Передплата 2025 «Неймовірні історії життя»

«Забираю кобіту з нічного клубу… Вона заснула в машині, а коли прокинулась, питає: „Які у тебе плани?“…»

Про специфіку роботи таксистів, які надають послуги драйверів (тверезих водіїв)

Фото pexels
Фото pexels

Кількість ДТП за участі нетверезих водіїв в Україні щороку збільшується. Нещодавно львівські патрульні зупинили водія автомобіля Mersedes-Bens, який мав ознаки алкогольного сп’яніння. 31-річний водій погодився пройти перевірку на приладі «Драгер». Результат — 1,84 проміле. Чоловік почав просити не оформляти на нього протокол і запропонував 300 доларів США.

«На попередження про кри­мінальну відповідальність він не відреагував і запропонував 1000 доларів США, — зазнача­ють поліцейські. — Тепер, окрім адміністративної відповідаль­ності, порушнику загрожує ще й кримінальна».

Міського голову Бібрки, що на Львівщині, Романа Грину­са, якого у березні 2024 р. по­збавили водійського посвідчен­ня, знову затримали з ознаками сп’яніння за кермом мікроав­тобуса Renault Trafic… Він від­мовився проходити перевір­ку на стан сп’яніння на пристрої «Драгер» та від медосвідчення у медичному закладі.

«Після 11-ї години вечора драйвер обійдеться у 1000−1500 грн»

Будь-яка служба таксі має по­слугу драйвера (тверезого во­дія), який відвезе вас додому ва­шою машиною. І ви будете цілі та неушкоджені, й інші учасники до­рожнього руху не постраждають. Але, на жаль, не усі водії корис­туються такою послугою…

Я зателефонувала в одну з фірм таксі і запитала, скільки ко­штує замовити драйвера з Ле­вандівки до центру. «За таку по­слугу потрійна оплата, — каже диспетчер. — З Левандівки до центру — 200 грн, за драйвера ви заплатите 600. Після 11-ї год ве­чора драйвер обійдеться у 1000−1500 грн».

Знайомий, який раніше пра­цював драйвером, згадав водія, що замовив драйвера, хоча його будинок — за кілька хвилин ходу від кнайпи, де той випивав… Але не ризикнув сісти за кермо автів­ки (хоча міг доїхати додому не­помітно, між будинками сусідів).

Не раз драйверу доводилося сідати за кермо дорогих автомо­білів. Якось приїхав на виклик, а перед ним — новісінький «Гелік» (Mercedes-Benz G-класу).

Відвіз заможного клієнта на подвір'я його приватного будин­ку. Ще й отримав щедрі «чайові».

"Коли на вулиці було тепло і сухо, я назад до свого авто­мобіля повертався на самока­ті, — каже Василь. — Працювати драйвером було вигідно".

«Найгірше мати справу з п’яними жінками…»

Поділився своїм досвідом роботи у таксі і пан Роман. Його історії розсмішили мене до сліз…

«Найгірше мати справу з п’яними жінками… Мене дві­чі жінки тягнули до хати.., — каже Роман. — Якось випало замовлен­ня. Це ще було до ковіду… На го­диннику — 4.30 ранку. Забираю кобіту 40−45 років з нічного клу­бу. Вона п’яна заснула в машині. А коли прокинулась, питає: «Які у тебе плани?». Кажу: «Я додому, спати». А вона: «Ні, ти йдеш до мене, у мене мужика немає…». Я з нею курив у машині хвилин де­сять. Потім пішов з нею до хвірт­ки, і мав 5 секунд, щоб застриб­нути в машину і втекти… «.

"Приїжджаю на замовлення — пані сидить у Meрседесі, — каже таксист. — Допиває вино у ма­шині… Заводжу елітне авто, ліва лампочка на фарі не працює. Їха­ти у такому випадку згідно з пра­вилами заборонено. Поїхав на заправку купувати нову лампоч­ку…

П’яних клієнтів завжди на при­годи тягне… Ще до великої війни один клієнт запрошував мене зі собою в нічний клуб на стрип­тиз. Казав, що все оплачує, тільки щоб я його потім додому відвіз…

Якось віз пані на Meрседесі. Вона каже: «Я в іншу машину сіс­ти не можу. Це не респектабель­но для мене — їхати таксі чи ін­шою машиною. Готова заплатити, щоб мене моєю машиною завез­ли у Брюховичі, де живу». Людей напідпитку стримує від сідання за кермо не штраф, а те, що у них за­беруть на рік посвідчення водія…".

Я поговорила з кількома так­систами, що стоять неподалік за­лізничного вокзалу. Кажуть, пра­цювати драйвером не хочуть. Краще виконати кілька звичайних замовлень по місту і мати менше клопоту…

Пан Іван працює у таксі 20 ро­ків.

«Раніше брав замовлення як драйвер, — каже таксист. — Заро­бляв 600−700 грн за поїздку. За­раз заробітки у драйверів ниж­чі - в середньому 400−600 грн за замовлення. Залежить від того, про яку ціну ви домовитеся з клі­єнтом».

Інший таксист, пан Ярослав, каже: «Якщо треба їхати, напри­клад, у Стрий, це невигідно. Ви­трачаю дві-три години, повер­таюсь, день минув. В результаті 600−700 грн заробив. У Львові за цей час можна заробити «тисяч­ку».

"Сьогодні не надто «хлібний» день, — продовжує розмову пан Ярослав (таксі не єдиний його за­робіток). — Я їхав з вул. Балабана на вокзал — 91 грн (19 грн заби­рає фірма). Якщо до вечора за­роблю 700 грн, то буде добре".

До розмови приєднується ще один таксист.

«Я працюю драйвером хіба що у своїх знайомих, — каже він. — Не люблю такі замовлення. Якщо можна повернутись до своєї ма­шини маршруткою, то це ще пів­біди… Якщо, наприклад, замов­лення у Солонку об 11-й годині вечора, звідти треба брати так­сі. Замовлення драйвера — 1000 грн, 200 грн забирає фірма. Так­сі, щоб повернутися до своєї ма­шини, — 500−600 грн. За 200 грн собі нерви псувати… Час витра­чати — туди-сюди. Краще два рази „по сто“ (грн — Авт.) у центр з'їздити…».

«А біля вокзалу таксистам можна стояти?» — запитую воді­їв. «Я там стояти не можу, — каже один із таксистів. — Мені одра­зу штраф «прилетить» — 340 грн. Там є знак — «зупинка забороне­на». Якось висаджував пасажирів біля вокзалу, мені патрульний ви­писав штраф. Запитую: «Як маю пасажирів висадити?». Він каже: «Пишіть Садовому, це він знаки поставив».

Але деякі таксисти все ж сто­ять біля вокзалу. Не бачила, щоб патрульні їх штрафували… Ви­дно, що біля львівського двірця — жорстка конкуренція. Одні таксис­ти «ловлять» клієнтів із приміських маршруток, інші - з поїздів…

Є і недобросовісні таксисти. Якщо таксист бачить, що клієнт з іншого міста і не орієнтується у цінах на проїзд, то з вокзалу до центру може «зрубати» 300−400 грн. Насправді вартість такої по­їздки (за мобільним додатком) — 130−140 грн.

Коментар для «ВЗ»

Микола ІЛЬЧУК, експерт з адвокації кампанії «За безпечні дороги»

«За 2023 рік поліція виявила понад 150 тисяч нетверезих водіїв за кермом. Це на 15 тисяч більше, ніж у 2022 році.

У випадку виявлення нетверезого водія йому загрожує штраф — 17 тисяч грн та позбавлення права керувати автомобілем терміном на один рік. У випадку повторності протягом року — штраф підвищується до 34 тисяч грн (або адмінарешт на десять діб). І водія позбавляють на три роки права керувати автомобілем.

Якщо водій протягом року тричі за кермом у нетверезому стані, має заплатити 51 тисячу грн (або адмінарешт на 15 діб). Плюс 10 років по­збавлення права керування. Плюс можлива конфіскація транспортного засобу.

За статистикою, у 2023 р. нетверезі водії спричинили 942 ДТП з за­гиблими і травмованими, в яких загинуло 96 людей та 1226 були трав­мовані.

Допустимою нормою алкоголю у крові є 0,2 проміле. Якщо водій від­мовляється проходити перевірку на «Драгері», тоді його можуть запро­сити до кабінету огляду водія.

У Польщі, якщо у водія виявлено понад 1,5 проміле, настає кримі­нальна відповідальність. У випадку легкого та середнього сп’яніння діє градація (водій платить різний штраф, відповідно, несе різну відпові­дальність та отримує різне покарання).

Подібний сценарій потрібно запровадити в Україні. Започаткувати градацію, відповідно до якої водіїв притягатимуть до відповідальності. (За випиту пляшку пива та пляшку горілки водій в Україні відповідає од­наково. — Авт.). У будь-якому разі за таке правопорушення має бути ви­сокий штраф, а водія мають позбавляти права керувати автомобілем".