Передплата 2024 ВЗ

Увесь бензин – через одні руки?

Перебої з постачанням пального в Україну виникають через експертизу, яка... не потрібна/

Уже другий місяць поспіль на кордоні періодично застрягають партії бензину. Одним імпортерам вдається владнати проблему за два-три дні, а деякі не можуть розмитнити товар і по тижню. Проблема у тому, що 80% бензину на українських АЗС — імпортні, тому ринок вкрай чутливий до таких перебоїв. Скажімо, через те, що компанія “Ромпетроль Україна” впродовж десяти днів не змогла розмитнити партію пального, в Одеській, Миколаївській, Херсонській та Запорізькій областях, ціни на бензин у мережах АЗС зросли в середньому на 15 копійок. Проблема у тому, що оператори працюють “з коліс”, тобто завезли в Україну — розвезли по заправках — продали. Якщо раптом зупиниться імпорт, запасів їм вистачить приблизно на два тижні...

«Якщо в країну більш як два тижні не будуть імпортуватися нафтопродукти, заправки просто зупинять реалізацію. Кременчуцький НПЗ також не зможе покрити цей дефіцит — компанія не імпортує російської нафти, а української сировини для покриття дефіциту не вистачить», — заявив генеральний директор групи «Континіум» (мережа АЗС WOG) Сергій Корецький.

Утім, досі компанії воліли вирішувати свої проблеми з митницею тихо — кожен своїми методами. Митниця теж не хотіла пояснювати, чому раптом вони так напосіли на нафтотрейдерів. Лише тепер у Державній митній службі України пояснили: затримки з оформленням імпортних нафтопродуктів виникають через те, що у них є лише один апарат, який може визначити октанове число бензину (тобто перевірити, чи справді ввозиться 95-й, а не, скажімо, 92-й).

«Прилад для визначення октанового числа моторних бензинів є лише в експертному підрозділі Києва. І тому у випадках, коли у вимозі митного органу вказується необхідність визначення октанового числа імпортних нафтопродуктів, бензини скеровують для обробки виключно у відділ дослідження нафтопродуктів у Києві», — пояснив заступник голови Держмитслужби Степан Дериволков. Виникає питання: а як раніше перевіряли бензин, адже проблеми почали виникати лише з жовтня?

“Митниця багато говорить з цього приводу, але кожен новий коментар відрізняється від попереднього. Спочатку вони заявляли, що ніяких затримок нема. Тепер згадали про прилад для визначення октанового числа. Таке враження, що раніше він був на кожному переході, адже затримок не було, — каже президент Асоціації “Об’єднання операторів ринку наф-топродуктів” Леонід Косянчук. — В Україну імпортують пальне лише три виробники — Мозирський НПЗ (Білорусь), “Ромпетроль” (Румунія) та “Орлен” (Литва). Усе пальне має сертифікати якості, сертифікати відповідності, то для чого митниця має робити якісь аналізи? Це можна було б зрозуміти, якби ставка акцизу відрізнялася, але ж у нас що 92-й, що 98-й ввозяться за однією ставкою. То для чого митниці перевіряти октанове число? Якість бензину мають перевіряти інші служби, той же Держспоживстандарт. Насправді, ніхто ніякої експертизи не робить — зразки відбирають, лише щоб затягнути час. Як наслідок, пальне оформляють за тимчасовими деклараціями (вони діють до 45 діб), а для операторів це проблеми зі звітністю, з оподаткуванням. Те, що відбувається, підготовка до запровадження єдиного спецімпортера, який матиме ексклюзивне право оформлення на митниці. Тобто увесь імпорт нафтопродуктів піде через одні руки. І неважко здогадатись, чиї руки це будуть. Мені складно спрогнозувати, як розвиватиметься ситуація надалі, але жодного оптимізму щодо цієї влади у мене немає. Тому якщо будемо далі сидіти і мовчати — буде тільки гірше. Уся ця ситуація може негативно позначитись і на стабільній роботі ринку, і на ціноутворенні”.

P. S. Президент Віктор Янукович указом від 22 листопада звільнив Ігоря Калетника з посади Голови Державної митної служби України у зв’язку з обранням його народним депутатом України. Про можливе звільнення Калетника заговорили ще до виборів, тож проблеми з митним оформленням імпортних товарів можуть бути пов’язаними з переділом сфер впливу на митниці.

Схожі новини