«Забираю кобіту з нічного клубу… Вона заснула в машині, а коли прокинулась, питає: „Які у тебе плани?“…»
Про специфіку роботи таксистів, які надають послуги драйверів (тверезих водіїв)
Кількість ДТП за участі нетверезих водіїв в Україні щороку збільшується. Нещодавно львівські патрульні зупинили водія автомобіля Mersedes-Bens, який мав ознаки алкогольного сп’яніння. 31-річний водій погодився пройти перевірку на приладі «Драгер». Результат — 1,84 проміле. Чоловік почав просити не оформляти на нього протокол і запропонував 300 доларів США.
«На попередження про кримінальну відповідальність він не відреагував і запропонував 1000 доларів США, — зазначають поліцейські. — Тепер, окрім адміністративної відповідальності, порушнику загрожує ще й кримінальна».
Міського голову Бібрки, що на Львівщині, Романа Гринуса, якого у березні 2024 р. позбавили водійського посвідчення, знову затримали з ознаками сп’яніння за кермом мікроавтобуса Renault Trafic… Він відмовився проходити перевірку на стан сп’яніння на пристрої «Драгер» та від медосвідчення у медичному закладі.
«Після 11-ї години вечора драйвер обійдеться у 1000−1500 грн»
Будь-яка служба таксі має послугу драйвера (тверезого водія), який відвезе вас додому вашою машиною. І ви будете цілі та неушкоджені, й інші учасники дорожнього руху не постраждають. Але, на жаль, не усі водії користуються такою послугою…
Я зателефонувала в одну з фірм таксі і запитала, скільки коштує замовити драйвера з Левандівки до центру. «За таку послугу потрійна оплата, — каже диспетчер. — З Левандівки до центру — 200 грн, за драйвера ви заплатите 600. Після 11-ї год вечора драйвер обійдеться у 1000−1500 грн».
Знайомий, який раніше працював драйвером, згадав водія, що замовив драйвера, хоча його будинок — за кілька хвилин ходу від кнайпи, де той випивав… Але не ризикнув сісти за кермо автівки (хоча міг доїхати додому непомітно, між будинками сусідів).
Не раз драйверу доводилося сідати за кермо дорогих автомобілів. Якось приїхав на виклик, а перед ним — новісінький «Гелік» (Mercedes-Benz G-класу).
Відвіз заможного клієнта на подвір'я його приватного будинку. Ще й отримав щедрі «чайові».
"Коли на вулиці було тепло і сухо, я назад до свого автомобіля повертався на самокаті, — каже Василь. — Працювати драйвером було вигідно".
«Найгірше мати справу з п’яними жінками…»
Поділився своїм досвідом роботи у таксі і пан Роман. Його історії розсмішили мене до сліз…
«Найгірше мати справу з п’яними жінками… Мене двічі жінки тягнули до хати.., — каже Роман. — Якось випало замовлення. Це ще було до ковіду… На годиннику — 4.30 ранку. Забираю кобіту 40−45 років з нічного клубу. Вона п’яна заснула в машині. А коли прокинулась, питає: «Які у тебе плани?». Кажу: «Я додому, спати». А вона: «Ні, ти йдеш до мене, у мене мужика немає…». Я з нею курив у машині хвилин десять. Потім пішов з нею до хвіртки, і мав 5 секунд, щоб застрибнути в машину і втекти… «.
"Приїжджаю на замовлення — пані сидить у Meрседесі, — каже таксист. — Допиває вино у машині… Заводжу елітне авто, ліва лампочка на фарі не працює. Їхати у такому випадку згідно з правилами заборонено. Поїхав на заправку купувати нову лампочку…
П’яних клієнтів завжди на пригоди тягне… Ще до великої війни один клієнт запрошував мене зі собою в нічний клуб на стриптиз. Казав, що все оплачує, тільки щоб я його потім додому відвіз…
Якось віз пані на Meрседесі. Вона каже: «Я в іншу машину сісти не можу. Це не респектабельно для мене — їхати таксі чи іншою машиною. Готова заплатити, щоб мене моєю машиною завезли у Брюховичі, де живу». Людей напідпитку стримує від сідання за кермо не штраф, а те, що у них заберуть на рік посвідчення водія…".
Я поговорила з кількома таксистами, що стоять неподалік залізничного вокзалу. Кажуть, працювати драйвером не хочуть. Краще виконати кілька звичайних замовлень по місту і мати менше клопоту…
Пан Іван працює у таксі 20 років.
«Раніше брав замовлення як драйвер, — каже таксист. — Заробляв 600−700 грн за поїздку. Зараз заробітки у драйверів нижчі - в середньому 400−600 грн за замовлення. Залежить від того, про яку ціну ви домовитеся з клієнтом».
Інший таксист, пан Ярослав, каже: «Якщо треба їхати, наприклад, у Стрий, це невигідно. Витрачаю дві-три години, повертаюсь, день минув. В результаті 600−700 грн заробив. У Львові за цей час можна заробити «тисячку».
"Сьогодні не надто «хлібний» день, — продовжує розмову пан Ярослав (таксі не єдиний його заробіток). — Я їхав з вул. Балабана на вокзал — 91 грн (19 грн забирає фірма). Якщо до вечора зароблю 700 грн, то буде добре".
До розмови приєднується ще один таксист.
«Я працюю драйвером хіба що у своїх знайомих, — каже він. — Не люблю такі замовлення. Якщо можна повернутись до своєї машини маршруткою, то це ще півбіди… Якщо, наприклад, замовлення у Солонку об 11-й годині вечора, звідти треба брати таксі. Замовлення драйвера — 1000 грн, 200 грн забирає фірма. Таксі, щоб повернутися до своєї машини, — 500−600 грн. За 200 грн собі нерви псувати… Час витрачати — туди-сюди. Краще два рази „по сто“ (грн — Авт.) у центр з'їздити…».
«А біля вокзалу таксистам можна стояти?» — запитую водіїв. «Я там стояти не можу, — каже один із таксистів. — Мені одразу штраф «прилетить» — 340 грн. Там є знак — «зупинка заборонена». Якось висаджував пасажирів біля вокзалу, мені патрульний виписав штраф. Запитую: «Як маю пасажирів висадити?». Він каже: «Пишіть Садовому, це він знаки поставив».
Але деякі таксисти все ж стоять біля вокзалу. Не бачила, щоб патрульні їх штрафували… Видно, що біля львівського двірця — жорстка конкуренція. Одні таксисти «ловлять» клієнтів із приміських маршруток, інші - з поїздів…
Є і недобросовісні таксисти. Якщо таксист бачить, що клієнт з іншого міста і не орієнтується у цінах на проїзд, то з вокзалу до центру може «зрубати» 300−400 грн. Насправді вартість такої поїздки (за мобільним додатком) — 130−140 грн.
Коментар для «ВЗ»
Микола ІЛЬЧУК, експерт з адвокації кампанії «За безпечні дороги»
«За 2023 рік поліція виявила понад 150 тисяч нетверезих водіїв за кермом. Це на 15 тисяч більше, ніж у 2022 році.
У випадку виявлення нетверезого водія йому загрожує штраф — 17 тисяч грн та позбавлення права керувати автомобілем терміном на один рік. У випадку повторності протягом року — штраф підвищується до 34 тисяч грн (або адмінарешт на десять діб). І водія позбавляють на три роки права керувати автомобілем.
Якщо водій протягом року тричі за кермом у нетверезому стані, має заплатити 51 тисячу грн (або адмінарешт на 15 діб). Плюс 10 років позбавлення права керування. Плюс можлива конфіскація транспортного засобу.
За статистикою, у 2023 р. нетверезі водії спричинили 942 ДТП з загиблими і травмованими, в яких загинуло 96 людей та 1226 були травмовані.
Допустимою нормою алкоголю у крові є 0,2 проміле. Якщо водій відмовляється проходити перевірку на «Драгері», тоді його можуть запросити до кабінету огляду водія.
У Польщі, якщо у водія виявлено понад 1,5 проміле, настає кримінальна відповідальність. У випадку легкого та середнього сп’яніння діє градація (водій платить різний штраф, відповідно, несе різну відповідальність та отримує різне покарання).
Подібний сценарій потрібно запровадити в Україні. Започаткувати градацію, відповідно до якої водіїв притягатимуть до відповідальності. (За випиту пляшку пива та пляшку горілки водій в Україні відповідає однаково. — Авт.). У будь-якому разі за таке правопорушення має бути високий штраф, а водія мають позбавляти права керувати автомобілем".