Від кордону до Скнилова прокладуть євроколію
Америка нам у цьому допоможе — фінансами
Цього року стартує будівництво так званої євроколії (завширшки 1435 мм) від прикордонної станції Мостиська до Львова. Залізничну гілку прокладатимуть до станції Скнилів. Голова ЛОДА Максим Козицький пояснив, що мета будівництва — не лише запуск з України прямих потягів до ЄС, а й розвантаження головного залізничного вокзалу на площі Двірцевій.
«Станція Скнилів стане міжнародним залізничним хабом, — зазначив Максим Козицький. — Для розбудови обрали саме її, аби уникнути перевантаження станції Львів, через яку прямують чимало внутрішньодержавних поїздів. На дільниці від Мостиськ до Скнилова необхідно реконструювати 72,9 кілометра колії завширшки 1520 мм на колію шириною 1435 мм. Модернізувати цю дільницю допоможе Агенція США з міжнародного розвитку (USAID). Колію будуть використовувати для вантажних і пасажирських перевезень між Україною та країнами Євросоюзу. На цю ділянку вже є техніко-економічне обґрунтування та проєктно-кошторисна документація. Проєкт євроколії проходить оцінку впливу на довкілля. Паралельно триває обговорення з інвесторами наступних етапів реалізації проєкту».
Нагадаємо, прокладення євроколії від польського кордону до Львова планували ще 2020-го. А 2023 року партнери зі США заявили, що готові інвестувати в проєкт євроколії 225 млн доларів. Було підписано відповідний меморандум.
А тим часом…
У кулуарах форуму «Зроблено в Україні» голова правління «Укрзалізниці» Євген Лященко повідомив: «Україні не вдалося залучити кошти за програмою ЄС Connecting Europe Facility (CEF) для будівництва залізничної ділянки Мостиська — Скнилів від державного кордону з Польщею до Львова. Можливість профінансувати 50% вартості проєкту вивчає Агенція США із міжнародного розвитку (USAID). Ця організація підтвердила виділення коштів, але взяла для себе додатковий час, щоб вивчити проєктну документацію. Зараз вони вивчають, наші команди десь уже півтора місяця в такому тісному контакті». Ми готові, ми на низькому старті, у нас готова проєктна документація…".
Коментар для «ВЗ»
Віктор ГАЛЬЧИНСЬКИЙ, член правління громадської організації «Лінія102. UA»
Перевага євроколії від Мостиськ до Скнилова — технічна інтеграція Львова до європейської залізничної системи. Щоб і пасажирські, і вантажні поїзди з Польщі та інших країн ЄС не витрачали часу і грошей на зміну колісних пар чи перевантаження вантажу. Це мало би значно пришвидшити доставку експортних та імпортних вантажів і запровадити швидкі маршрути для пасажирів не лише до Перемишля, а й до інших міст Польщі та ЄС.
Але на практиці через відсутність системного діалогу з Польщею існує високий ризик, що новозбудований маршрут може спіткати явище, яке у Польщі називають «Синдром Лінії 102» — простій новозбудованих колій через брак організаційних домовленостей. У лютому 2024 року виповнився рік з часу урочистого відкриття євроколії Перемишль-Нижанковичі-Хирів-Заґуж, але нею не проїхав жоден міжнародний поїзд…
Пасажирський залізничний маршрут Рава-Руська — Варшава (його відкрили у жовтні 2023 року. — Авт.) вдалося запустити радше всупереч позиції тодішньої влади Польщі. На мою думку, будівництво євроколій в Україні має сенс лише після завантаження наявних прикордонних маршрутів колії 1435 мм.