Зупинили газ — трохи перекрили агресору кисень
Припинення транзиту російського газу через Україну зменшить путінський бюджет війни
Уже тиждень в Європу через газотранспортну систему (ГТС) України з її волі (та ще й посеред зими!) не надходить російський газ. Припинення його транзиту називають історичною подією, ляпасом по амбіціях кремля, який звик голубим паливом шантажувати всіх. Що саме втратила москва після перекриття одного з її газових «краників» і які наслідки у перспективі чекають росію? Що внаслідок відмови від стратегічного російського товару виграли Київ і європейське співтовариство? Президент Центру глобалістики «Стратегія ХХІ», експерт з міжнародних енергетичних та безпекових відносин Михайло Гончар погодився відповісти на запитання кореспондента «Високого Замку».
— Транспортування російського газу до Європи приносило Україні додаткові гроші, так потрібні її бюджету. Відмовою від транзиту ми ці кошти втрачаємо. Але здобуваємо щось значно більше?
— Одна річ, коли в мирний час мали максимальне транзитне завантаження нашої газотранспортної системи (ГТС) і до 3 мільярдів доларів бюджетних надходжень від цього на рік. Інша — коли мова про агресію рф, коли експорт російського газу через територію України поповнює бюджет цієї війни.
Починаючи з 90-х років, росія цілеспрямовано поставила собі за мету, як казав ексочільник «Газпрому» Рем Вяхірев, «вирубіть Україну по транзиту». Побудова обхідних російських газогонів мала на меті «обнулити» транзит через Україну. Якби ці плани реалізували повністю, транспортування російського газу через нашу ГТС припинилося б десь 2021 року. Це був би ідеальний варіант для путіна: немає транзиту — Україна нікому не цікава в Європі, бо експорт газу ішов би через інші країни. Можна було б із Україною робити що завгодно.
Але «Північний потік-2» заблокували санкціями. З «Південного потоку» через Чорне море вдалося отримати тільки половину його потужності у вигляді «Турецького потоку». Європейський Союз наприкінці 2014 року, після початку російської агресії, відмовився давати згоду на реалізацію цього проєкту. Відтак росія його відмінила, через кілька років він з’явився в усіченому вигляді. Цю обхідну магістраль не змогли використовувати на повну потужність. Відтак стала можливою транзитна угода 2019 року між росією і Україною.
— Навіщо її підписували, адже москва на цьому чимало заробляла, у тому числі на свої військові потреби…
— На жаль, 2019-го в Європі не було повного розуміння того, що росія протягом п’яти років здійснює агресію проти України, і що газ є інструментом енергетичної війни кремля проти ЄС. Там наполягали, щоб ми як відповідальна країна, яка уклала Угоду про асоціацію з ЄС, домовилися з росією про транзит з газу. До слова, цей контракт було підписано, значною мірою, на умовах України, з фіксацією європейських норм, зокрема принципу «транспортуй або плати». Завдяки цьому ми вигравали. Угоду підписали на п’ятирічний термін.
За умови повномасштабного вторгнення виглядало, що Україні потрібно було зупинити транспортування російського газу. Але треба виходити з того, що транзит — це відносини трьох, а не двох суб'єктів: постачальник (росія), покупець (Європа) і сторона, яка надає сервіс (Україна). 2022 року, попри агресію, ЄС ще не був готовий до швидких осмислених дій із блокування експорту російського газу. В ЄС пішли на блокування нафтового експорту — це сталося у травні 2022-го, коли ухвалили шостий пакет санкцій проти росії. До газових санкцій не дійшло — ні тоді, ні зараз. Це сталося через спротив троянських коней росії - Угорщини, Австрії тощо.
В силу тієї політики, яку проводила росія у 2021−2022 роках і яка була спрямована на розкручування цінової спіралі на європейському газовому ринку — через обмеження постачань свого газу, сама росія спровокувала зменшення власних технічних спроможностей подавати газ у Європу. Газопровід «Ямал-Європа» через територію Білорусі, Польщі, Німеччини був «дегазований» самою росією. Бо їй, бачте, не сподобалося, що Польща націоналізувала свою ділянку цього газогону. Відтак рф перекрила постачання газу цим шляхом. А це й було їй потрібно: менше газу на європейському ринку — вища ціна. Отож і виходило: росія постачала менше, але заробляла більше.
А потім була історія з підривом «Північних потоків» — це була спецоперація росії, щоб показати реальний форсмажор для своїх європейських споживачів. Цим, по суті, росіяни прибрали можливість постачати газ у великому обсязі Німеччині.
Залишилися два маршрути: через Україну і через другу нитку «Турецького потоку». Це був «залишковий» транзит. Не йшлося про 120 млрд кубометрів газу, які росія постачала в Європу у середині нульових років. 2024-го транзитом рф перекачала приблизно 15 млрд «кубів». Відповідно платила Україні за транзит лише 800 мільйонів доларів на рік. А відповідно до угоди 2019 року, рф мала сплачувати Україні щорічно близько 1,4 мільярда доларів. У цій угоді було зафіксовано загальну цифру: за п’ять років росія мала заплатити «Нафтогазу» за послуги транзиту 7,2 млрд доларів. Прописаний в угоді принцип «транспортуй або плати» передбачав, що неважливо, скільки газу транспортуватиме росія (мінімально мала подати 40 млрд кубів газу на рік) — навіть за менший об'єм поданого газу зобов’язана була заплатити стільки ж, як за 40 млрд кубів. 2022 року росія порушила цей принцип, стала постачати менше газу. «Нафтогаз» повідомив про форсмажор — у зв’язку із тим, що росія захопила компресорні станції на газопроводі «Союз». «Нафтогаз» відмовився обслуговувати цей напрямок, просив перевести все на «Суджу» — «Газпром» відмовив, обрізав постачання, щоб стимулювати підвищення цін на європейському ринку. У вересні 2022-го «Нафтогаз» звернувся в Арбітражний суд, у квітні-червні чекаємо на його рішення. Думаю, «Газпром» змушений буде доплатити нам те, що недодав.
«Газпром», експортуючи в Європу ці 15 мільярдів кубометрів газу, так чи інакше отримував близько 6,5 мільярда доларів. Відповідні відрахування йдуть у «бюджет війни», гроші з європейського ринку (а ми допомагали росії їх отримати, транзитуючи цей газ) поверталися до нас у вигляді прильотів ворожих ракет, дронів. Росія била ними по наших містах, у тому числі по Стрийщині, де розташовано наші підземні газосховища.
Припинення транзиту — цілком правильне рішення. росія відчувала, що ми його ухвалимо, тому думала над тим, як зберегти присутність на європейському ринку газу, намагалася пролонгувати цей транзит під виглядом «азербайджанського» газу чи газу міжнародного консорціуму. Тому, попри докори про «втрачені 800 млн доларів, які на дорозі не валяються», було ухвалено радикальне рішення: закрутити кран для російських поставок в Європу.
— Це не вдарило по Європі?
— Ні, не вдарило. Європа протягом останніх щонайменше пів року говорила про те, що питання транзиту — суверенне рішення України. На ЄС воно суттєво не вплинуло. Частка «Газпрому» на європейському газовому ринку зменшилася приблизно у п’ять разів. Якщо 2019-го максимальне постачання російського газу у країни ЄС сягало 156 млрд кубометрів, то за підсумками минулого року росія поставила його через Україну близько 30 млрд «кубів», і близько 16 млрд кубів — другою ниткою «Турецького потоку». Якщо російський газ ітиме тільки через Туреччину, це означатиме крах російських поставок в Європу.
— Європа підстрахувалася…
— Так, забезпечила себе норвезьким газом, скрапленим газом зі США, Катару. Жодної газової кризи, крім тієї, яку «Газпром» влаштував 2022-го, в Європі більше не було. Як тільки стабілізували на низьких рівнях частку російського газу, проданого в ЄС, якихось газових ексцесів на нашому континенті немає.
— Припинення транзиту спричинило напад істерії у словацького прем'єра Фіца. Договорився до того, що Україна завдала збитків словацькій економіці на 500 млн доларів, і пообіцяв у відповідь припинити нам постачання електроенергії…
— Ми на колінах до Фіца не повзли. Його інтерес у тому, щоб зберегти преференційні поставки російського газу до Словаччини. Цей газ — своєрідні донати Фіцові за його послуги з торпедування європейської єдності у рамках ЄС і НАТО. А ще Фіцо хотів заробляти на транзиті, бо сама Словаччина невеликий споживач газу — використовує лише 4,3 млрд кубометрів на рік, що у разів 20 менше від обсягів споживання Німеччини. Фіцо хотів зберегти у себе російський газовий рай. Відповідно робив різкі заяви, вдавався до погроз. Їздив до путіна, щоб той натиснув на Україну. Це мало протилежний ефект. Фіцо опинився біля розбитого корита… Словацький прем'єр обіцяв скаржитися в Єврокомісію, вимагав, щоб там змусили Україну погодитися на транзит, але Єврокомісія на таке не пішла. Бо Україна нічого не порушила — контракт з «Газпромом» закінчився, як діяти далі - її суверенне право. До речі, стаття 472 Угоди про асоціацію України з ЄС говорить про те, що в разі загрози своїй національній безпеці (а такою є агресія росії) Україна має вжити відповідних заходів. От ми їх і вжили.
— Звучать пропозиції припинити через Україну ще й транзит російської нафти. Мовляв, це забрало би з російського бюджету ще 7,5 млрд доларів. Чи готові ми блокувати роботу нафтопроводу «Дружба»?
— Логіка у цьому є. Але… На відміну від свого газу, який росія більше нікуди прилаштувати не може, бо друга нитка «Турецького потоку» вже завантажена, а інші маршрути не працюють, — з нафтою ситуація інша. Так, якщо ми перекриємо потік російської нафти, та не зможе прямо потрапляти на переробні заводи Угорщини й Словаччини. Але росія здатна перекинути ці обсяги до своїх нафтових терміналів чи то на Балтиці (Усть-Луг), чи на Чорному морі (Новоросійськ) — і, як наслідок, будь-кому продати цю нафту. Звичайно, росія трохи втратить на цьому, але «нафтові» гроші у неї все одно будуть.
Як на мене, треба діяти трохи по-іншому, ніж у випадку з газом. Не рубати з плеча, а у взаємодії з Європейським Союзом намагатися не допустити потрапляння цієї нафти в Європу. Треба довести ЄС, що угорська сторона, яка є власницею як угорської, так і словацької нафтопродукції, маніпулює - бо має змогу отримати нафту не з російських джерел. 2022-го Угорщина вимагала для себе винятку із загального ембарго ЄС на російську нафту — мовляв, не можемо іншим чином отримати нафту на свої заводи. Це неправда! Ще 2014 року угорська нафтопереробна компанія розширила свої пропускні потужності, щоб отримати енергоносії середземноморського ринку — через хорватський термінал, через «трубу», яка за віком така ж, як і наша «Дружба». Отож загроз для енергетичної безпеки Угорщини і Словаччини немає.
— У 90-ті роки жорстка нафтогазова політика США поставила на коліна срср. Чи можуть нинішня відмова від транзиту російського газу, а також альтернативні джерела газу для Європи знекровити бюджет росії, а відтак зменшити її витрати на війну, спричинити крах економіки рф?
— Але політика Заходу у нафтовій сфері, яка начебто спрямована на стримування російської агресії, фактично мала на меті інше — щоб санкції не зашкодили Європі. Цю політику уособлювала лінія президента США Байдена, який керувався виключно виборчими міркуваннями. Хотів зберегти стабільність нафтового ринку й цін на автозаправках у США. Бо це, на його думку, допомогло б виграти виборчу кампанію йому чи іншому ставленику Демократичної партії, який змагатиметься із Трампом. Як бачимо, не допомогло. Обрана стратегія виявилася провальною. Встановлена стеля ціни на нафту — 60 доларів за барель — цілком влаштовувала росію. Зараз ця ціна вища, на рівні 78−80 доларів за барель.
Але якщо США втілюватимуть лінію Трампа на збільшення видобутку американської нафти, якщо Саудівська Аравія через нарощування експортних постачань збільшить свою частку на глобальному енергоринку, ціна нафти піде вниз. Однак навряд чи це станеться у найближчі кілька місяців. Ви згадували історію 40-річної давнини. Так-от, саудити ціну нафти обвалили 1985 року, а срср сконав аж у 1991-му…
Нинішня економіка рф — не радянська, вона більш гнучка. Ілюзії щодо її швидкого падіння невиправдані. Якби ціна на нафту обвалилася до 40 доларів за барель, і так тривало б два-три роки, тоді колапс настав би. Керівництво рф триматиме голодним своє населення, зомбуватиме його, але фінансуватиме бюджет війни.