«Влада має то все у носі, гроші перемагають. І громадські лідери «в долі»
Пам’яткоохоронці й громадськість обговорювали «підводні течії» будівництва підземного паркінгу на площі Міцкевича
Відбулася пресконференція-круглий стіл «Нищення цінності Львова як об'єкта ЮНЕСКО — диверсія проти держави». Організатори — Український національний комітет Міжнародної ради з охорони пам’яток та історичних місць (УНК ІКОМОС), ЛОО «Українське товариство охорони пам’яток історії та культури», ГО «Народна дія Львів».
Виступали керівник УНК ІКОМОС Микола Гайда, голова ради ЛОО УТОПІК Андрій Салюк, старший науковий співробітник інституту «Укрзахідпроєктреставрація» Оксана Бойко, викладач геологічного факультету ЛНУ ім. І Франка Петро Волошин, громадські та культурні діячі Львова.
Нагадаємо, у місті вже не один рік ламають списи з приводу майбутнього будівництва підземного паркінгу та облаштування перед готелем, що будується на площі Міцкевича, 9, пішохідної зони. Нещодавно Львівська спілка архітекторів звернулася з відкритим листом до ЛМР — із вимогою переглянути рішення щодо будівництва підземного паркінгу на площі Міцкевича. Попри це, сесія міськради ухвалила рішення затвердити детальний план території у районі площі Міцкевича.
Учасники «круглого столу» ухвалили резолюцію та скерували вимогу до міського голови Львова Андрія Садового — накласти вето на рішення сесії про затвердження детального плану території в районі площі Міцкевича та захистити ансамбль історичного Львова від руйнувань. Відповідні звернення надіслано також кожному депутату Львівської міськради, сектору з питань доброчесності та запобігання корупції ЛМР, Львівській обласній прокуратурі, НАЗК, НАБУ, РНБО.
«Пропоновані мерією містобудівні перетворення на площі Міцкевича суперечать суспільним інтересам, несуть загрозу втрати універсальної цінності об'єкта „Ансамбль історичного центру Львова“, — йдеться, зокрема, у резолюції. — А крім того, формують загрозу техногенних аварій або навіть катастроф, оскільки не враховують складної геологічної ситуації на площі Міцкевича… Особливо цинічним є те, що такі дії мерія і міський голова особисто вчиняють у 25-річчя внесення Ансамблю історичного центру Львова до списку ЮНЕСКО. Під час війни, коли вороги нищать культурну спадщину у зоні бойових дій, — ви сприяєте її нищенню у Львові!».
Під час дискусії львовознавець і блогер Віктор Гальчинський зауважив: «За наші з вами гроші міська влада здійснює різні перетворення, які не дуже нам подобаються. Мені не зрозуміло, чому про цю проблему не говорять ті, хто на місті Львові робить бізнес. Ті самі готельєри, які там пробують будувати підземні паркінги, щоб отримати „зірочку“ до готелю. Або ресторатори, гіди, які працюють і експлуатують історичну спадщину міста. Вони забувають: якщо у Львові не буде пам’ятника Міцкевичу, якщо буде порушено історичне середовище, то навряд чи сюди за тисячі кілометрів буде їхати турист — подивитися на якийсь супер ЖК чи якийсь сучасний офісний центр з підземним паркінгом. Їх це не цікавить. Їх цікавить Львів, атмосфера, напрацьована століттями. І зараз, попри те, що міська влада багато зробила для промоції Львова як об'єкта культурної і туристичної спадщини, складається враження, що ми рубаємо гілку, на якій сидимо. Якщо у Львові не буде Опери, не буде Міцкевича, не буде інших історичних об'єктів, якщо продовжиться традиція „самознищення“ пам’яток архітектури, то й ті готелі, які зараз будуються, також не матимуть своїх клієнтів і будуть нікому не потрібні».
«Можна скласти неймовірно довгий список того, що у Львові вже знищено — вілли, будинки, пам’ятки, „обкусані“ парки, — зауважив громадський діяч, дипломат Богдан Панкевич. — Влада має то все в носі, гроші перемагають. І наші великі громадські лідери є в тому, грубо кажучи, „в долі“. Наші всі ініціативи будуть топити, вважаючи їх ретроградними. Як можемо тому протистояти в реаліях нашого суспільства? Бо всі попередні речі були програшні, влада зробила все, що хотіла — разом із тими, хто платив їм за ці рішення. Час уже виробити якийсь механізм, хоча би блокування цих рішень, я не кажу вже відміни».
Коментар для «ВЗ»
Антон КОЛОМЄЙЦЕВ, головний архітектор міста Львова
Туристи, які приїжджають до Львова, хочуть підійти до пам’ятника Міцкевичу, але на заваді стають припарковані з усіх боків біля нього машини. Фактично там є парковище. Пам’ятник відділений, ніби на острові. І це вже давніша ідея — зробити там пішохідну площу, якої дуже бракує. Зробити там таку зелену оазу, яка буде розширенням історичних Гетьманських валів у південну частину міста, щоб зв’язати Гетьманські вали і Губернаторські вали в одне зелене коло. У середмісті якраз дуже бракує таких ланок. Тому з точки зору історичного середовища це дуже затребувана історія.
Але з погляду інженерного власне в тому місці є можливість влаштувати підземний паркінг. Ця можливість була опрацьована з точки зору містобудівної документації. Ясно, що ця документація наразі є дуже грубими «мазками». Тобто ми розуміємо орієнтовно кількість паркомісць, розуміємо, де будуть виїзди, наскільки воно «лягає» з точки зору колекторів. Не кажу про колектор Полтви — він на суттєвій віддалі, з іншого боку пам’ятника. Я кажу про колектори, які виходять з вулиць Братів Рогатинців, Староєврейської, які так само в тій частині пролягають. Тому були комунікації з Львівводоканалом з розумінням того, якою буде система водопостачання, кабелі, щоб можна було це все впорядковувати. На кожному з тих моментів є дуже багато роботи, яка має бути зроблена, аби такий об'єкт там передбачити.
Але містобудівний рівень не дає відповіді на всі питання. Він дає розуміння з точки зору грубої містобудівної картини. Є можливість зробити тут пішохідну площу, впорядкувати рух, зробити комфортний підхід до пам’ятника, бачити також велоінфраструктуру, яка би там проходила. Бо сьогодні неможливо доїхати до велодоріжки, яка починається від скульптури Матері Божої і далі йде проспектом Свободи. Власне тому ця ланка є важливою.
Щодо подальших кроків, то, звичайно, є рівень підготовки містобудівних умови і обмежень. Після того, як детальний план території погоджено, буде питання подальших досліджень — геологічних, гідрогеологічних, археологічних. І це все — величезні питання. Тому, що коли будувався готель, там паркінг не вдалося збудувати. Можна передбачити паркування у підземній частині - це можливо.
Наприклад, у Відні біля собору Святого Штефана в підземній частині є залишки давньоримських споруд — і там же збудовано багатоповерховий паркінг, просто поруч з готичним собором. Він збудований у 1970-х роках. За 50 років технології пішли вперед. А по-друге, у Відні нічого не завалилося через той підземний паркінг. Те саме у Львові - є площа, є можливість зробити шпунтові ряди (з металевих паль, які вбиваються в землю і фіксують грунт). Полтва там далеко, для неї загроз об'єктивно немає.
Що найбільше турбує людей? Що нібито там буде якась загроза для колектора Полтви. Зазвичай, коли робиться шпунтовий ряд, то фіксуються земельні маси, і це захищає їх від можливого підмивання, руху. Шпунтовий ряд — це така підземна підпірна стінка, яка фіксує ґрунт і дає можливість вберегти пивниці історичних будівель і колектори, арки, склепіння тощо. Тобто тут навпаки — загроза мала би суттєво знизитися.
А щодо самого процесу будівництва шпунтового ряду — зараз це все робиться по-іншому, ніж раніше. Буриться свердловина, туди закачується каркас, у нього заливається бетон. Тобто є методи, які роблять процес безболісним, без негативних загроз для довколишніх будівель.