Передплатити Підтримати

Чи може ціна на нафту бути від'ємною?

Уявіть собі, що під'їжджаєте на заправку, а там вас вітає власник як шановного стотисячного клієнта. З цього приводу дарує вам 159 літрів бензину та ще й премію у 1000 гривень.

Нездійсненна мрія? Не поспішайте з висновками. Саме така подія сталася вчора у США, і при тому не з одним клієнтом, а з тисячами. Тільки сталося це не на заправці, а на нью-йоркській товарній біржі NYMEX. Там можна купити або продати сиру нафту марки WTI — легку техаську усереднену. Вона ідеально підходить для переробки у бензин на нафтопереробних заводах. І ця марка разом з маркою BRENT є еталонами, до яких приміряють усі інші марки нафти.

На біржі NYMEX нафту купують за допомогою контракту ф'ючерс. Історично ф'ючерсам передували контракти форвардс. Це коли фермер продає свій майбутній врожай ще весною за певну ціну. Так вигідно фермеру, бо, продавши врожай, він знає наперед, які можна допустити витрати, щоби залишитися у прибутку, а не зазнати збитків.

Ф'ючерсні контракти — це крок вперед у порівнянні з форвардними. Бо форвардні контракти усі різні. Фермер може продати будь-яку кількість зерна будь-якої якості за цим контрактом. А ф'ючерсний передбачає скільки точно зерна і якої саме якості має поставити фермер. Тому один ф'ючерсний контракт можна обміняти на інший, такий самий. Це дає змогу торгувати ф'ючерсними контрактами на біржі.

Ф'ючерсні контракти існують на різні товари. У тому числі, й на нафту. Один ф'ючерсний контракт на нафту марки WTI передбачає, що продавець зобов'язаний поставити 1000 барелей нафти. Барель перекладається українською як бочка. Ця бочка містить майже 159 літрів нафти (якщо точно — 158,987 літрів). 20 квітня 2020 року був останнім днем, коли торгувалися ф'ючерси на травень, а, отже, і останнім днем, коли ті, хто тримав ці контракти, могли їх позбутися.

Ніколи ще в історії США не створювалася ситуація, коли покупцеві немає куди забирати нафту, бо всі нафтосховища країни вже заповнені. Основні нафтосховища розташовані біля містечка Кушинг у штаті Оклахома, куди сходиться велика кількість американських нафтопроводів.

І от вчора почалася паніка серед тих, хто тримав на руках зобов'язання купити нафту, бо їм немає куди її складувати. А вилити в річку чи море теж не можна, бо штрафи за це шалені.

Тому власники цих контрактів намагалися продати їх за меншу ціну, ніж придбали, аби тільки не мати мороки з пошуком нафтосховищ.

Спочатку вони зменшили ціну з 20 доларів до 10. Охочих купити не знайшлося. Тоді знизили ціну до 1 долара за барель. І знову не знайшлося покупців, бо ніхто не мав вільних резервуарів для зберігання нафти. Тоді у відчаї зменшили ціну нижче нуля, що означало: готові приплачувати, аби у них тільки забрали товар. Так дійшло до ціни мінус 37 доларів за барель.

Основними власниками контрактів є не спекулянти, які розраховують заробити на різниці в ціні. Хоча є й такі. Купують ф'ючерсні контракти в основному видобувні компанії, які хочуть зменшити свої ризики так само, як фермер хоче мати ясність з ціною на свій врожай. Також нафтопереробні заводи та інші зацікавлені компанії, наприклад, експортери нафти прагнуть ясності з цінами і тому фіксують свої витрати наперед. Для цього купують ф'ючерси. Тим вони зменшують ризики, пов'язані з можливими коливаннями ціни. Або, як пишуть, хеджують ризики — від англійського слова hedge, що означає «захисна огорожа».

Коронавірус «прибив» до землі всі пасажирські літаки та прив'язав до причалів усі круїзні пароплави. Це ж стосується і міжнародних та міжміських автобусів. Крім того, оскільки люди не їздять на роботу, вони менше користуються особистим транспортом. І все це сталося водночас. Загалом, споживання нафти у світі зменшилося на 25% - зі 101 мільйона барелей до карантину до 75 мільйонів під час карантину. Ці надлишки у 25 мільйонів барелей щодня слід десь складувати. А таких потужностей у світі немає. Припиняти видобування на працюючих свердловинах ніхто не хоче, бо відновлення роботи свердловин надто дороге.

Ця ситуація розсмокчеться сама собою, коли країни почнуть виходити з карантину. Тому ф'ючерсні контракти на червень не впали в ціні. Поки що не впали. Бо до дня, коли треба вибирати нафту, ще далеко. Але якщо США і за місяць не вийдуть з карантину, то те саме буде і з ф'ючерсами на червень.

Коронавірус має свою велику економічну ціну. І те, що сталося з травневими ф'ючерсами WTI, є лише нагадуванням про ці реалії.

Ще більше новин від «Високого Замку»?
Долучайтеся до нас у Telegram