«Закон про ленд-ліз уже не чинний. Але Захід підтримуватиме Україну зброєю»
Чи вистачить цього, щоб стримати ворога?
На початку великої війни українці покладали великі надії на так званий ленд-ліз, який зіграв значну, ледь не вирішальну роль у Другій світовій. У далекому 1941-му санкціоноване президентом США Франкліном Рузвельтом (швидке, без бюрократичних перепон) постачання боєприпасів, техніки, продовольства, нафтопродуктів для срср, Великої Британії, Франції та інших країн антигітлерівської коаліції дозволило змінити хід подій на фронті і врешті-решт перемогти фашистську Німеччину. У травні 2022-го президент США Джозеф Байден підписав інший американський ленд-ліз — для України. Думалося, що наші союзники завалять нас зброєю, і це допоможе здолати російського агресора…
Цього, однак, не сталося. Дуже часто з офіційних джерел доводиться чути, що так потрібні військові ресурси ми ледь не вимолюємо. І не завжди отримуємо їх. Президент України не раз нарікав у західних медіа, що 14 новосформованих бригад ЗСУ залишаються без належного озброєння…
Чи так це? Що і чому не склалося із ленд-лізом? Деякі аналітики кажуть, що нагальної потреби у ленд-лізі раніше не було, позаяк завдяки бюджетним програмам Конгресу США військове постачання України відбувалося регулярно. Відтак Байдену не було потреби вдаватися до запасної опції.
А у жовтні 2023 року закон про ленд-ліз втратив чинність. У законі про асигнування на потреби національної оборони США на 2025 рік, який схвалила Палата представників, відсутній пункт про продовження терміну дії закону про ленд-ліз для захисту демократії в Україні (USAI). Внесення цього пункту начебто лобіювали українські дипломати у Вашингтоні, але без успіху.
Думками на озвучену тему і про те, що з нею пов’язано, ми попросили поділитися військового експерта Дмитра Снєгирьова.
Не треба кидати каміння у бік наших союзників
— Річ у тім, що українська сторона сама відмовилася від ленд-лізу. Наші союзники тут ні до чого. Щодо цього є відповідне висловлювання колишнього глави нашого МЗС Дмитра Кулеби. За класичною схемою, ленд-ліз після завершення воєнних дій передбачає повернення наданої зброї і оснащення (якщо буде що повертати). А також передбачає компенсацію вартості військово-технічної допомоги — термін виплат може сягати кількох десятиліть. Або ж можуть списати певну частину цих боргів.
Ми ж отримували військово-технічну допомогу на безповоротній основі, за неї нам не потрібно було платити. Це влаштовувало військово-політичне керівництво України. Вочевидь, саме із цих мотивів ми відмовилися від ленд-лізу.
А те, що наші західні партнери начебто щось недодають нам, — не що інше, як міфи, які не відповідають дійсності. Наші союзники надали Україні військової допомоги на суму близько 200 млрд доларів. Ця цифра пропорційна витратам російського бюджету на фінансування військових дій проти України упродовж трьох років. А ще додайте вражаючі суми макроекономічної, соціальної допомоги, які ті ж американці та інші наші друзі надали Україні. Пам’ятаймо про це і не кидаймо каміння у город партнерів. Бо це недоречно і невдячно з нашого боку.
Західні партнери надавали Україні всі види озброєння, засоби ураження, яких ми потребували, — починаючи від важкої бронетехніки. Так, була часова затримка. Але слід зважати на стан військово-промислового комплексу країн НАТО, у тому числі США. Після «холодної війни» він фактично був занедбаний. Лише зараз на Заході створюють умови для модернізації і розширення виробництва основних видів озброєння і засобів ураження.
— Трамп іще перед виборами президента США казав, що просто так нічого нікому не дасть. Мовляв, за все треба платити. Чи не обмежить новий лідер Сполучених Штатів постачання зброї Україні? Як це вплине на перебіг війни?
— Якщо йдеться про 90 днів, на які нова американська адміністрація встановила обмеження своєї допомоги, то хотів би заспокоїти скептиків. Ці обмеження стосуються не військово-технічної допомоги, а ґрантових проєктів (за даними народного депутата Мар’яна Заблоцького, в Україні наразі функціонують 112 проєктів, які адмініструє Державний департамент та Агентство США з міжнародного розвитку (USAID), з обсягом фінансування $ 7 млрд. На всі чекає скрупульозний аудит. — І. Ф.). Від цього в Україні можуть, першою чергою, «постраждати» особи, які начебто переймаються захистом прав людини (чомусь це пов’язують із ЛГБТ-спільнотами) і професійні «ґрантоїди», одіозні особи, ім'я яких на слуху. Є вже офіційні заяви представників команди Трампа про те, що оголошені обмеження жодним чином не торкнуться програм військово-технічної допомоги Україні.
Це можна проілюструвати таким прикладом. Наприкінці каденції правління Байдена було оголошено про те, що Україна отримає 15 млрд доларів макроекономічної допомоги із заморожених російських активів. Тільки мільярд із цієї суми передала попередня адміністрація. Відповідно, 14 млрд доларів надасть нам адміністрація Трампа. І жодних заперечень щодо передачі цієї суми немає. Негативні чутки роздмухують ті «громадські активісти», які не отримають фінансування, які в отриманні ґрантів бачать сенс свого життя…
Взаємні поступки? Скоріш за все, до цього йде…
— Припинення поставок Україні західної зброї росія ставить однією з умов припинення війни. Чи може Захід піти на ці вимоги?
— Останнім часом все частіше доводиться чути, що вступ України до НАТО заблоковано, що це для нас тепер навіть не історична перспектива. У цьому є певні поступки, компроміс з боку західних країн. Причому треба говорити, що це не компроміс Трампа. Нагадаю: рішення про вступ у НАТО приймають колегіально. Трамп — прагматик. Він прекрасно розуміє: якщо Угорщина або інша країна-член Альянсу заблокує рішення щодо України, то, відповідно, про жодного нового члена НАТО не може бути мови. Тому Трамп, з огляду на настрої саме європейських партнерів, робить крок назустріч кремлю. І каже, що розуміє настрої росіян щодо можливого вступу України у НАТО…
Але водночас згадаємо іншу заяву Трампа, зроблену ще до інавгурації. Він казав: якщо росія не пристане на перемовини, я дам Україні стільки зброї, що це змусить москву сісти за стіл переговорів. Тобто дав зрозуміти, що подальша військово-технічна співпраця США з нашою країною триватиме.
— У росіян є свій «ленд-ліз». Забезпечують себе іранськими «шахедами», північнокорейськими балістичними ракетами і «градами». Чому москва, хизуючись своєю потугою, не обходиться без сторонньої допомоги?
— У росії вичерпуються ресурси. Вся ця її велич — «друга армія світу», «безмежні запаси російського озброєння» — була переважно в інформаційному просторі. Насправді російські запаси не настільки безмежні, як хотілося би тому ж путіну. Відповідно, з урахуванням секторального характеру санкцій проти військово-промислового та й проти всього економічного комплексу рф, росія не здатна виробляти стільки зброї, скільки їй потрібно для активної підтримки війни. Тому шукає партнерів за кордоном, насамперед у Північній Кореї.
Іран, до речі, не постачає в росію своїх БПЛА. Їх постачали з території Сирії, де було розгорнуто кілька відповідних виробництв, а потім ці безпілотники доставляли в окупований Севастополь. Усі згадані підприємства у Сирії контролювала проіранська «Хезболла». Але говорити, що це — іранські безпілотники у класичному розумінні, буде пересмикуванням. Так само неправильно казати, що Іран постачав росії балістичні ракети. Цього не було. Таких фактів наразі немає.
Вважаю несправедливими докори у бік Китаю. Він не постачав росії не те що військового спорядження — навіть військових технологій.
А от КНДР справді постачає путіну широку номенклатуру — свою балістику, безпілотники, САУ, системи залпового вогню.
— Спрогнозуйте хід воєнних дій на найближчий період. Новини з фронту оптимістичними назвати важко…
— Однією із цілей керівництва російської федерації є вихід їхніх військ на адміністративні кордони Луганської та Донецької областей. Швидше за все, у найближчі місяці активну фазу бойових дій у цьому регіоні окупанти продовжать. Тиск чинитимуть на всіх без винятку напрямках. Думаю, основний акцент з покровського напрямку буде перенесено на слов’янсько-краматорську агломерацію. Йдеться про чотири великі промислові міста — Слов’янськ, Краматорськ, Костянтинівку, Дружківку, які зараз під контролем Сил оборони України. Тут основний промисловий потенціал. На жаль, те, що відбувається на краматорському напрямку — важкі бої за Часів Яр, те, що наші війська змушені були покинути вогнетривкий завод, свідчить про те, що невдовзі бойові дії може бути перенесено безпосередньо у Костянтинівку. На жаль, є просування ворога на торецькому напрямку, а це загроза флангового охоплення позицій Сил оборони України у Костянтинівці. Така сама напружена ситуація на флангах, зокрема у районі Кліщіївки. Маємо також сильний тиск на куп’янському напрямку, де росіяни намагатимуться вздовж річки Оскол прорватися до адмінкордонів Донецької області. Так виглядає найближча перспектива. Ідуть запеклі бої за всі великі промислові міста.
— А далі? Нещодавно путін сказав, що основні завдання під час їхньої «спеціальної військової спецоперації» виконано…
— Не буду вангувати. Я не Арестович і не Гордон. Але те, що напередодні інавгурації Трампа майбутній держсекретар США заявив, що Україна і росія мають піти на певні поступки, свідчить, що буде відпрацьовано саме цей сценарій. До того ж у Bloomberg була стаття про те, що росія хоче залишити за собою 20% української території. Наразі росія контролює 18%. Напрошується думка, що під тими двома додатковими відсотками мають на увазі ті райони Донецької і Луганської областей, які наразі ще контролюють Сили оборони України…