Передплата 2025 «Добра кухня»

«Закон про ленд-ліз уже не чинний. Але Захід підтримуватиме Україну зброєю»

Чи вистачить цього, щоб стримати ворога?

Українців запевнили, що поставки західної зброї триватимуть.
Українців запевнили, що поставки західної зброї триватимуть.

На початку великої війни українці покладали великі надії на так званий ленд-ліз, який зіграв значну, ледь не вирішальну роль у Другій світовій. У далекому 1941-му санкціоноване президентом США Франкліном Рузвельтом (швидке, без бюрократичних перепон) постачання боєприпасів, техніки, продовольства, нафтопродуктів для срср, Великої Британії, Франції та інших країн антигітлерівської коаліції дозволило змінити хід подій на фронті і врешті-решт перемогти фашистську Німеччину. У травні 2022-го президент США Джозеф Байден підписав інший американський ленд-ліз — для України. Думалося, що наші союзники завалять нас зброєю, і це допоможе здолати російського агресора…

Цього, однак, не стало­ся. Дуже часто з офіційних джерел доводиться чути, що так потрібні військові ре­сурси ми ледь не вимолюємо. І не завжди отримуємо їх. Пре­зидент України не раз нарікав у західних медіа, що 14 ново­сформованих бригад ЗСУ зали­шаються без належного озбро­єння…

Чи так це? Що і чому не скла­лося із ленд-лізом? Деякі ана­літики кажуть, що нагальної по­треби у ленд-лізі раніше не було, позаяк завдяки бюджет­ним програмам Конгресу США військове постачання України відбувалося регулярно. Відтак Байдену не було потреби вда­ватися до запасної опції.

А у жовтні 2023 року закон про ленд-ліз втратив чинність. У законі про асигнування на по­треби національної оборони США на 2025 рік, який схвали­ла Палата представників, від­сутній пункт про продовження терміну дії закону про ленд-ліз для захисту демократії в Украї­ні (USAI). Внесення цього пунк­ту начебто лобіювали українські дипломати у Вашингтоні, але без успіху.

Думками на озвучену тему і про те, що з нею пов’язано, ми попросили поділитися військо­вого експерта Дмитра Снєги­рьова.

Не треба кидати каміння у бік наших союзників

— Річ у тім, що українська сторона сама відмовилася від ленд-лізу. Наші союзники тут ні до чого. Щодо цього є відповід­не висловлювання колишньо­го глави нашого МЗС Дмитра Кулеби. За класичною схемою, ленд-ліз після завершення во­єнних дій передбачає повер­нення наданої зброї і оснащен­ня (якщо буде що повертати). А також передбачає компенсацію вартості військово-технічної допомоги — термін виплат може сягати кількох десятиліть. Або ж можуть списати певну частину цих боргів.

Ми ж отримували військо­во-технічну допомогу на безпо­воротній основі, за неї нам не потрібно було платити. Це вла­штовувало військово-політичне керівництво України. Вочевидь, саме із цих мотивів ми відмови­лися від ленд-лізу.

А те, що наші західні парт­нери начебто щось недода­ють нам, — не що інше, як міфи, які не відповідають дійсності. Наші союзники надали Украї­ні військової допомоги на суму близько 200 млрд доларів. Ця цифра пропорційна витратам російського бюджету на фінан­сування військових дій проти України упродовж трьох років. А ще додайте вражаючі суми ма­кроекономічної, соціальної до­помоги, які ті ж американці та інші наші друзі надали Україні. Пам’ятаймо про це і не кидай­мо каміння у город партнерів. Бо це недоречно і невдячно з нашого боку.

Західні партнери надавали Україні всі види озброєння, за­соби ураження, яких ми потре­бували, — починаючи від важкої бронетехніки. Так, була часо­ва затримка. Але слід зважати на стан військово-промислово­го комплексу країн НАТО, у тому числі США. Після «холодної війни» він фактично був занедба­ний. Лише зараз на Заході ство­рюють умови для модернізації і розширення виробництва осно­вних видів озброєння і засобів ураження.

— Трамп іще перед вибо­рами президента США ка­зав, що просто так нічого ні­кому не дасть. Мовляв, за все треба платити. Чи не об­межить новий лідер Сполуче­них Штатів постачання зброї Україні? Як це вплине на пе­ребіг війни?

— Якщо йдеться про 90 днів, на які нова американська ад­міністрація встановила обме­ження своєї допомоги, то хо­тів би заспокоїти скептиків. Ці обмеження стосуються не вій­ськово-технічної допомоги, а ґрантових проєктів (за дани­ми народного депутата Мар’яна Заблоцького, в Україні наразі функціонують 112 проєктів, які адмініструє Державний депар­тамент та Агентство США з між­народного розвитку (USAID), з обсягом фінансування $ 7 млрд. На всі чекає скрупульозний ау­дит. — І. Ф.). Від цього в Украї­ні можуть, першою чергою, «по­страждати» особи, які начебто переймаються захистом прав людини (чомусь це пов’язують із ЛГБТ-спільнотами) і профе­сійні «ґрантоїди», одіозні особи, ім'я яких на слуху. Є вже офіцій­ні заяви представників коман­ди Трампа про те, що оголоше­ні обмеження жодним чином не торкнуться програм військово-технічної допомоги Україні.

Це можна проілюструва­ти таким прикладом. Напри­кінці каденції правління Байде­на було оголошено про те, що Україна отримає 15 млрд до­ларів макроекономічної допо­моги із заморожених росій­ських активів. Тільки мільярд із цієї суми передала попере­дня адміністрація. Відповідно, 14 млрд доларів надасть нам адміністрація Трампа. І жод­них заперечень щодо переда­чі цієї суми немає. Негативні чутки роздмухують ті «громад­ські активісти», які не отрима­ють фінансування, які в отри­манні ґрантів бачать сенс свого життя…

Взаємні поступки? Скоріш за все, до цього йде…

— Припинення поставок Україні західної зброї росія ставить однією з умов при­пинення війни. Чи може Захід піти на ці вимоги?

— Останнім часом все часті­ше доводиться чути, що вступ України до НАТО заблоковано, що це для нас тепер навіть не історична перспектива. У цьо­му є певні поступки, компро­міс з боку західних країн. При­чому треба говорити, що це не компроміс Трампа. Нага­даю: рішення про вступ у НАТО приймають колегіально. Трамп — прагматик. Він прекрасно ро­зуміє: якщо Угорщина або інша країна-член Альянсу заблокує рішення щодо України, то, від­повідно, про жодного нового члена НАТО не може бути мови. Тому Трамп, з огляду на настрої саме європейських партнерів, робить крок назустріч кремлю. І каже, що розуміє настрої росіян щодо можливого вступу України у НАТО…

Але водночас згадаємо іншу заяву Трампа, зроблену ще до інавгурації. Він казав: якщо ро­сія не пристане на перемовини, я дам Україні стільки зброї, що це змусить москву сісти за стіл переговорів. Тобто дав зрозу­міти, що подальша військово-технічна співпраця США з на­шою країною триватиме.

— У росіян є свій «ленд-ліз». Забезпечують себе іранськими «шахедами», північнокорейськими баліс­тичними ракетами і «града­ми». Чому москва, хизуючись своєю потугою, не обходиться без сторонньої допомоги?

— У росії вичерпуються ре­сурси. Вся ця її велич — «дру­га армія світу», «безмежні за­паси російського озброєння» — була переважно в інформа­ційному просторі. Насправді російські запаси не настільки безмежні, як хотілося би тому ж путіну. Відповідно, з ураху­ванням секторального харак­теру санкцій проти військо­во-промислового та й проти всього економічного комп­лексу рф, росія не здатна ви­робляти стільки зброї, скіль­ки їй потрібно для активної підтримки війни. Тому шукає партнерів за кордоном, на­самперед у Північній Кореї.

Іран, до речі, не постачає в росію своїх БПЛА. Їх постачали з території Сирії, де було роз­горнуто кілька відповідних ви­робництв, а потім ці безпілот­ники доставляли в окупований Севастополь. Усі згадані під­приємства у Сирії контролюва­ла проіранська «Хезболла». Але говорити, що це — іранські без­пілотники у класичному розу­мінні, буде пересмикуванням. Так само неправильно казати, що Іран постачав росії баліс­тичні ракети. Цього не було. Та­ких фактів наразі немає.

Вважаю несправедливими докори у бік Китаю. Він не по­стачав росії не те що військо­вого спорядження — навіть вій­ськових технологій.

А от КНДР справді постачає путіну широку номенклатуру — свою балістику, безпілотники, САУ, системи залпового вогню.

— Спрогнозуйте хід воєн­них дій на найближчий пері­од. Новини з фронту опти­містичними назвати важко…

— Однією із цілей керівни­цтва російської федерації є ви­хід їхніх військ на адміністра­тивні кордони Луганської та Донецької областей. Швид­ше за все, у найближчі міся­ці активну фазу бойових дій у цьому регіоні окупанти продо­вжать. Тиск чинитимуть на всіх без винятку напрямках. Думаю, основний акцент з покровсько­го напрямку буде перенесено на слов’янсько-краматорську агломерацію. Йдеться про чо­тири великі промислові міста — Слов’янськ, Краматорськ, Кос­тянтинівку, Дружківку, які зараз під контролем Сил оборони України. Тут основний промис­ловий потенціал. На жаль, те, що відбувається на краматор­ському напрямку — важкі бої за Часів Яр, те, що наші війська змушені були покинути вогне­тривкий завод, свідчить про те, що невдовзі бойові дії може бути перенесено безпосеред­ньо у Костянтинівку. На жаль, є просування ворога на торець­кому напрямку, а це загроза флангового охоплення позицій Сил оборони України у Костян­тинівці. Така сама напружена ситуація на флангах, зокрема у районі Кліщіївки. Маємо також сильний тиск на куп’янському напрямку, де росіяни намагати­муться вздовж річки Оскол про­рватися до адмінкордонів До­нецької області. Так виглядає найближча перспектива. Ідуть запеклі бої за всі великі про­мислові міста.

— А далі? Нещодавно путін сказав, що основні завдан­ня під час їхньої «спеціальної військової спецоперації» ви­конано…

— Не буду вангувати. Я не Арестович і не Гордон. Але те, що напередодні інавгурації Трампа майбутній держсекре­тар США заявив, що Україна і росія мають піти на певні по­ступки, свідчить, що буде від­працьовано саме цей сценарій. До того ж у Bloomberg була стат­тя про те, що росія хоче залиши­ти за собою 20% української те­риторії. Наразі росія контролює 18%. Напрошується думка, що під тими двома додатковими відсотками мають на увазі ті ра­йони Донецької і Луганської об­ластей, які наразі ще контролю­ють Сили оборони України…