Передплата 2024 «Добрий господар»

«Хотіли закрити газету, але призначили редакторкою жінку і видання ожило»

Друкарню Видавничого Дому «Високий Замок» відвідали колеги-медійники з Іспанії, які поділились професійним досвідом

Фото автора
Фото автора

До Львова з візитом завітав президент Всесвітньої асоціації новинних медіа WAN-IFRA та найбільшої іспанської медіагрупи Henneo Fernando de YarzaLopez-Madrazo. А також керівник WAN-IFRA Vincent Peyregne та керівник Agora Bartosz Hojka. Іспанські, французькі та польські гості мали можливість відвідати друкарню Видавничого Дому «Високий Замок». Побачити на власні очі видавничий процес. Про реалії та перспективи роботи іноземцям розповів директор друкарні Видавничого Дому «Високий Замок» Петро Салагай та головна редакторка газети «Високий Замок» Наталія Балюк.

Іспанець Fernando de Yarza Lopez-Madrazo розповів, що його сімʼя вже 150 років займається видавничим бізнесом, зокрема володіє кількома газетами. Коли він мав 25 років, то зо два роки працював у друкарні, а також займався розповсюдженням преси.

Нині в Іспанії - 120 друкованих видань, які виходять щодня. Є газети, які мають тираж 100 тисяч примірників. Для порівняння, в Японії є газети, які друкують 8 млн примірників на день!

Попри те, що видавничий бізнес в Іспанії прибутковий, видавці щодня стикаються з різними труднощами. Henneo Fernando de Yarza Lopez-Madrazo зауважив: був період, коли він хотів закрити одне зі своїх видань, але потім вирішив змінити тактику і стратегію, і призначив головною редакторкою жінку. Це було правильне рішення, видання ожило, отримало новий імпульс. У газеті з’явилося, зокрема, більше легких історій про життя людей, менше політики… Щодо кримінальних нових, то вони є популярними в іспанських онлайн-виданнях, а ось у друкованих ЗМІ такі новини мають менший попит.

Видавці у всіх країнах борються за читача. Інтернет-видання витісняють друковану пресу. При цьому паперові ЗМІ часто є більш прибутковими, ніж онлайн-видання.

У Польщі, до прикладу, читачі платять за право читати матеріали журналістів на сайтах (онлайн-передплата коштує 20 злотих на місяць, друкована газета — 60 злотих на місяць). В Україні така практика наразі не є поширеною. А тому видавничому бізнесу не просто виживати у нинішніх умовах.

Окрім цього, у цій галузі бракує фахівців. Робота у друкарні є досить важкою, а тому і в Іспанії, і в Україні молодь не надто хоче працювати у такому бізнесі. Знайти професійного друкаря — ще той квест! В Україні, зрозуміло, ускладнює ситуацію війна, чимало спеціалістів-друкарів пішли на фронт.

Петро Салагай показав іноземним видавцям обладнання, яке є у друкарні. Цікаво, що саме в цей час друкувався тижневик «Високого Замку», тож гості були першими, хто отримав свіженькі примірники газети.

Чимало супермаркетів замовляють у «Високого Замку» друковану рекламну продукцію. Цікавий факт: іспанські супермаркети свого часу відмовились від друкованої рекламної продукції, перейшли в онлайн, але з часом повернулися до друкованої реклами (онлайн-реклама не була ефективною). Окрім цього, рекламний ринок в Іспанії чутливий до політичної та економічної ситуації в країні (найбільше має попит серед рекламодавців реклама на іспанському телебаченні та у соцмережах).

Петро Салагай розповів, що воювати пішла ціла бригада друкарів — це четверо хлопців. Один з них понад рік як зник безвісті, інший був пʼять разів поранений, зараз перебуває у госпіталі. В друкарні відчувається гострий брак працівників. Петро Салагай розповів, що планує залучати до друку жінок, там, де нема важкої фізичної праці, але щоб навчити людину друкувати газету на складних машинах, треба щонайменше два роки…

Головна редакторка газети «Високий Замок» Наталія Балюк розповіла про те, як в нинішніх умовах непросто видавати газету. До речі, в Україні не виготовляють газетного паперу. Його та більшість матеріалів для друку газет та журналів купують за кордоном за валюту.

Іноземні видавці поцікавилися, чи збільшиться за таких умов вартість видання? Нині газета «Високий Замок» коштує 10 грн. Утім редакторка зауважила, що вартість найближчим часом не зміниться, оскільки купують і передплачують газету в основному люди старшого віку, які не є заможними. А газета не є першою необхідністю, тому, якщо збільшити вартість, можна втратити читача. Що цікаво, якщо в Україні газета продається в основному через поштові відділення (супермаркетам не вигідно торгувати пресою, газетні кіоски також збанкрутували), в Іспанії, наприклад, газети та журнали найчастіше продають на автозаправках.

Наталія Балюк зауважила, що популярними газетами Видавничого Дому «Високий Замок» є «Добрий господар» та «Добре здоров’я» (ці видання мають чи не найбільший тираж). До речі, в Іспанії такого плану друкованих газет немає (такі теми висвітлюють переважно в онлайн-виданнях).

Схожі новини