макото Мучіда, це наслідок різкого падіння продажів у США й Канаді. AFP також нагадала про послаблення позицій Nissan на ринку Китаю. Тамтешні виробники «електричок», яких активно дотує комуністичний режим КНР, поступово витісняють іноземних автовиробників.
Як заявили представники Honda i Nissan, незалежно від результатів перемовин про злиття, компанії хочуть обмінюватися технологіями. «Ми зрозуміли: для того, щоб обидві сторони були лідерами автомобільної трансформації, потрібні сміливіші зміни, ніж співпраця у конкретних сферах», — заявив глава «Хонди» пан Мібе. Це добре. Але чи не запізно?..