«Провідник бачив, що я не дуже мобільний, але сказав: «Постіль зберіть і принесіть»
Як суспільство має реагувати, коли бачить у громадських місцях військових, наприклад, на протезах
За статистикою, від початку повномасштабного вторгнення росії в Україну кількість українців з інвалідністю зросла на 300 тисяч! З фронту щодня повертаються люди, які отримали важкі поранення. На вулиці можемо бачити людей з протезами. Чи знаємо, як правильно спілкуватися з військовими та ветеранами, які пересуваються, наприклад, на візках? Чи готова сфера послуг до обслуговування людей із інвалідністю? І мова не лише про військових, а й про цивільних.
Ветеран пан Андрій розповів на своїй сторінці у Фейсбуці про те, що таксист скасував замовлення через те, що він був на милицях. І такі випадки, за його словами, непоодинокі.
«Це не лише дискримінація, це злочин!»
— У Bolt додаток зроблений таким чином, що клієнт не може прямо подзвонити водієві, — каже Андрій. — У разі, якщо замовлення скасовує водій, його неможливо притягнути до відповідальності чи поставити низьку зірочку. Я намагався поскаржитися на водія, але компанія не з’ясувала усіх обставин, а заблокувала мій акаунт.
З такими випадками стикався не вперше. Дискримінують тих, хто має проблеми з пересуванням, і це стосується не лише військових. Це злочин. Як і за будь-який злочин, за це потрібно відповідати. Лише одного разу Uklon вибачився і навіть компенсував неякісні послуги знижками та бонусами. Двічі був випадок, коли водії таксі відмовилися брати з мене гроші, коли я їхав до вокзалу. Але це виняток з правил. Деякі провідники у потягах вважають, що людина на милицях повинна приносити їм постіль. Хоча це їхній обов’язок — забирати постіль. Навіть добратися до купейного вагона на милицях — ще той квест! Провідник бачив, що я не дуже мобільний, однак: «Постіль зберіть і принесіть».
…За останній час в Україні було багато випадків, коли люди з інвалідністю у сфері обслуговування стикалися з прикрими випадками. У Мукачевому, наприклад, водій таксі відмовився надати послуги дівчині, яка користувалася ходунками на колесах. Аргументував це тим, що колеса її ролатора забруднять його авто. Дівчина написала скаргу, але вибачень від водія і від компанії не було.
Покарали тим, що зменшили премію
Часто критикують і Львів — за недоступність. Водій маршрутного автобуса № 47А, наприклад, не відкрив пандуса в автобусі для пасажира з інвалідністю. Його покарали тим, що зменшили премію. Але ж обов’язок водія — допомогти пасажиру на колісному кріслі потрапити у салон і виїхати з нього. Певні зрушення у цьому плані є, для водіїв проводять навчання правильної комунікації та взаємодії з маломобільними людьми, але, як бачимо, цього недостатньо! Був у Львові випадок, коли водій автобуса № 29 зачинив двері перед військовим з ампутованою ногою. Водієві оголосили догану та позбавили місячної премії. Водій, щоправда, запевняв, що не бачив цього чоловіка на зупинці (був у цивільному одязі), а почув про нього від пасажирів, коли рушив і вже не міг зупинитися. Утім, водій не зміг пояснити ситуацію пасажирам, у соцмережах розгорівся скандал.
Ігор Дякович, який раніше працював у Львівській обласній раді і має інвалідність, звернув увагу у соцмережах на те, що у Львові водії нерідко паркуються на місцях для людей з інвалідністю (ігноруючи спеціальні знаки). «Вважаю, штрафи за таке цинічне порушення — від 1020 до 1700 грн — є критично малими, — каже Ігор Дякович. — А от тисяч 50 якраз непогано. Хоча я б конфісковував ці авто і віддавав тим, хто таки має право на ці спецмісця… Ми всі люди, і живемо разом… А отакі речі забивають величезний клин в нормальні людські стосунки».
А у Тернополі підлітки жорстоко побили чоловіка з інвалідністю та зняли це на відео. Коли він втратив свідомість, винесли його на мороз. Він обморозив стопи, бо був без взуття.
Це лише декілька прикладів, які трапилися останнім часом. Як змінити цю ситуацію?
«Якщо на вулиці побачили військового з ампутацією — не витріщайтеся!»
Психологиня Ольга Авраменко каже:
— Є загальні рекомендації, але бувають й індивідуальні прохання. Людина з інвалідністю хоче, наприклад, щоб до неї ставилися саме ось так. Важливо на початку взаємодії все уточнити. Наприклад, ми бачимо, що людина у колісному кріслі не може кудись піднятися. Замість того, щоб бігти і тягнути її за собою, вітаємося, називаємося і питаємо, чи потрібна наша допомога? Бо якщо без слів щось робимо, у такий спосіб забираємо у людини її гідність. Як і з будь-якими іншими людьми, треба спочатку поцікавитись, чи потрібна ваша допомога? Це стосується і наших близьких людей, які нещодавно отримали травми. Потрібно уточнювати, можливо, тобі щось потрібно додатково, то дай мені знати.
Загальні рекомендації, як поводитися у випадку, якщо ви на вулиці побачили військового, наприклад, з ампутацією: не відвертатися, не опускати очей, не витріщатися! Знайти золоту середину і сприймати протез, відсутність протеза чи будь-яку іншу інвалідність (навіть якщо вона дуже очевидна і дуже помітна) як норму. До цього, звісно, потрібно звикнути. Також важливо не розпитувати людину (якщо ми не її психологи чи лікарі), як вона отримала травму. Це питання може не мати негативних наслідків, але такі питання викликають додаткові емоції у цієї людини. Людина, якщо захоче розповісти про травму, сама про це скаже. Тоді можемо ставити уточнювальні запитання, можемо співчувати. Але співчувати, а не жаліти: «Який ти бідний-нещасний, як ти з усім оцим, це жах!».
— Таксист відмовляється везти людину на милицях, бо думає, що вона зіпсує йому салон, чи є інша причина?
— Кожен таксист може мати свою мотивацію, але найчастіше — це небажання щось змінювати. Все більше з фронту повертається людей з різними травмами, з різними ампутаціями, і до цього суспільству треба адаптуватися. Зробити додаткове зусилля, щоби збільшити кількість машин, які мають змогу помістити колісне крісло, наприклад, у багажник. Або облаштувати пандуси, щоби людям було зручніше. Навчити водіїв таксі і громадського транспорту цими пандусами користуватися. У Львові є декілька міських автобусів, які мають пандус. Але водії або не знають, або не хочуть знати, що є така опція. Бачимо небажання змінюватися у сфері послуг.
— Військові кажуть, що це не толерантне ставлення, а злочинне…
— Погоджуюся. Тому що це дискримінація, а дискримінація — це злочин.
— Важливо також, щоб батьки дітям пояснювали, аби вони не тицяли пальцями, коли бачать людину на візку…
— Дітям треба пояснювати так само, як ми пояснюємо дорослим. Я читала, як про це розповідав один військовий з ампутацією. Треба казати дітям, що вони будуть бачити людей, які видаватимуться незвичними. Ви можете бачити людей без рук, без ніг. Вони можуть бути з протезами, можуть бути без протезів. Коли бачите таких людей, можете їм кивнути, усміхнутися і піти далі. Не потрібно тицяти пальцями. Якщо вас щось турбує, якщо вас вразив вигляд цієї людини, поговоріть зі своїми батьками про це. Якісь страхи у дітей можуть з’являтися, тому це треба обговорювати з батьками.
Діти можуть запитати, чому з’являється більше таких людей? Можна сказати дитині: «У нас війна. На цій війні люди отримують травми. Деякі травми внутрішні. Ми їх не бачимо, а деякі травми зовнішні, і ми їх бачимо». З дітками треба комунікувати відверто .
«Ваше зауваження намотуємо собі на вус…»
Я також поспілкувалася з Олею, яка багато років пересувається у колісному кріслі. Оля розповідає, часто люди запитують, чи потрібна їй допомога? Хоча раніше жінка зіткнулася з випадком, коли її не пустили на візку в один з львівських «бутиків».
— Нещодавно я написала подяку водієві маршрутки № 32, Костянтину, — каже Оля. — На вул. Городоцькій сталася аварія, утворився затор, і водій буквально евакуював мене з салону через бордюри, через ділянку без тротуару і частину дороги до безпечного боку вулиці. Допомогу водій надав на професійному рівні, з урахуванням безпекових норм, незважаючи на вкрай несприятливі погодні умови. Я тоді в театр запізнювалася… Добре, що нарешті Uklon запровадив інклюзивне таксі для людей у колісних кріслах.
Незрячий журналіст Володимир Пиріг написав у соцмережах свою думку щодо соціального таксі: «Інклюзія — це не лише поліпшення сервісу для людей на колісних кріслах. Це також доступність ваших застосунків для незрячих. Незрячі - теж люди з інвалідністю. І через війну такі люди теж, на жаль, з’явилися. Автомобілі ви запустили за підтримки однієї компанії. А від кого вам потрібна підтримка, щоб підписати нормально пункти меню у застосунку і зробити так, щоб можливість оцінювати водіїв стала доступною для незрячих? Від кого вам потрібна підтримка, щоб ви повністю зробили свої застосунки доступними? Бо те, що є, — це часткова доступність… Як до вас достукатися? Скільки ви будете ігнорувати цю проблему?».
У компанії Uklon відповіли: «Пане, впевнено рухаємося маленькими кроками, а ваше зауваження намотуємо собі на вус…».