Передплатити

Валідатори увімкнені, водії збирають готівку

Яким був перший день впровадження у Львові електронного квитка у тестовому режимі


Фото автора

Обіцяли — виконали! Чи виконали не зовсім те, що обіцяли?

13 січня 2022 року у Львові в тестовому режимі запрацювала система електронного квитка. На першому етапі електронною системою оплати проїзду мають право скористатися лише пільгові категорії пасажирів. І то лише ті, хто отримав на руки електронну картку “ЛеоКарт” (понад 10 тисяч пільговиків). Журналістка “ВЗ” проїхалася у громадському транспорті, щоб перевірити, як працює система, чи валідують пасажири “ЛеоКарт”, що змінилося в системі загалом.

... З самого ранку у тролейбусі №29 доволі людно. Хтось став в чергу, щоб швидше зайти через перші двері салону і традиційно купити квиток за проїзд у водія. Хтось, як завжди, зайшов у салон з раніше придбаним квитком, взявся його компостувати. У салоні тролейбусу — три валідатори. Усі увімкнені, але ніхто не поспішає сканувати так званий е-квиток. Натомість до компостерів є черги.

Пенсіонерка пані Софія каже, що подала документи на е-квиток ще торік, але досі не отримала на руки карку. Як правильно нею користуватися жінка не знає, каже попросить допомоги у внуків.   

“Я їжджу безкоштовно і маю посвідчення при собі, тому мене не мали би оштрафувати, - каже пані Софія. - Е-квиток — це добре, але має хтось провести інструктаж. Не вірю, що система запрацює для всіх цього року. У мерії завжди якісь проблеми: то коронавірус, то техніка ламається, то пасажири винні... Нічого не змінилося! 13 січня їдемо, як завжди. Обладнання для е-квитка увімкнене, ніхто нічого не сканує, а водії надалі беруть плату за проїзд, дають решту і перевіряють посвідчення. Навіщо казати неправду, що 13 січня стартує електронний квиток?”.

Фото автора

Проїхалася тролейбусом до кінцевої зупинки, що біля Львівського національного університету імені Івана Франка, не побачила жодного пільговика, який підійшов до валідаторів, щоб просканувати квиток. Аналогічна картина в автобусі №16, який курсує до головного залізничного вокзалу. Там теж увімкнені усі валідатори, але ніхто ними не користується. Обіцяної служби контролю немає, а деякі пасажири вперше почули, що від сьогодні у Львові нарешті впровадили е-квиток. Роботи у водія не поменшало.

“З самого ранку у мене та сама робота що і завжди — перевірити посвідчення, зробити зауваження щодо маски і взяти 10 гривень за проїзд, - сказав “ВЗ” водій автобуса №16. - Не побачив, щоб хтось в салоні користувався валідаторами. Я б хотів, щоб система запрацювала, і я займався лише водінням. Може, довше проживу, бо робити чимало робіт одночасно — складно. За рухом треба стежити і за життям людей, яких везу”.

Поки їхала в цьому автобусі, вирішила ознайомитися з табло валідатора. У нижньому кутку табло спеціальне місце для зчитування картки. А у верхньому — QR-код. Вмикаю мобільний Інтернет і сканую QR-код. За секунду-дві завантажився офіційний сайт “ЛеоКарт”, де є звіт про впровадження системи та поради для тих мешканців-пільговиків, які ще не здали документи на цю картку. Судячи із звіту на сайті, мерія поспішила із впровадженням е-квитка, бо не усі транспортні засоби обладнані валідаторами. Обладнано 780 одиниць транспорту, залишилося обладнати ще 173... Може, варто було відверто сказати правду про те, що система не готова і озвучити іншу дату запуску.

У маршрутці №38 теж ніхто не користувався увімкненими валідаторами. Але водії зауважили, що в перший день запусту е-квитка значно поменшало пасажирів, особливо пільговиків, які полюбляють їздити в час пік…

"Фейковий запуск тестування е-квитка у Львові, - написав у своєму Фейсбуці львів'янин, журналіст Андрій Маринюк. - Вимкнені валідатори, частина і далі в режимі "реклами стадії впровадження". Той, що включений, розміщений не "за адресою", відколи 8-й трамвай став автобусом 6-А?".

Як пояснив директор департаменту міської мобільності та вуличної інфраструктури Львівської міської ради Олег Забарило, з 13 січня пільговики, що отримали картки паралельно з посвідченнями, які дають право на проїзд, зможуть користуватися вже і транспортними картками. Для інших пасажирів наразі нічого не змінюється — плата за проїзд 10 гривень.

“На цьому етапі тестуватимуть обладнання та систему загалом. Так допомагатимуть пільговим категоріям населення адаптуватися до користування персоніфікованими картками «ЛеоКарт», аби кожен міг самостійно валідуватися і почуватися комфортно у громадському транспорті, - наголосив чиновник. - З березня плануємо повністю перейти на надання пільговикам права проїзду на підставі транспортних карток «ЛеоКарт». Наше завдання на січень-лютий – максимально видати всім, хто звертається, транспортні картки. Аби з березня ми могли повністю відмовитися від посвідчень, а всі пільговики користувалися картками і валідували свій проїзд”.

Читайте також: З 13 січня у Львові в тестовому режимі запрацює автоматизована система оплати проїзду