Націоналізм: перезавантаження
Спроби створити якийсь тотально-європейський уряд, зі всіма ознаками суверена (армія, валюта, центробанк, громадянство) викликають справедливі алюзії із комуністичним експериментом у СРСР
Сучасна Європа час од часу лякається відродженням націоналізму. Так було в Австрії, коли там неждано-негадано виринув у парламентській залі Йорґ Гайдер зі своєю Австрійською партією свободи. Історія повторилася, коли у Нідерландах перетягували мотузку валлони та фламандці. В Іспанії гриміли вибухи бомб «баскських сепаратистів», вирувала Каталонія, а у Франції серйозно заявляла про свої амбіції донька Ле Пена. Із певних пір євробюрократи та «єврофундаменталісти» з-посеред експертів і політологів знайшли нову «страшилку» — цього разу в охопленій війною Україні.
Ян Техау із Фонду Карнеґі пояснював успіхи «правих радикалів» тим, що «довгий період післявоєнної міжнародної солідарності добіг кінця», «відцентровими тенденціями, що мають місце у сучасній Європі…».
Все це так, але, на жаль, не пояснює справжніх причин націоналістичного «перезавантаження». Європейцям важко визнати, що модель ЄС, запропонована його «батьками-засновниками», і його нинішні стратегії суперечать одна одній. Спроби створити якийсь тотально-європейський уряд, зі всіма ознаками суверена (армія, валюта, центробанк, громадянство) викликають справедливі алюзії із комуністичним експериментом у СРСР. Результат — Brexit.
Та особливо неприйнятними є такі паралелі для «нових європейців»: поляків, чехів, мадярів. Просто у них пам’ять некоротка і нетеоретична. До того ж путінська Росія, знаючи цю слабину вчорашніх сателітів, уміло підігрує правим популістам, на кшталт Орбана, або ж усім ресурсом своєї пропагандистської машини роздмухує націоналістичні міфи, до прикладу, у Польщі. Це — по-перше.
По-друге, Європа створювалася на підставі компромісів, угод, поступок і несподіваних альянсів, які часто загортаються у блискучі обгортки, аби приховати їх справжню суть. Ярослав Грицак, якого дуже не люблять вітчизняні «націоналісти», на одній з дискусій 25 Book Forum заявив: «Коли Європа об’єднувалася у європейську спільноту, вона весь час казала, що „ми об’єднуємося на базі цінностей“. Вона брехала. Про цінності не йшлося. Цінності — це був лише гарний маркетинговий хід. І багато людей у це повірили, бо красиво виглядає». Рано чи пізно, це «дрібне шахрайство» мало вилізти боком, і першими на нього зреагували, як те завжди є, праворадикали.
По-третє, прагнення влаштувати «рай» для аборигенів коштом дешевої робочої сили із відсталих країн (особливо, колишніх колоній деяких членів Унії) спричинило загрозливу дехристиянізацію континенту. Йдеться не про секулярні настрої переважної більшості в урбанізованій Європі, мова про кардинальний перегляд цінностей, звичок, суспільних рефлексів, притаманних досі цьому теренові. Тепер у Великій Британії (!) можна надибати поселення, які живуть фактично за законами шаріату. Звісно, здоровий організм і адекватне сприйняття реальності, притаманне корінним мешканцям, шукає імунітету перед повзучою окупацією, і найлегшим способом загоїти «вавку» є націоналізм. У цьому сенсі цікавим є спостереження польських соціологів. Вони пишуть, що причинами зростаючої хвилі націоналізму серед поляків є острах втратити роботу і… батьківщину. З точки зору пересічного обивателя воно виглядає спрощено і лапідарно: українець забрав у мене шанс на працю, бо вимагає менше грошей. З точки зору Кшиштофа Чижевського, філософа і культуролога, цей аспект набирає ізоляціоністського присмаку: «Відродження націоналізму є реакцією на викорінення чи страхом залишитися без коріння. З цього страху виникає думка, що мусимо окопатися у своєму».
Ще Нікколо Макіавеллі попереджав, «аби дізнатися, що має трапитися, достатньо простежити те, що вже було… Так є тому, що всі справи робляться людьми, які мали і завжди матимуть одні і ті ж пристрасті, а, отже, незмінно даватимуть одні і ті ж результати».
Тож, гадаю, єврочиновникам та їхнім адептам не варто передчасно нервувати. Все буде так, як має бути. Криза мине, маятник суспільних настроїв знову хитнеться у бік лібералів, і про націоналізм згадуватимуть, як про «жахливий сон літньої ночі». До наступної кризи.