Передплатити Підтримати

Акцент на малих

У своєму блозі я розповів про неабиякі (а дехто називає їх і фантастичними!) економічні успіхи Словаччини. Але в читачів могло скластися враження, що цей прорив трапився завдяки саме автомобільній, великій промисловості

Та це не так, бо поряд із традиційною — великою — промисловістю Словаччина значну увагу приділяє розвитку малого бізнесу з акцентом на інноваціях. Воно й зрозуміло, адже завдяки глобальному ринкові саме маленькі, але успішні й затребувані ідеї можуть приносити справді великі прибутки без значних капіталовкладень.

У різних регіонах країни проводяться конкурси на бізнес-ідеї, держава гарантує фінансову підтримку переможцям, а центральні канали транслюють змагання стартапів. При чому, йдеться про дуже різні проекти: одні можна реалізувати лише в якомусь місті чи регіоні Словаччини, інші ж націлені на глобального споживача.

Цікаво, що в одному з таких конкурсів перемогла українка. Конкурс «Бізнес-леді Словаччини» за сприяння Словацької державної бізнес-агенції проводиться з 1999 року, аби мотивувати жінок Словаччини, які вирішили займатися бізнесом. Титул «Інноваторка року» на ньому здобула уродженка Закарпаття Ольга Бусо. Нагороду вона отримала за власний стартап «Квіти любові».

Ідея стартапу Ольги Бусо проста: відвідуючи весілля вона помітила, що всі гості приносять квіти в один вечір, і через тиждень з величезної кількості подарованих букетів не залишається нічого. Тож бізнес-леді вирішила «розтягнути» відчуття свята, за допомогою спеціального сайту створити можливість замовити доставку квітів протягом усього року. Таким чином пара після весілля (чи ювіляр) ще протягом багатьох місяців отримує квіти й живе в атмосфері свята. Ідея стартапу виявилася настільки популярною, що, крім нагороди в номінації «Інновації», вона принесла власниці ще й головний приз конкурсу.

До речі, про Словацьку бізнес-агенцію: ця установа покликана будувати державну політику в сфері стартапів, вести їх облік та — що найбільш важливо — надавати їм фінансову підтримку. У щорічному рапорті, який готує Словацька бізнес-агенція, йдеться про те, що за три роки SBA фінансово підтримала (інвестувала) 176 різних стартапів. Загалом, ситуація в Словаччині відображає світові тенденції, зокрема, той факт, що лише 36% стартапів продовжують працювати через три місяці після запуску.

Та на думку авторів рапорту, це нормальний і позитивний показник, бо навіть якщо стартап не отримав фінансування, то учасникам конкурсу йде на користь досвід його публічної презентації (під час так званих «презентацій у ліфті» (elevator pitch), спроби розрекламувати свою ідею присутнім за одну хвилину) та набуті в рамках конкурсу корисні зв’язки й контакти. Slovak Business Agency надає державну фінансову допомогу (інвестицію) стартапам у розмірі від 20 тисяч до 2,5 мільйона євро.

Крім SBA, у Словаччині успішно функціонує Словацький альянс для інноваційної економіки, що об’єднує стартапи, успішні стартапи, що вже закріпилися на ринку (скейл-апи), інвесторів, зацікавлені корпорації і неурядові організації. Згідно з концепцією альянсу, це фірми, що вже пройшли початковий і найбільш ризикований етап розвитку, а тепер демонструють мінімум 20% річного прибутку, мають щонайменше 10 працівників і бюджет у 200 тисяч євро.

Чим не приклад для наслідування?

Джерело