«За свою агентуру в рясах кремль готовий стояти горою…»
УПЦ мп мала би називатися «російська православна церква в Україні», вважає доктор філософії Петро Кралюк
Із завершенням свят релігійне життя не стихає. В Україні тривають дискусії про місце у ній конфесії, яка своїми словами і справами виказує спорідненість із церквою країни-окупанта, і надалі отримує підтримку від неї. Як бути із цією проблемою? Чи належно вирішують її державні інституції, до обов’язку яких входить гарантування національної безпеки? Про це йдеться в інтерв'ю кореспондента «Високого Замку» із відомим релігієзнавцем, доктором філософських наук Петром Кралюком.
— Минулого тижня сталася, як на мене, знакова подія: головний католик світу, Папа Римський, приймав у себе делегацію Всеукраїнської ради церков. Серед його гостей були не тільки глава УГКЦ Святослав, а й предстоятель ПЦУ Епіфаній, очільники багатьох інших конфесій. Для чого і кому була потрібна ця зустріч? Якої мети досягли на ній?
— Останнім часом Папа Римський почав дещо змінювати свою позицію щодо України, російсько-української війни. На перших порах широкомасштабного вторгнення Франциск І намагався шукати нібито порозуміння між росіянами і українцями, робив відповідні заяви, вдавався до певних акцій. Згадайте ініційовану ним Хресну дорогу, якою росіянка і українка разом несли хрест… Однак після варварських атак російської воєнщини, які відбувалися протягом усього часу агресії, особливо наприкінці минулого року — на початку нинішнього, світові стало зрозуміло хижацьку суть кремлівського режиму. У цивілізованих країнах усвідомили, що примирення з таким режимом неможливе. На різних континентах симпатії людей почали ще більше, ніж раніше, схилятися у бік України. Це вплинуло й на Папу Римського. Нині він робить заяви, які мають проукраїнський характер. Мені здається, саме з цією метою понтифік вирішив зустрітися з главами наших конфесій. Це був його своєрідний жест примирення із релігійною спільнотою України.
— Очевидно, Папа не тільки говорив, а й слухав. Українські ієрархи, мабуть, розповіли йому про справжній стан справ, із перших уст почув інформацію про війну…
— Так, думаю, ця інформація відіграла певну роль. Папі Римському було корисно вислухати її, дізнатися позицію релігійних спільнот. Ця зустріч допомогла йому розставити деякі акценти щодо ситуації в Україні, почути ставлення українців до нинішньої війни, до росії.
— На зустрічі у Ватикані ми не побачили митрополита Онуфрія, предстоятеля УПЦ, яку поєднують із московським патріархатом…
— Так звана Українська православна церква (а насправді - філіал церкви російської) завжди займала і займає осібну позицію серед релігійних спільнот України. Досить часто глава цієї церкви намагається не брати участі у різного роду заходах, які проводять інші церкви, і тим самим ставить себе осторонь. Очевидно, Онуфрій вирішив проігнорувати аудієнцію у Папи Римського. А можливо, його туди не особливо кликали.
— Не так давно в ООН росія порушувала питання про нібито переслідування, утиски православних в Україні…
— Те засідання із відверто надуманої проблеми закінчилося нічим. Іншого годі було сподіватися. Наведені росією «аргументи» абсолютно не мали підстав, були непереконливими. Представнику російської федерації дали зрозуміти: якщо в Україні й притягають до відповідальності певних священнослужителів, то це пов’язано з їхньою антидержавною діяльністю в умовах воєнного стану. росію підтримали лише кілька африканських країн, в яких православ’я практично не представлено. Абсолютна більшість членів Радбезу ООН засудила позицію росії, їхніх претензій щодо начебто переслідування УПЦ мп в Україні не сприйняли.
Від себе додам: такими своїми діями росія вкотре показала, що у релігійному середовищі України у неї є своя агентура, і нею є саме УПЦ мп. Як бачимо, за неї керівництво росії готове стояти горою. Тож знову і знову виникає питання: а чи це українська церква?
Ще 2018 року Верховна Рада ухвалила закон, який зобов’язував релігійні організації, центр яких розташовано у країні-агресорі, відповідно змінити свою назву. У ній має бути слово «російська». Однак донині УПЦ не виконала цієї вимоги. З допомогою судових органів було намагання заблокувати цей закон. Але крапку недавно поставив Конституційний Суд, визнавши згаданий закон конституційним. Відтак можна ставити питання про перейменування УПЦ. Вона має називатися правильно — скажімо, «російська православна церква в Україні». Це відповідало би стану справ.
— Але ж в Онуфрія кажуть, що почистили свій статут, що вже не мають жодних зв’язків із РПЦ…
— Донині не зрозуміло, які зміни внесено у цей статут. У пресі було опубліковано певні матеріали, з яких випливає, що в УПЦ зняли положення про те, що вона є структурною частиною російської православної церкви. Заявляють про свою автокефалію, яка нібито надана грамотою колишнього московського патріарха Алєксія ІІ. Насправді ця грамота передбачала не повну автокефалію, а лише певну самостійність. Представники УПЦ мп і далі входять до синоду російської православної церкви. І це явно свідчить про те, що ця церква є структурною частиною цієї релігійної організації.
— Перед Новим роком СБУ провела низку обшуків у храмах, монастирях УПЦ, зокрема у Києво-Печерській лаврі. Знаходили російську пропагандистську літературу, великі суми необлікованих грошей. Через протиправні дії деяких священнослужителів УПЦ позбавлено громадянства України, відкрито кримінальні провадження. Невже на цьому все закінчиться?
— Думаю, у церквах, монастирях УПЦ мп були й інші речі, які священнослужителі завбачливо сховали… Попри те, що великого ефекту від цих обшуків немає, вони спричинили відповідний резонанс. До цього часу державні органи, м’яко кажучи, більш ніж лояльно ставилися до УПЦ мп, закривали очі на антидержавні, по суті, діяння її священників.
Багато залежить від політичної волі влади, від депутатів Верховної Ради, які можуть ухвалити законодавчі акти про обмеження цієї релігійної організації. Багато залежить і від нашої судової системи. Але не секрет, що серед служителів Феміди, правоохоронців багато прихильників московського патріархату. Та й у самій владі також.
Пригадайте, на початку широкомасштабної агресії, коли порушували питання про необхідність якщо не заборонити, то хоча б обмежити діяльність УПЦ мп, деякі високопоставлені очільники, у тому числі - спікер парламенту Руслан Стефанчук, заявляли, що не можна чіпати релігійного питання, бо це, мовляв, може призвести до конфліктів, непорозуміння у суспільстві. І що? Провели обшуки у церквах, монастирях УПЦ мп, декого з одіозних священнослужителів позбавили громадянства, не продовжили договорів оренди з УПЦ мп щодо Києво-Печерської лаври — і нічого такого не сталося! Ніхто не вийшов на демонстрації, на хресні ходи. Загалом у суспільстві зберігається спокій. Тож застороги були зайвими.
УПЦ мп насправді не має великого впливу в Україні. Відносно невелика кількість людей є прихильниками цієї церкви. Інше питання в тому, що за часів незалежної України, особливо — за правління Януковича, у нас активно розбудовували структури московського патріархату. Робилося це за російські гроші. І не тільки за них. Великі фінансові внески робили високопосадовці, у тому числі прокурори, судді. Для прикладу, можна пригадати сумнозвісного генпрокурора Пшонку. Є також деякі олігархи, які фінансують цю церкву. Проросійський політик-бізнесмен Вадим Новінський, по суті, є спонсором УПЦ мп, а заодно — одним із керівників цієї церкви.
— Та й ексголова СБУ Іван Баканов зізнавався, що він прихожанин УПЦ мп…
— Поки Баканов був головою Служби безпеки, всі кримінальні справи, які стосувалися антидержавної діяльності священнослужителів УПЦ мп, заминали.
— А ще влада блокувала перехід громад УПЦ мп у ПЦУ…
— Навіть у минулому році були факти такого блокування. Знаходили різні причини. Серед них — те, що в умовах війни на місці немає того чи іншого чиновника, зокрема реєстратора. Перепони були висмоктані з пальця. Це робили у тому числі в західних областях України.
— У січні вперше за дуже багато років у головній святині України, Києво-Печерській лаврі, відправляв Літургію ієрарх української церкви — митрополит ПЦУ Епіфаній. Йому і надалі дозволятимуть такі епізодичні відправи чи може йтися про довгострокову оренду лаври для ПЦУ?
— Поки що нема заяв від влади про те, що ПЦУ постійно орендуватиме приміщення Києво-Печерської лаври, хоча відповідні прохання з боку Православної церкви України були. Проте, як казали древні, все тече, все змінюється. Будемо сподіватися, що принаймні частину приміщення лаври передадуть в оренду ПЦУ. Це було б абсолютно справедливо. І це можна зробити.
— А як щодо Почаївської лаври на Тернопільщині?
— Із нею складніше. Наскільки мені відомо, з УПЦ мп там укладено договір довгострокової оренди. Хоча, якщо розібратися, ця угода незаконна. Свого часу голова Тернопільської облради Михайло Головко заявляв, що у цій лаврі мають служити представники ПЦУ. Очільники тернопільської влади, зокрема пан Головко, мали би постаратися, щоб розірвати цей договір оренди. Але його не розірвано, все залишається по-старому. Тож говорити про перехід Почаївської лаври до ПЦУ зарано. Про свої права на Почаїв заявляють також греко-католики. І роблять це небезпідставно, бо центральний храм цієї лаври будували за кошти греко-католиків. Із моєї точки зору, цілком могло би бути, щоб Почаївську лавру поділили між ПЦУ і УГКЦ.